Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Neprodané elektromobily se kupí u dealerů. Na kupce čekají v průměru už 114 dnů, skladové Fordy Mach-E vystačí skoro na rok prodejů
16.12.2023 | Petr Miler
Prodeje elektrických aut mají stále rostoucí tendenci, z dalších a dalších dat je ale patrné, že automobilky letos očekávaly zásadně větší zájem. Data o skladových zásobách v USA jsou skoro odzbrojující, obrátkovost skladů se za jediný rok zpomalila víc jak dvojnásobně.
Také v Evropě mají dealeři aut na skladě obvykle nějaké nové vozy, prodej aut ve stylu rohlíků v samoobsluze ale na starém kontinentu není typický. Běžné je objednávaní nových automobilů z výroby, často přesně dle představ toho kterého zákazníka, takže vyvozovat dalekosáhlé závěry z místních skladových zásob prodejců dost dobře nelze. Také proto se tu jejich evidencí napříč značkami nikdo podrobně nezabývá.
V USA je situace úplně jiná. Tamní trh s auty je v rovině koncových prodejů konkurenční mnohem víc než ten evropský. A většina klientely má nadále ve zvyku si pro auto prostě přijít, zaplatit jej a odjet s ním. Každý dealer čehokoli alespoň trochu šířeji dostupného, který chce na trhu uspět, tedy musí mít na skladě dostatek aut, jinak pohoří už proto, že prostě nemá co prodávat. Skladové zásoby a jejich obrátkovost jsou tedy v Americe zásadním ukazatelem vývoje automobilového trhu. A právě tato data nyní nevypovídají nic dobrého o schopnosti elektrických modelů oslovovat zákazníky v míře, v jaké to prodejci či automobilky očekávají.
Jasně to ukazuje tradiční přehled společnosti Cox Automotive, podle nějž dealeři v USA drželi ke konci listopadu na skladech tolik elektromobilů, že by vystačily na 114 dnů prodejů. Jinými slovy každé skladové elektrické auto čeká v USA na kupce v průměru 114 dnů, skoro 4 měsíce. To je ohromný, víc jak dvojnásobný nárůst oproti 53 dnům ze stejného období loni a obrovský rozdíl oproti průměrným 71 dnům pro všechny typy aut (tedy i včetně těch elektrických).
V tomto kontextu se nelze divit, že automobilky omezují výrobu právě elektrických modelů, třebaže jejich prodeje kolikrát s velkou pompou zahájily teprve nedávno. Největší problémy má nepřekvapivě Ford, a to nakonec nejen s elektrickým pick-upem F-150 Lightning (zásoby na 111 dnů), ale především i s u nás prodávaným (Mustangem) Mach-E. Toho je u dealerů tolik, že kdyby Ford teď zastavil jeho výrobu 284 dnů nebude nikomu chybět. To je skoro celý další rok. Potíže ale mají i další značky - zjevně dožívající Nissan Leaf je na tom se 183 dny též velmi bledě, Kia EV6 se 145 dny jakbysmet.
Dokola se tak ukazuje, že zájem o elektrická auta dalece nedosahuje představ výrobců, které jsme opakovaně označili za naivní a nerealistické. Tato auta jistě mají své kupce, představa o jejich uplatnitelnosti na 100 procentech trhu ale s realitou nemá nic společného. Také proto nedávno skoro 4 000 prodejců aut požádalo prezidenta Bidena, aby zmírnil tlak na rozmach elektrických aut v zemi, neboť ta se podle jejich slov akorát „hromadí na jejich pozemcích”. Zjevně nepřeháněli.
Výroba elektrických aut modrého oválu ani po mnoha redukcích dalece nekoresponduje s poptávkou zákazníků a sklady praskají ve švech. Jen v USA mají dealeři skladem tolik Machů-E, že by pokryly poptávku skoro na celý další rok. A na kupce tyto vozy čekají déle a déle. Foto: Ford
Zdroj: Cox Automotive
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - Lamborghini končí s posledními čistě spalovacími motory, už teď je nabízí jen někde
včera - Expert se rozhodl testem vyřešit debatu, zda při jízdě po sněhu a ledu lépe fungují více anebo méně nahuštěné pneu
včera - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
včera - Unikla podoba faceliftu největšího SUV Volkswagenu, bude to od pohledu ještě větší „hovado”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva