Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mini 2014 odhalilo svou techniku, dostane hlavně nový tříválec
30.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové Mini postavené na platformě UKL1 bude také rychlejší, jako první nabídne adaptivní tlumiče. A manuální převodovku s automatickými meziplyny.
Životní cyklus druhé novodobé generace Mini se pomalu chýlí ke svému závěru a už v listopadu uvidíme na autosalonu v Los Angeles dojde k oficiálnímu odhalení jejího nástupce. Ten se záhy vydá do prodeje, čímž nastolí novou éru značky. Vůbec poprvé totiž dorazí hatchback s dvěma páry bočních dveří. Změny pak můžeme očekávat i pod kapotou, i když už nyní víme, že pravověrným fandům ostrého svezení asi příliš radostí neudělají. A to přesto, že nová generace má být rychlejší než ta předchozí.
Nebudeme ale předbíhat, přeci jen do důkladného silničního testu je pořád ještě daleko, neboť automobilka nyní teprve představuje základní technická data. I z těch lze ovšem vyčíst, že novinka se moderním požadavkům přizpůsobuje více než předchozí provedení. Začít můžeme třeba tím, že všechny modely již budou vybaveny systémem start/stop, tedy automatickým vypínáním pohonné jednotky, bez kterého se dříve vrcholné verze jako John Cooper Works obešly.
Než se ovšem dostaneme k vlajkové lodi řady, začneme se základem. Ten dostane nový 1,5litrový tříválec, který bude produkovat 136 koní, točivý moment bude díky přeplňování vrcholit na 220 Nm. Ten navíc bude k mání od 1 250 otáček, díky funkci overboost jej dokonce bude možné krátkodobě navýšit na 230 Nm ve stejném spektru otáček. Totožný objem a počet válců lze poté očekávat i od dieselu, který bude na přední kola posílat 116 koní a 270 Nm.
Přesné údaje o jízdní dynamice a spotřebě prozatím nejsou k dispozici, u „naftožrouta“ však Mini uvádí sedmiprocentní pokles ve srovnání s předchozím 1,6litrovým turbodieselem. Jelikož ten jezdil v průměru za 3,8 l/100 km, měli bychom se u novinky dočkat žíznivosti ve výši 3,5 litru na 100 km, a to v kombinaci s manuální převodovkou (nabídnout má pochybné automatické meziplyny při podřazování), která bude standardem pro všechny pohonné jednotky. Za příplatek však nebude problémem ani koupě automatu.
Zatímco tyto motory budou určené spodní části nabídky, ta vrcholná v podobě modelů Cooper S a John Cooper Works dostane nový dvoulitrový čtyřválec. Ani v jeho případě nebude chybět přeplňování, stejně jako u tříválce tak můžeme očekávat nástup omezovače v 6 500 otáčkách. Na přední kola však tentokráte zamíří 192 koní a 280 Nm (až 300 Nm při overboostu). Verze JCW by pak měla produkovat dokonce 220 koní, zde však chybí oficiální potvrzení.
Jistotu máme v podvozku, jehož základ tvoří nová platforma UKL1. Ta nabízí širší rozchod kol, přičemž vpředu profituje ze vzpěr, zatímco vzadu se objevuje víceprvková náprava. Ta byla přepracována tak, aby poskytla více místa v zavazadelníku a na zadní sedadlech, i v tomto případě ale chybí údaje o objemu nebo třeba centimetrech před koleny a nad hlavou. Stejně tak se pak Mini nezmiňuje ani o redukci neodpružené hmotnosti - vlivem použití lehkých materiálů k ní ale mělo dojít.
Vůbec poprvé se pak ve výbavě Mini objeví elektronické adaptivní tlumiče. Volit bude možné ze dvou režimů - Comfort a Sport - z nichž ten první má zredukovat uskákanou jízdu po dlažebních kostkách nebo tramvajových kolejích. Druhý pak přitvrdí podvozek na takovou míru, že budete moci i nadále vyrážet na okruh. Vše přitom bude ovládat tlačítko v interiéru.
Další novinkou se pak stane inovativní kontrola točivého momentu, který by již neměl tak výrazně zasahovat do řízení, a to především u verzí JCW. Odlehčený by měl být i samotný blok motoru, čímž by následně měl být navýšen komfort také na silnicích s horším povrchem. Parkování by pro změnu mělo usnadnit nové řízení s elektrickým posilovačem s variabilním účinkem, který se u vozů Mini objevuje rovněž poprvé.
Další vylepšení a odlehčení lze očekávat od nových litých kol a brzdného systému, vlivem využití vysokopevnostní oceli pak jistou dietou prošla také karoserie. Zároveň by ovšem měla být navýšena její tuhost. A také bezpečnost, zejména v oblasti kapoty. Ta se totiž v případě srážky s chodcem při rychlostech od 20 do 55 km/h nadzdvihne, aby tak zabránila střetnutí s blokem motoru.
Mimo to ovšem nebude chybět ani silnější integrovaná ochranná klec nebo rozsáhlejší deformační zóny dané většími převisy. To je ale pro dnešek opravdu vše, více informací přineseme nejpozději v listopadu v souvislosti s premiérou v Los Angeles.
Mini oficiálně představilo fotky a data nových motorů. Pokud by vás to zajímalo, pak vlevo je 1,5litrový a vpravo dvoulitrový agregát
Vzhled třetí novodobé generace Mini již několikráte prosákl na světlo světa, teď známe i techniku, tedy skoro vše, skoro...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 56 minutami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 2 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 3 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva