Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejen nesmyslné vize: Šéf výrobce elektromobilů náhle skončil poté, co firma začala prodělávat už přes 7 milionů na každém autě
2.3.2025 | Petr Miler
Představte si, že jako výrobce prodáte auto. A proděláte tím 7 milionů. Prodáte další a 7 milionů je znovu pryč. A tak znovu a znovu, až vaše roční ztráty začnou atakovat 73 miliard korun. Nemáme pocit, že by tohle mělo něco společného s udržitelným podnikáním.
Je to pochopitelně zjednodušená optika, neboť velká část ztrát na každém prodaném voze nebude vznikat až momentem jeho výroby nebo prodeje, ale dřívějšími investicemi, které bude každé prodané auto spíš umořovat. Když se ale na věci podíváte zpětně, je realita do puntíku přesně taková.
Reflektuje aktuální situaci automobilky Lucid Motors, kdysi nadějného výrobce elektromobilů, jakousi „druhou a lepší Teslu” založenou lidmi, kteří dál nemohli vystát Elona Muska. Lepší auta nakonec snad i dohromady dali, ale co dál? Ať už si o Elonu M. a jeho produktech myslíte cokoli, jeho firma prosperuje, je daleko nejhodnotnější automobilkou světa, jedním z největších výrobců elektromobilů a samotnému Muskovi se aktuálně podařilo uchvátit i ohromný společenský vliv. Lucid nemá nic z toho a jeho hlavní postavy též ne.
Klíčovým spoluzakladatelem firmy a jejím dosavadním generálním ředitelem byl Peter Rawlinson, bývalý viceprezident Tesly a šéf jejího vývoje. Nepochybně brilantní technik ale nedávno ukázal svou odtrženost od reality, když za budoucnost elektromobilů ukázal auta s menšími bateriemi, nikoli vozy s konečně použitelnou akceschopností. Ostře jsme to kritizovali asi jako někdejší tvrzení odvážných energetiků, že budoucností zásobování teplem jsou „malé jaderné výtopničky”.
Ač s námi nebyl každý na stejné lodi, s menším odstupem se k nám přidal Gustavo Henrique Ruffo, který velmi trefně shrnul větou: „To člověka vede k otázce, zda má Rawlinson vůbec nějakou představu o tom, co zákazníci chtějí, co si mohou dovolit a jak svá auta používají.” Naši odpověď znáte, tohle se smyslem pro realitu skutečně nemá nic společného.
Že to byla pro Rawlinsonovo působení v čele Lucidu pomyslná poslední kapka, už víme, ještě předtím ale do poháru trpělivosti akcionářů přibyl pořádný džber marnosti. Jak vypočítává Wall Street Journal, Lucid za sebou má sice nejlepší rok co do prodejů aut, když poprvé překonal hranici 10 tisíc vozů prodaných za 12 po sobě jdoucích měsíců. Jenže stalo se tak za cenu rekordní ztráty.
Firma prodělala za rok 2024 celé 3 miliardy dolarů, tedy skoro 73 miliard Kč, což při 10 241 prodaných vozech znamená ztrátu na každém kuse ve výši 292 940 dolarů, asi 7 milionů Kč. Jsme zvyklí na to, že výrobci na elektromobilech prodělávají, výjimkou není a zjevně dál nebude ani Škoda. Ale 7 milionů na autě? Sedm milionů? Sedm „míčů”, „mega”, „melounů”? To je silná káva.
Električtí evangelisté samozřejmě namítnou, že investice, že to chce čas, že dávno vydané peníze... Tato firma ale byla založena před 18 léty a už po 8 bychom měli problém takovou argumentaci přijmout. Pokud i po dvou dekádách prodělává 7 milionů na autě, omluvit to nelze ničím a nijak. Je to selhání a také kvůli němu musel Rawlinson v čele náhle skončit, aniž by pro něj byl vybrán jakýkoli přímý nástupce.



Lucid Air můžete obdivovat jakkoli, ale pokud výrobci přináší 7 milionů korun ztráty s každým prodaným kusem, je to fiasko první třídy. Foto: Lucid Motors
Zdroje: Wall Street Journal, Auto Evolution, Autoforum.cz
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejnovější články
Reaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 2 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 3 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před 5 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 6 hodinamiPolibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.01. 17:57 - PepaSFI
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 04.01. 04:42 - aups68
- Policejní kontroly a měření 03.31. 20:01 - stst2
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 19:25 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.31. 18:49 - řidičBOB