Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Asi největší průšvih dějin aut jako by se opakoval, vozy i po „trvalé” opravě hoří
10.7.2021 | Petr Miler
Když u aut dochází ke spontánnímu vzplanutí, je to nepříjemné. Když se to děje po první svolávací akci, je to ještě nepříjemnější a když po té druhé shoří auto patřící politikovi, je to skutečně pořádný průšvih.
Předminulý měsíc jsme neradi začali malovat poněkud smutnou analogii mezi případy vzplanutí současného elektrického Chevroletu Bolt a patáliemi jeho dávného předchůdce v podobě modelu GM EV1. Ten vstoupil do historie jako jeden z největších průšvihů dějin aut, neboť jej automobilka musela kvůli trochu jiným problémům s bateriemi vykupovat zpět a šrotovat. A byť se to toho času mohlo zdát přitažené za vlasy, další vývoj ukazuje, že koncern General Motors, který Chevrolet ovládá, je opakování podobného scénáře stále blíže.
Bolt má skutečně problémy se spontánními vzplanutími akumulátorů, které GM nedokáže vyřešit. Nejprve loni povolal do servisů 50 392 exemplářů tohoto modelu právě kvůli riziku požáru, které řešil tím, že jim u dealerů nechal instalovat modul omezující nabíjení na maximálně 90 procent. Auta ale hořela dál, a tak přišla druhá svolávací akce a softwarová úprava, která měla potížím předejít. GM toto řešení označil za „trvalé”, teď už si ale můžeme říci, že ani to k úspěchu nevedlo.
Ke smůle automobilky se totiž v průběhu nabíjení vzňal vůz patřící vermontskému poslanci Timothymu Briglinovi, který za elektrická auta pravidelně brojí v dolní komoře Kongresu Spojených států. Je to on, kdo pro ně žádá všemožné úlevy a podpory, nyní ale na vlastní kůži okusil jejich úskalí.
Podle jeho svědectví, o které se podělil s Electrekem, přijel s vozem domů v 7 hodin večer 30. června a asi o hodinu později jej dal nabíjet, když bateriím zbývalo asi 10 % kapacity. Auto hlásilo, že dobíjení bude trvat asi do 4 ráno, když se ale v 6:30 chystal k odjezdu, uslyšel od vozu syčivý zvuk a když k němu doběhl, viděl už jen to, jak se z něj kouří. Zavolal hasiče a vše ostatní poví obrázek zveřejněný vermontskou policí - auto shořelo prakticky na uhel velmi obvyklým způsobem, tedy požárem, který začal v oblasti zadních sedadel u baterií vozu.
Takže další, už dobře známý požár Voltu? Ne tak docela, Briglin s ním totiž absolvoval ne jednu, ale obě svolávací akce. Jinými slovy, jeho Chevy prošel i onou „trvalou” opravou, která evidentně též nic neřeší. Automobilka je tak o krok k návratu do nemilé minulosti, v níž veškerou produkci zmíněného EV1 musela stáhnout a zničit.
Podle informací některých majitelů GM už teď vykupuje určité Bolty, patrně na základě kondice jejich baterek. A pokud nenajde řešení těchto požárů, nemusí mu zbýt nic jiného, než se takto vypořádat s veškerou produkcí. Pochopitelně nechceme malovat čerta na zeď, taková možnost je ale stále reálnější - i když vykoupit přes 50 tisíc aut bude drahé, negativní publicita s jejich dalšími a dalšími požáry přes snahy se s nimi vypořádat bude ještě dražší, něco takového by mohlo firmu úplně zničit.
Zapojení poslance Sněmovny reprezentantů stěží pomůže jinému scénáři, nyní je celý problém na očích ještě více, než dosud byl. Jsme tedy zvědavi na další vývoj, na každý pád se znovu ukazuje, jak riskantní je sázka automobilek, jako je právě GM, na jedinou, tedy elektrickou kartu. Tato auta mají svá specifika a vyvinout je k dokonalosti, aby sloužila všem a všude bez podobných patálií, bude nejspíše chtít více než pár let, která si výrobci na jejich zlomový rozmach dávají.

Chevrolety Bolt i po dvou opravách, z nichž ta druhá už měla být napořád, zjevně hoří. Toto je přímo vůz, který se vzňal americkému poslanci u něj doma po druhé svolávací akci. Foto: Vermont State Police, CC0 Public Domain
Vůz má problém s bateriemi, které jsou za určitých okolností nestálé. Vybrané kusy jsou už nyní od majitelů vykupovány zpět, což bolestivě připomíná průšvih s někdejším předchůdcem Boltu, modelem EV1. Foto: Chevrolet
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
dnesDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nejčtenější články
VW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
14.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025Škoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
14.3.2025Ruský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
14.3.2025Toyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
14.3.2025
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.12. 19:18 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 04.12. 14:54 - pavproch
- Politický koutek 04.12. 12:30 - Stepan
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry