Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného
1.4.2024 | Petr Miler
Odvetná ekonomická opatření proti Rusku zasadila tamnímu automobilovému průmyslu těžké rány, auta, které přežila Brežněva, Gorbačova, Jelcina i Putina ale zjevně hned tak něco nezastaví.
Jak se Rusům podaří dlouhodobě se vypořádat s ekonomickým tlakem, který na něj zejména USA, EU a Velká Británie vytváří, ukáže jen čas. Je nesmyslné předem zaujímat ten či onen postoj - podobně jako jsme se kdysi my s koncem RVHP byli nuceni přeorientovat se na jiné trhy a přizpůsobit tomu fungování české resp. československé ekonomiky, stojí i nyní Rusko před výzvou zaměřit se na ty části světa, které s ním nemají problém spolupracovat. Řada nejvyspělejších zemí mezi nimi chybí, většině světa jsou ale ruské manévry na Ukrajině ukradené, takže Rusové pořád mají s čím hrát.
Jedno je ale jisté už teď - vyspělý ruský automobilový průmysl dosavadními kroky fakticky zemřel. Nejlepší automobilky nejen ze zmíněných zemí, ale i z Jižní Koreje či Japonska to v Rusku více či méně zabalily a náhrada v podobě lokální montáže čínských aut zatím zdaleka není plnohodnotná. Rusům ovšem zůstal jejich vlastní automobilový průmysl v čele s Ladou, která nedělá ani moderní, ani zastaralá auta. Vedle ní pak existuje několik relativně slavných značek, které dělají dekády prakticky to samé.
Jednou z nich je UAZ, který do roku 2022 působil také u nás mj. se svými dvěma velkými legendami - modelem UAZ-452 alias Buchankou, která je v prodeji ve v principu stejné podobě od roku 1965, takže skoro pamatuje i Chruščova. A UAZ-315195 alias Hunter, který je ovšem v zásadě pořád tímtéž, čím byl UAZ-469 z roku 1971. Tahle auta jako taková sankce nezastavily, neměly jak, jejich vrcholné verze Expedition s extra prvky ale ano. Také tato provedení byla k mání i v Česku, skutečně obě, což se nyní určitě nebude opakovat. Odkazované články vám ale o obou řeknou všechno důležité.
My dnes připomeneme jejich hlavní specifika, který po návratu obou vozů do prodeje zrekapituloval řekl přímo UAZ. Ten je očividně rád, že varianty určené pro zdolávání „nejtěžších terénních podmínek” může znovu nabídnout i s „celým arzenálem zvláštních prvků”. Mezi ty patří mj. specifické nárazníky s tažnými oky a otvory pro použití hřebenového heveru. Jsou navíc koncipované tak, aby chránily karoserii před poškozením při terénní jízdě. Pro přepravu nákladu jsou tu obrovské střešní nosiče schopné převážet i velké a těžké předměty bez rizika mechanického namáhání střechy či jiných částí karoserie.
Verzím Expedition je vlastní také elektrický naviják na přídi, který je konstruován a umístěn tak, aby bylo možné dostatečné chlazení motoru i při velké zátěži. Nechybí uzávěrka zadního diferenciálu ovládaná z kabiny a robustní tažné zařízení. O patřičnou trakci v terénu se nadále starají pneumatiky Maxxis se zesílenými kordy. Auta mají dále plastové nástavce podběhů kol opět pro minimalizaci poškození vozu při terénní jízdě, zesílené prahy jsou pak připravené odolat i zvedání plně naloženého vozidla heverem, pokud to v terénu bude třeba. Expeditiony pak disponují i vnějším uchycením rezervního kola a vskutku masivním kovovým zakrytováním spodních částí auta.
Tyto varianty budou na první pohled k rozeznání podle exkluzivní oranžové metalízy zvané Juicy Aperol, v niž bude vyvedena kompletní první várka vybavených aut. Později budou k dispozici i jiná barevná provedení včetně obdobné nemetalické oranžové. S opětovným uvedením do prodeje pak bude poprvé k dispozici volitelná ochranná vrstva laku zvaná Raptor.
Buchanka a Lovec ve verzích Expedition se vrací do prodeje za 1 690 000 resp. 1 785 000 rublů, tedy za asi 428 a 452 tisíc Kč. Těžko v prodeji narazit na něco srovnatelného za takové peníze. Auta je možné objednávat ode dneška, ale pochopitelně ne u nás, tady si musíte vystačit s tím, co sem bylo dovezeno dřív v původním provedení.
UAZ Hunter... Foto: UAZ
...i klasická Buchanka jsou znovu k mání ve verzích Expedition, dokonce vylepšených. Pochopitelně ale jen v Rusku. Foto: UAZ
Zdroj: UAZ
Bleskovky
- Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024
Nejčtenější články
- Našel se dokonalý stroj času, v dodnes novém VW z roku 1992 zbývá ještě asi 555 tisíc km života
22.4.2024 - Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek
22.4.2024 - Porsche pořád umí jít proti proudu, v roce 2024 rozšířilo nabídku aut s ryzími motory V8 o další model
22.4.2024 - Tesla ve snaze rozprášit sklady znovu zlevnila svá auta, tentokrát o 47 tisíc Kč. O třetinu míň stojí i FSD
22.4.2024 - Číňané ukázali další superluxusní auto určené i pro Evropu, evropskou metropoli má přímo ve jméně
22.4.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.20. 22:44 - Stepan
- Za kolik jezdíte s benzínem? 05.20. 17:26 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 14:37 - Vrooom
- Onboard videa 05.20. 12:43 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.20. 11:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254