Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes X do detailu a naživo. Toto je první pick-up značky, dorazí i s V6
26.10.2016 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Německá značka odhalila ve Švédsku dvojici vozů, které více než naznačují, co nabídne první pickup s hvězdou na přídi. Třída X dorazí už příští rok.
Beztak ohromné produktové portfolio koncernu Daimler se už v příštím roce rozroste o další modelovou řadu, která vyplní mezírku mezi stávajícími SUV a užitkovými vozy. Původně to vypadalo, že by mohla nést označení GLT, po světové premiéře ve Stockholmu je však zřejmé, že nový čtyřdveřový pickup vyvinutý a brzy vyráběný ve spolupráci s francouzsko-japonským konsorciem Renault-Nissan dorazí na trh pod dříve též probíraným jménem - třída X.
Informace o tom, že Mercedes pracuje na pickupu střední velikosti s podporou svého strategického partnera, se s většími či menšími přestávkami objevují už více než rok a půl a jak se nyní ukazuje, vesměs byly velmi přesné. Nyní můžeme na základě oficiálního sdělení akorát doplnit, že se u třícípé hvězdy začali interně zabývat pickupem již v roce 2011 a samotný technický vývoj novinky trval přibližně dva roky.
To je poměrně krátká doba, nesmíme ovšem zapomínat na již uvedenou skutečnost, že německá luxusní značka nezačínala s čistým listem papíru. Základem konceptu X-Class a tudíž i budoucího produkčního auta je čtvrtá generace Nissanu Navara, která již dala vzniknout sesterskému modelu Renault Alaskan, ačkoli tvůrci připravovaného nového Mercedesu zdůrazňují, že jejich auto je v lecčems jiné.
Přímému srovnání, respektive hledání rozdílů se němečtí inženýři poněkud vyhýbali, řekli nám, že auta partnerů detailně neznají, prý dostali akorát výchozí konstrukci a soustředili se na vývoj vlastního produktu, velmi stručně ovšem konkretizují, že jde především o rozdíly ve vnějším designu, kvalitě použitých materiálů v interiéru a v bezpečnostních systémech. My pak můžeme dodat, že tu největší změnu lze očekávat v pohonném ústrojí.
Zatímco japonská i francouzská verze pickupu využívá pouze čtyřválce, Mercedes vsadí ve vrcholné verzi na přeplňovaný naftový šestiválec. Technické podrobnosti tohoto dieselu prozatím zůstávají tajemstvím, zástupci značky nicméně přiznali, že se nejedná o nový agregát, ale známou a využívanou jednotku, takže jde patrně o třílitr s obchodním označením 350d, který pod kapotou nové třídy E produkuje 258 koní a 620 newtonmetrů.
Jestli byl jedním z důvodů nasazení větší pohonné jednotky konkurenční VW Amarok s motorem 3,0 TDI V6, můžeme pouze spekulovat. Wolfsburg totiž nasadil do svého vozu třílitr teprve v září letošního roku, takže Mercedes by musel mít v centrále VW své informátory, aby zrovna na tohle mohl reagovat. Spíše máme za to, že v Daimleru chtěli odlišit svou variantu i jinak než designem a jako výrobce luxusních aut Mercedes chce a vlastně také musí nabídnout něco navíc.
V tuto chvíli není jasné, které další motory třída X dostane. Tisková zpráva automobilky říká pouze to, že zmiňovaný naftový agregát bude špičkou a tudíž si troufáme říci, že se pod přední kapotou pickupu dostanou kromě vidlicového šestiválce také menší čtyřválce, respektive možná i podladěné provedení V6.
Pokud jde o zbytek techniky, jako základ tady máme mohutný žebřinový rám, rozdělovací převodovku systému 4Matic s terénním redukčním převodem a do těžkého terénu navíc také elektronicky připojitelnou uzávěrku mezinápravového i zadního diferenciálu. Když už jsme u zadní rozvodovky, za zmínku stojí fakt, že Mercedes sice mluví o novém pětiprvkovém zavěšení zadní nápravy, ve skutečnosti ale na obou konceptech nepoznáte rozdíl mezi jejich několikanásobně ustavenou tuhou nápravou a tím, co využívá Navara. Pochopitelně silentbloky či finální převod můžou být jiné, jako zcela nový kus techniky nám to však nepřipadá.
Ať už je ale zavěšení kol konceptu X-Class nové či nikoli, tato robustní konstrukce umožní chystanému Mercedesu nabídnout užitečné zatížení až 1,2 tuny a auto navíc zvládne brzděný přívěs o hmotnosti 3500 kg. Automobilka tyto schopnosti demonstruje konkrétním příkladem, kdy majitel bude moci na korbu naložit téměř čtyři metry krychlové dřeva na topení a na kouli připojit třeba plachetnici.
Jak tyto stroje působí naživo? Prohlédli jsme si je docela podrobně, takže nějaké postřehy z místa činu máme. Ve zlatavém odstínu lakovaný pickup s výškou 1,9 metru a přídomkem Powerful Adventurer vypadá díky balónovým terénním pneumatikám s velkými drapáky, karbonovým lemům blatníků a navijákům na obou koncích velmi akčně a impozantně, zároveň ale jako typický křiklavý koncept určený hlavně pro světelné rampy autosalonů.
Naopak bílý a více distingovaný Stylish Explorer působí až na své silniční dvaadvacítky docela uvěřitelně, a i když se některé jeho detaily, jako jsou kupříkladu vnější zpětná zrcátka, možná též tvar předního nárazníku a téměř zcela jistě zadní světla, asi změní, k finálnímu produktu nemusí mít daleko.
Poněkud rozpačitější dojem budí interiéry. Přístrojové panely kombinované se spoustou kruhových výdechů ventilace, doplněné broušenou kůží, kartáčovaným hliníkem či karbonem, se jeví jako stylová záležitost, na druhé straně jsou však zde tlačítka ovládání klimatizace a pohonu všech kol z Navary, takže to v některých místech vypadá jako skládačka typu „co dům dal”. Jedním dechem samozřejmě musíme dodat, že tohle nemusí být finální podoba a do konce příštího roku, kdy auta dorazí na trh, se může ještě mnohé změnit.
Nový model Mercedesu bude vyráběný v rámci spolupráce s aliancí Renault-Nissan, přičemž produkce pro evropský, australský a jihoafrický trh bude zahájena v roce 2017 v závodě Nissan ve španělské Barceloně. Třída X pro latinskoamerický trh bude naopak sjíždět z montážní linky závodu Renault v argentinském městě Cordoba od roku 2018.
Živé fotografie z představení konceptu Mercedesu X ze Stockholmu
Oficiální fotografie Mercedesu X
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 5 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva