Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU

V žertu by šlo říci, že jejich význam pro globální automobilismus byl zanedbatelný, ale byla s nimi legrace. Už nebude, kdo nekoupil do konce letošního ledna, ten už Abarthy 595 a 695 v nejlepších verzích jako nové nedostane.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU

7.2.2022 | Petr Miler

Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU

/

Foto: Fiat

V žertu by šlo říci, že jejich význam pro globální automobilismus byl zanedbatelný, ale byla s nimi legrace. Už nebude, kdo nekoupil do konce letošního ledna, ten už Abarthy 595 a 695 v nejlepších verzích jako nové nedostane.

V roce 2012 jsme testovali Abarth 500 Esseessee, jednu z tehdejších vrcholných verzí malého Fiatu 500. Byl to v podstatě nesmysl, auto s cenou kolem půl milionu Kč (kdeže tyto sněhy jsou), které nebylo s to posloužit ničemu jinému než troše víkendové zábavy a dál leda poněkud utrápeným cestám na nákupy. Ale byla s ním legrace a o to šlo - i když zdravý rozum při svezení tímto vozem říkal: „Ne, prosím ne!” srdce se spíš šibalsky usmívalo a pravilo: „A proč ne?”

Nevíme, jak moc byl Fiat s těmito modely úspěšný, neboť Abarthy z ostatních pětistovek v prodejních statistikách nevyčleňuje, ale nemohlo to být špatné, když na trh tlačil další a další speciality postavené na jejich základech. Snad ani není možné spočítat, kolik rozličných zvláštních variant Abarthů přišlo na trh, dvě z nich ale vypíchnout lze - modely 595 Essesse a 695 Competizione coby absolutní vrcholy řady.

Když se podíváte do výše zmíněného testu, najdete v něm i video dokumentující mimo jiné zvukový projev tohoto splašeného Taliána. Je docela komický, ale v dobrém slova smyslu, na prcka s motorem 1,4 turbo pod kapotou se projevuje pozoruhodně neurvale. Co ale nám jako nadšencům přijde vtipné, to EU přijde nepřijatelné. A právě to nakonec poslalo obě vrcholná provedení „pod drn”.

Hned z několika zdrojů jsme se dozvěděli, že se za oběma výše zmíněnými variantami potichu zavřela voda. Letos totiž vstupuje v platnost další fáze nové direktivy EU omezující zvukový projev i dříve homologovaných aut a ostré fiátky se do ní nevejdou. Automobilka by jistě mohla auta upravit, ale ruku na srdce - jednak by to už nebylo ono a pak dosavadní (benzinová) pětistovka je i ve verzích Abarth 14 let staré auto. A do takového už prostě neinvestujete. Vrcholné varianty tak ve výrobě končí bez náhrady a poslední možnost je objednat byla 31. ledna tohoto roku.

Fiat to nijak nekomentoval, od dealerů ale dále víme, že k dispozici nejsou ani příplatkové výfuky Record Monza Active a jeho verze Sovrapposto, které tak trochu provokují už názvy (pokud nevíte, co je italsky sovrapposto, dejte si to hledat na Googlu nebo Seznamu a mrkněte na obrázky - jsou výmluvnější než překladače), koupit jde už jen základní Abarth 595 se 145 koňmi a verzi 595 Turismo se 165 kobylami. A svět bude zase trochu krásnějším místem, nebo ne?


Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 1 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 01Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 2 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 02Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 3 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 03Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 4 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 04Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 5 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 05Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 6 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 06
Abarth 595 Essesse... Foto: Fiat

Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 7 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 07Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 8 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 08Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 9 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 09Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 10 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 10Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 11 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 11Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU - 12 - Abarth 595 a 695 Essesse Competizione konec 2022 12
...a Abarth 695 Competizione to mají spočítané i s příplatkovými výfuky, na vkus EU moc hlučely. Foto: Fiat

Zdroje: Autoforum, Dealeři Fiatu

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše