Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý soud jako první zakázal Tesle používat označení Autopilot, je zavádějící
15.7.2020 | Petr Prokopec
Po všech peripetiích bylo jen otázkou času, než se to stane a Němci našli odvahu jako první. Soud správně říká, ze Tesla slibuje něco, co není technicky ani legálně možné.
Dosud se zdálo, že Tesla neprohrává. A to ani v případech, kdy kupříkladu její Model S projel přímé srovnání s Porsche Taycan. Zuffenhausenský stroj totiž ten kalifornský sice porazil v rámci jízdní dynamiky, ovšem zejména v případě ceny tahal za kratší konec provazu. A i kdyby se náhodou někdy stalo, že Tesla něco nevyhrála, v očích jejích fanoušků to stejně nic neměnilo. Zejména tito lidé ale nyní budou muset stejně jako Elon Musk polknout jednu hořkou pilulku.
Nedávno jsme zmiňovali, že Tesla v Německu míří k soudu kvůli systému, kterému říká Autopilot. Stála za tím mnichovská organizace Wettbewerbszentrale, která se na základě mnoha podnětů rozhodla kalifornskou automobilku žalovat. Podstatou problému nebyla samotná technologie, nýbrž její zavádějící název. Stejně jako mnohé marketingové výkřiky, s jimiž jej Tesla doprovázela na německý trh. Právě ty jsou ale dle rozhodnutí soudu zavádějící a klamavé.
Problémem se staly zejména fráze jako „plný potenciál pro autonomní řízení“ či „navigace s autopilotní funkcí“. Stejně tak byl ovšem závadným shledán i samotný termín Autopilot. Soud se totiž přiklonil ke stanovisku žalující strany, že tato slova mohou vyvodit v zákazníkovi očekávání, která systém následně nedokáže naplnit. A ve výsledku ani nemůže, jakákoli autonomní jízda (ani SAE3, natož pak jakkoli vyšší) není v Německu legálně možná.
Tesla se u soudu bránila tím, že řidič musí mít nad vozem neustálý přehled, jak se ostatně píše i v pokynech k Autopilotu. Stejně tak automobilka v mezičase změnila mnohé texty na svých stránkách. Zmínka o sporném systému z nich však nezmizela, dle soudu tak jednoduše byla naplněna skutková podstata. „Užití termínu Autopilot a dalších frází naznačuje, že vůz je schopen jet zcela autonomně. Stejně tak značka tvrdí, že je taková jízda v Německu legální, což není.“
Organizace Wettbewerbszentrale mluví o velkém vítězství. „Jelikož autonomní řízení úrovně SAE5 není pro vůz, o kterém se bavíme (tedy Model 3 - pozn. red.), legálně povolené a dokonce ani technicky možné, musí i Tesla dodržovat pravidla hry a musí přestat s falešnými reklamními sliby,“ uvedl ke stávajícímu verdiktu Dr. Andreas Ottofülling, právník zastupující žalující stranu.
Musk s verdiktem soudu logicky spokojený není. Na svém účtu na Twitteru se již hájil tím, že systém „byl pojmenován dle termínu užívaném v letectví. Takže co třeba takový Autobahn?“ Zde je třeba dodat, že technicky vzato má Musk pravdu, ani letadla na autopilot nelétají bez lidského dohledu. Ale problém je jinde - Tesla evidentně zcela záměrně prezentuje svůj chytřejší adaptivní tempomat jako něco více, než čím skutečně je. A spousta lidí, kteří na něj nemístně spoléhají (a nejednou za to zaplatili cenu nejvyšší) jsou jen důkazem toho, že automobilka na tomto poli uspěla. Poněkud mírnit marketingové snahy Tesly tedy shledáváme jako správné, nakonec, její a Muskovy snahy překrucovat realitu jsme nedávno obšírněji komentovali.
Název systému Autopilot byl v Německu soudem shledán jako zavádějící a soud jej firmě zakázal používat. Rozsudek ještě musí nabýt právní moci. Foto: Tesla
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 4 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
před hodinou - První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 3 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 4 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 6 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien