Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Námluvy Nissanu a Hondy se zhroutily hned v zárodku. Trochu se opakuje scénář, který vedl k pádu spasitele firmy
6.2.2025 | Petr Prokopec
Vypadalo to jako hotová věc, hned několik věrohodných zdrojů přímo z Japonska ale nyní uvádí, že námluvy jsou u konce. A pokus obou firem o spojení může být odpískán zcela.
O problémech Nissanu si nejspíš už šuškají i vrabci na střeše. Nejde totiž o nic nového, nýbrž o vyústění problémů, jejichž kořeny jsou minimálně dekádu staré. I proto ostatně někdejší šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn chystal řadu změn, které by francouzskou a japonskou automobilku více propojily. Jako jedna velká entita by pak aliance dokázala lépe čelit výzvám, které se dnes hromadí a za nimiž stojí politici, čínská konkurence i dogmatismus samotných firem. Nicméně v roce 2018 byl Ghosn zatčen, neboť reakcí na jeho snahu o opětovnou záchranu Nissanu byla nadutost japonských manažerů a jimi zorganizovaný firemní puč.
S automobilkou to od té doby nešlo ani tak od desíti k pěti, ale spíš od pěti k nule. Loni totiž musela přiznat, že její čistý zisk klesl o brutálních 93,5 procenta. I proto se vzápětí začalo v nemalé míře spekulovat o možném spojení s Hondou, za čímž stála vznikající spolupráce mezi značkami. Jakkoli ale v mezičase obě strany jednání o možné alianci potvrdily, nyní se zdá, že námluvy jsou u konce, jak informují rozličná japonská média.
Honda totiž má své vlastní problémy, které sice neohrožují její existenci, převzetí ztrátové automobilky by k tomu ale vést mohlo. A proto si klade neskromné podmínky. Aby Honda spojení posvětila, musel by Nissan do roku 2026 své zisky ztrojnásobit. To zřejmě možné je, ze strany této značky by ovšem muselo dojít na výraznější škrty, než jsou ty zvažované, tedy propuštění devíti tisíc lidí a snížení globální (povětšinou nadbytečných) produkčních kapacit o 20 procent. K čemukoli drastičtějšímu se ovšem Nissan prý nemá, pročež Honda začala zvažovat, že by nedošlo na sloučení, nýbrž na převzetí churavějící automobilky, a to formou odkoupení jejích akcií.
V bledě modrém zde tedy máme vlastně totéž, co plánoval i Ghosn, jen místo Hondy měl figurovat Renault. Není tedy ani zdaleka překvapivé, že manažeři Nissanu již couvají a z plánovaného sloučení tak nejspíše sejde. To by ale pro tuto značku dost možná byl poslední hřebíček do rakve, zvláště pokud nakonec administrativa Donalda Trumpa skutečně přistoupí k 25procentnímu clu, které má být uvaleno na veškeré zboží z Mexika a Kanady, a jež má momentálně odklad.
Nissan totiž celou řadu klíčových modelů jako Sentra, Versa či Kicks vyrábí právě v Mexiku. První dva sedany přitom patří mezi nejlevnější auta ve Státech, což vede k nemalému zájmu. Ten ale zmizí ve chvíli, kdy ceny citelněji vzrostou. Je tedy pochopitelné, proč Honda požaduje nemalé záruky a snahy, jinak o převzetí churavějícího výrobce nemá zájem. Manažeři Nissanu se díky tomu bojí o svou nezávislost, což je ale pochopitelné - navzdory varování ze všech stran si stále jeli svou a směřovali tam, kde slunce nesvítí. Patrně tedy nepůjde o lidi, které by si Honda chtěla ve vedení ponechat.
Problémem pro Nissan však je, že času potřebného k záchraně je stále méně, a jakékoli otálení může urychlit jeho pád. V novém tiskovém prohlášení automobilka uvedla, že více informací o dalším vývoji se dozvíme v polovině února. Nebylo by překvapením, kdyby došlo jen na oznámení, že žádné spojení nebude.



Sentra v USA boduje i díky nízké ceně. Ta však záhy může výrazně vzrůst kvůli clům, což by sedan učinilo obtížně neprodejným. I proto by značka měla být ráda za každou pomocnou ruku, i když to může vést ke konci její nezávislosti. Jenže zjevně není. Foto: Nissan
Zdroj: Kyodo News, Nippon
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Číňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 7 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 8 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 10 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 11 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
dnes
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch