Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Měsíční platby za fungování vyhřívání sedadel v autě jsou Česku blíž než se zdálo, ceny jsou ještě tučnější
18.7.2022 | Petr Miler
Automobilka se tvářila, že jde prozatím o pokus prováděný na specifických trzích, teď jsou ale měsíční platby za vyhřívání sedadel nebo volantu realitou i v zemi, která sice mnohým myšlenkově blízko nebude, teritoriálně je ale doslova za humny.
Je to v posledních letech jedno z pravidelně skloňovaných témat, které se nyní dostává do řečí takřka denně. Nejedna automobilka se totiž rozhodla, že zjednoduší výrobní proces - a současně zlepší svou ekonomickou bilanci - tak, že auta bude dělat hardwarově co nejvíc stejná a výbavu, kterou do nich dostanete, určí softwarově.
Z hlediska výrobce je to na první pohled ideální stav. Auta bude sekat jak Baťa cvičky nanejvýš tak s jinou barvou, čalouněním a některými dalšími fyzickými prvky (ale všeho do času), na konci výrobní linky do něj pak „nahraje” výbavu a jede se. Produkci to značně zjednoduší a nepochybujeme o tom, že i když ji to v některých ohledech zdraží (protože všechna auta najednou budou muset mít vyhřívaná sedadla, volanty, kamery, schopnost klimatizovat i kočku v kufru, cokoli), výrobcům to na papíře musí vycházet jako ekonomický trhák.
Jednak jsou tu úspory z rozsahu a jednak možnost cokoli z výše zmíněného přikoupit. Zákazník si sice koupí sedadla s topnou spirálou, ale dokud do ní automobilka nedovolí pustit proud, žádná teplá prdelka se nekoná. A teď si představte ten marketing - venku je -20°C, pozáď zebe a na displeji auta vám vyskakuje hláška: „Jen 680,- Kč měsíčně vás dělí od zadku v teple. Předplatit nyní!” Kdo by odolal...
A takhle to může být se vším. Děcko vzadu křičí, že chce svou klimatizační zónu, žena křičí, že se po cestě chce dívat na televizi, tchyně křičí, že jedete jak šílenec... Dobře, to poslední předplatné nevyřeší, ale ony předchozí dva „problémy” ano, stejně jako tisíc jiných. Zní to všechno skvěle a podle automobilek je to skvělé, některé si s naprostou vážností plánují, že takto budou vydělávat skoro 600 miliard korun (!) ročně navíc. Plány se ale zatím s realitou nepotkávají.
Nad vším zmíněným totiž visí Damoklův meč v podobě pocitu, že už jste si to všechno jednou koupili. Je to vaše auto, dali jste za něj třeba 2 miliony korun, to vyhřívané sedadlo tam máte, tu třetí zónu klimy tam máte, tu televizní funkci tam máte... Jen nějaký prevít brání tomu, abyste to všechno mohli používat. Za to přece nebudete platit další tisíce měsíčně, třeba BMW chce v Koreji 450 Kč za měsíc za onen výhřev - lidé budou buď naštvaní, nebudou to platit, nebo budou hledat cesty, jak to přesto mít a neplatit ani haléř.
Je to tedy zdrojem velké kontroverze, zrovna BMW ale nehodlá uhnout ani o píď. Nejde tedy už jen o korejský experiment, v další, nám už velmi blízké zemi - teď možná ne morálně, ale jistě teritoriálně - tak spustilo to samé. V Rusku (což je pikantní o to více, že tam teď prakticky nic neprodává, ale vyhřívaná sedadla se prodávat dají, že?) chce 1 600 rublů měsíčně za vyhřívání sedadel. A dalších 950 rublů za měsíc za vyhřívání volantu.
To jsou ještě vyšší sumy, asi 680 Kč za sedadla a 405 Kč za volant. Popravdě, kolikrát tohle za měsíc pustíte? Pár aut s vyhřívaným volantem jsem měl a zima, aby mělo smysl ho pouštět, byla tak pětkrát za měsíc. Jedna „topicí session” za 81 Kč? Děkuju pěkně, snad raději trochu omrzlin.
Nedivte se tedy, až BMW - ať už veřejně říká cokoli - přijde s touto věcí také v Česku. A nebude jistě samo, obří automobilové koncerny jako VW Group a Stellantis počítají s tímtéž. Však proč něco dávat, když se to dá prodávat? A proč něco prodávat za míň, když se to dá prodávat za víc?
Pravidelné měsíční platby z funkční vyhřívaná sedadla jsou realitou už i v Rusku. Kdy tato věc asi dorazí k nám? Foto: BMW
Zdroj: Auto Mail.ru
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 40 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 41 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch