Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší průšvih moderních aut není u konce, dealeři přes sliby vykupují prodané vozy zpět
1.10.2021 | Petr Miler
Chvíli se zdálo, že tato smutná sága míří ke svému rozuzlení. A byť se od té doby v oficiální rovině nic nezměnilo, z postupu dealerů je zjevné, že řešení prezentovanému automobilkou nevěří ani oni.
Jako smutná černá nit se už pomalu celým letošním rokem táhne příběh patálií elektrického Chevroletu Bolt, který se opakovaně potýká s případy spontánního vzplanutí. Docházet k nim třeba „pouze” při nabíjení, byl by to pochopitelně vážný problém. Zde je ale situace o to horší, že k nim dochází za různých okolností, klidně jen při stání auta v garáži.
Automobilce trvalo řadu měsíců než pochopila rozsah problému i fakt, že všechna domnělá řešení žádnými řešeními nejsou. Postupem času tak omezila využití vozu tak moc, že se s ním jezdit prakticky nedá a nad příčinami tápala tak dlouho, že zastavila i výrobu nových vozů a žádný ze starších fakticky neopravila. Nakonec ale minulý týden vítězoslavně oznámila, že ví, jak z problémů ven, konečně zahájí svolávací akci a znovu rozjede produkci.
Na jednu stranu by bylo fajn, kdyby tomu tak bylo, na tu druhou jsme ale zůstávali skeptičtí, že se tak opravdu stane. Koncern GM ve svém oznámení působil poněkud liknavě už tím, že první auta chtěl začít opravovat až skoro měsíc po oznámení. A při popisu příčin neřekl nic nového - stejné důvody skloňoval už v srpnu a později se ukázalo, že situace nedoznala zlepšení.
Skeptičtí k postoji automobilky zjevně nejsme jen my, ale i její dealeři. Magazín Inside EVs s odvoláním na zástupce jednoho z amerických prodejců Chevroletu, který si nepřál být jmenován, uvádí, že autorizovaná zastoupení značky aktivně vykupují auta od zákazníků, i když automobilka nic takového oficiálně neprovádí. A že to není okrajová praktika, naznačují nečekaně rostoucí průměrné velkoobchodní ceny Boltu ukazující i na bující přeprodeje mezi dealery.
To zní nesmyslně, uvážíme-li, že jde o obtížně provozuschopné vozy s nejasnou budoucností - koupit si je dnes s cílem s nimi jezdit nemůže snad nikdo a pokud by GM nenašel udržitelné řešení, budou na volném trhu prakticky bezcenné. Dealeři ale nečekají dobrý prodej jinému kupci, spekulují na to, že k oficiálnímu zpětnému výkupu automobilky stejně dojde, i když se dnes tváří opačně. A za takových podmínek věří tomu, že by auta prodali výrobci zpět za vyšší sumy, než za jaké je dnes vykupují. Protože - pakliže bude GM chtít uklidnit vody a napravit svou reputaci - bude muset být podobně jako kdysi VW v případě Dieselgate s výkupními cenami hodně velkorysý.
I kdyby ale nedošlo k plošnému výkupu, dealeři věří tomu, že automobilka se bude snažit vykoupit maximum jednotlivých aut alespoň potichu tak či onak, ostatně ve vybraných případech to dělala i dříve. Důvod? Bude to pro ní i tak levnější než auta svolat, investovat do nových baterek a jejich výměny a čekat dalších 8 let, jestli se něco nepokazí v rámci nové záruky a nečeká ji znovu totéž.
Samozřejmě, nic z toho se nemusí stát. Uvážíme-li ale, že dealeři žijí do značné z toho, že umí číst trh a pochopitelně jsou informacím od automobilky blíže než kdokoli jiný, je to docela pravděpodobné. Tak či onak, bezpečně největší průšvih moderních aut zjevně není u konce, další vývoj bude zajímavý.
Jakkoli koncern GM oznámil, že v řešení problémů Chevroletu Bolt a sesterského Opelu Ampera-e (na snímcích) pokročil a ví, jak se rizika požárů zbavit, dealeři nyní sami aktivně vykupují auta od zákazníků v očekávání, že na plošný nebo aspoň tichý zpětný výkup automobilky stejně dojde a oni na tom vydělají. Foto: Opel
Zdroj: Inside EVs
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 2 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 3 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 12:35 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus