Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největším letošním propadákem VW v Evropě je jeho klíčový elektromobil, jakkoli neuvěřitelně to zní
17.11.2022 | Petr Miler
Němci se čerstvě pochlubili tím, že prodali už půl milionu elektrických modelů ID a svůj závazek tím splnili na 120 procent nebo tak nějak. Ve stínu bití se v prsa ale poněkud zapadlo, jak mizerně se prodeje těchto vozů vyvíjí, navzdory veškeré manipulaci v jejich prospěch.
„Go Green, Go CO2 neutral!” zněla hesla, která se tento týden nesla tréninkovým centrem Volkswagenu, když hostilo zástupce českých dealerů značky. S úsměvem mi je poslal známý patřící mezi ně, dodávajíc: „Go bankrupt!” Pro soudného člověka, třebaže přímo spojeného s VW, je zkrátka těžké nevidět, že cesta, kterou se německá automobilka (a nejen ten) vydala, je neobyčejně riskantní a může vyústit ve vážné ekonomické problémy.
Volkswagen se zkrátka rozhodl vsadit vše na auta, která jsou sama o sobě těžce nekonkurenceschopná a trhem naprosto nevyžádaná. Musí to vidět každý, VW to ale buď nevidí, nebo to vidět nechce. Místo rozumného pokusu uplatnit se na trhu s elektrickými auty, který může být kdykoli přehodnocen, je odhodlán položit na oltář elektromobility úplně všechno, i kdyby se náhodou ukázalo, že jde o cestu vedoucí do pekel. A kráčejíc po ní bude zjevně klidné ignorovat veškerou varovnou realitu.
Onen známý nezůstal jen u žertovných prohlášení, upozornil mě na jednu věc. Zatímco VW se chlubí tím, jak už prodal 500 tisíc elektrických modelů ID a o rok tím předstihl své vlastní plány, realita vývoje jejich odbytu je dosti chmurná. Podle evropských dat JATO Dynamics za první tři letošní kvartály (novější čísla zatím nejsou k dispozici) se VW obecně nedaří a většina jeho modelů se prodejně meziročně propadá. Ale víte, který se propadá nejvíce? Ceny za to dávat nebudeme, naznačili jsme to jasně, jde skutečně o elektrický ID.3.
Nikdy by nás ani nenapadlo tato data zkoumat, protože i když jsme přesvědčeni o tom, že elektromobily se nemohou ve své současné podobě na trhu prosadit, jejich minimální zastoupení v automobilových parcích, maximální propagace a obrovské přerozdělování peněz z kapes nás všech v jejich prospěch jim bude ještě dlouho zajišťovat růst odbytu. No, globálně možná, v případě VW ID.3 zjevně ne nutně.
Loni se totiž za první tři čtvrtletí prodalo v Evropě 52 560 těchto auto, letos jen... 28 908. To je masivní, 45% pokles, který nevznikl nějakým hluchým měsícem, propad odbytu je docela konzistentní a za letošní září činil -48 %. Oněch 45 % dolů je pak největší pokles ze všech modelů VW. I upozaďovaný a nepříliš povedený Golf VIII je na tom podstatně lépe (-25 %) pomalu odpískaný Passat je na tom podstatně lépe (-27 %), skoro zaříznuté Polo je na tom podstatně lépe (opět -27 %), polomrtvý Sharan je na tom podstatně lépe (-19 %) a dokonce i MPV Touran se může pochlubit lepším výsledkem (-42 %).
Tak jasně, přišlo ID.4, takže lidé sahají po SUV... Ani ne, to prodejně roste jen o 6 %. Tak přišlo ID.5!? Toho se letos prodalo jen 8 803 kusů. Nebudeme z těchto čísel dělat dalekosáhlé závěry, je ale zjevné, že i když na elektrická auta prší peníze ze všech stran, VW skoro nepropaguje nic jiného a konvenčním vozům je házen jeden klacek pod nohy za druhým, jejich prodeje mohou i z nijak závratných výšin klesat.
Tento mizerný výsledek byl tedy dosažen jen díky nekonečné přerozdělovací mašinérii EU doplněné závěrem o neméně masivní dotace na úrovních jednotlivých států. Jak by to vypadalo bez nich? Asi se stačí podívat na české prodeje - letos se v Česku prodalo pouhých 86 kusů VW ID.3 a většina měla skončit napsaná na dealery. Ti jsou prý překvapeni, když vůbec někdo přijde se o tento vůz zajímat...
Takže: „Go Green, Go CO2 neutral, Go bankrupt!” Ale hrdě, s úsměvem a všichni ruce kolem ramen nebo aspoň nahoru. Však koho zajímá realita? Koho zajímá zákazník? Koho zajímá poptávka? Nová doba vyžaduje nové, smělejší prostředky i cíle.
Žádné auto od VW se letos v Evropě prodejně nepropadá víc než model ID.3. Že by nakonec ty elektromobily nebyly až tak skvělé? No, VW zkusí nabídnout jen ty a uvidí. Chytré... Foto: Volkswagen
Zdroje dat: JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch