Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý soud jako první zakázal Tesle používat označení Autopilot, je zavádějící
15.7.2020 | Petr Prokopec
Po všech peripetiích bylo jen otázkou času, než se to stane a Němci našli odvahu jako první. Soud správně říká, ze Tesla slibuje něco, co není technicky ani legálně možné.
Dosud se zdálo, že Tesla neprohrává. A to ani v případech, kdy kupříkladu její Model S projel přímé srovnání s Porsche Taycan. Zuffenhausenský stroj totiž ten kalifornský sice porazil v rámci jízdní dynamiky, ovšem zejména v případě ceny tahal za kratší konec provazu. A i kdyby se náhodou někdy stalo, že Tesla něco nevyhrála, v očích jejích fanoušků to stejně nic neměnilo. Zejména tito lidé ale nyní budou muset stejně jako Elon Musk polknout jednu hořkou pilulku.
Nedávno jsme zmiňovali, že Tesla v Německu míří k soudu kvůli systému, kterému říká Autopilot. Stála za tím mnichovská organizace Wettbewerbszentrale, která se na základě mnoha podnětů rozhodla kalifornskou automobilku žalovat. Podstatou problému nebyla samotná technologie, nýbrž její zavádějící název. Stejně jako mnohé marketingové výkřiky, s jimiž jej Tesla doprovázela na německý trh. Právě ty jsou ale dle rozhodnutí soudu zavádějící a klamavé.
Problémem se staly zejména fráze jako „plný potenciál pro autonomní řízení“ či „navigace s autopilotní funkcí“. Stejně tak byl ovšem závadným shledán i samotný termín Autopilot. Soud se totiž přiklonil ke stanovisku žalující strany, že tato slova mohou vyvodit v zákazníkovi očekávání, která systém následně nedokáže naplnit. A ve výsledku ani nemůže, jakákoli autonomní jízda (ani SAE3, natož pak jakkoli vyšší) není v Německu legálně možná.
Tesla se u soudu bránila tím, že řidič musí mít nad vozem neustálý přehled, jak se ostatně píše i v pokynech k Autopilotu. Stejně tak automobilka v mezičase změnila mnohé texty na svých stránkách. Zmínka o sporném systému z nich však nezmizela, dle soudu tak jednoduše byla naplněna skutková podstata. „Užití termínu Autopilot a dalších frází naznačuje, že vůz je schopen jet zcela autonomně. Stejně tak značka tvrdí, že je taková jízda v Německu legální, což není.“
Organizace Wettbewerbszentrale mluví o velkém vítězství. „Jelikož autonomní řízení úrovně SAE5 není pro vůz, o kterém se bavíme (tedy Model 3 - pozn. red.), legálně povolené a dokonce ani technicky možné, musí i Tesla dodržovat pravidla hry a musí přestat s falešnými reklamními sliby,“ uvedl ke stávajícímu verdiktu Dr. Andreas Ottofülling, právník zastupující žalující stranu.
Musk s verdiktem soudu logicky spokojený není. Na svém účtu na Twitteru se již hájil tím, že systém „byl pojmenován dle termínu užívaném v letectví. Takže co třeba takový Autobahn?“ Zde je třeba dodat, že technicky vzato má Musk pravdu, ani letadla na autopilot nelétají bez lidského dohledu. Ale problém je jinde - Tesla evidentně zcela záměrně prezentuje svůj chytřejší adaptivní tempomat jako něco více, než čím skutečně je. A spousta lidí, kteří na něj nemístně spoléhají (a nejednou za to zaplatili cenu nejvyšší) jsou jen důkazem toho, že automobilka na tomto poli uspěla. Poněkud mírnit marketingové snahy Tesly tedy shledáváme jako správné, nakonec, její a Muskovy snahy překrucovat realitu jsme nedávno obšírněji komentovali.
Název systému Autopilot byl v Německu soudem shledán jako zavádějící a soud jej firmě zakázal používat. Rozsudek ještě musí nabýt právní moci. Foto: Tesla
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 2 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 3 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 12:35 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus