Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes už ví, že s některými modely šlápl vedle, hned několik jich má skončit bez nástupce
12.5.2022 | Petr Miler
Automobilový svět se dostal do docela jiné situace, než v jaké byl před léty. Recepty fungující o několik dekád zpět tak nemusí být v přeregulovaném tržním prostředí funkční. Poznává to i Mercedes, který podle všeho již brzy oznámí konec hned několika levnějších modelů.
Je to jedna z věcí, které jsme nikdy tak úplně nechápali - sestupování prémiových automobilek do nižších pater trhu. Na jednu stranu to samozřejmě pochopitelné je, neboť pokud firma chce intenzivně růst, nic jiného jí vlastně ani nezbývá. Je-li ale cílem maximalizace zisku, je to dost problematická praktika.
Automobilka, která je zvyklá zacházet s relativně malým množstvím dobře situovaných zákazníků, prostě není uzpůsobená řadě aspektů, které provází boj o kupce levnějších věcí. Auta vyvíjí a nabízí s vědomím vysokých marží a také předpokládá určité chování svých klientů. Lidé vydělávající miliony za rok si obvykle nenechají vrtat koleno pro korunu, ať už jde o koupi či servis. A podle toho mohou fungovat také dealeři. Když ale místo aut za miliony se statisícovými maržemi začnete prodávat auta za statisíce s desetitisícovými maržemi, leccos je jinak.
A nejde jen o to, posun podobným směrem má neblahý vliv na image firmy a vůbec její schopnost pracovat s prestižní klientelou. Leckteří bohatí lidé prostě nechtějí mít vůz stejné značky jako někdo, kdo se pohybuje o několik sociálních pater níže. A i kdyby jim to bylo jedno, nechtějí v servisu čekat měsíc na to, až na jejich BMW M760Li dojde řada poté, co dealer obslouží záplavu majitelů kompaktní 116d v ceně sad brzd a pneumatik na ostrou sedmičku.
Právě BMW je příkladem toho, jak tahle strategie může skřípat a i když na prodejní výsledky má nepochybně pozitivní vliv, charakter aut a služeb pro náročnější klientelu ovlivňuje negativně. Dealeři BMW už dávno přiznávají, že klientela značky je dnes úplně jiná než před léty, a to v dlouhodobém horizontu může poškodit i ekonomickou bilanci firmy, která na záplavě obyčejných lidí prostě nevydělá tolik, co na omezeném počtu bohatých zákazníků. BMW chybu v tomto ohledu zatím nepřipouští a dál míří stejným směrem, Mercedes ale už ano.
Třícípá hvězda si je vědoma hlavně toho, že pokud chce prodávat se ziskem auta s elektrickým pohonem, ta levnější to být nemohou. Pakliže jen slušný akumulátor stojí statisíce, nelze u vozu za 600 nebo 800 tisíc pomýšlet na jakkoli zajímavou - pokud vůbec nějakou - marži. Automobilka tak už delší čas naznačuje, že snažit se zaujmout v některých segmentech trhu byla chyba, kterou hodlá napravit. Na setkání špiček automobilového průmyslu pořádaném magazínem Financial Times to nyní potvrdil u sám šéf firmy Ola Källenius.
„Řekneme k tomu více příští týden, ale už není naším cílem být soupeřem mainstreamových značek,” řekl Källenius v reakci na otázku týkající se budoucnosti třídy A. „Není to tím, co značka Mercedes-Benz reprezentuje. Počkejte si na víc, pokud jde o naše produktové portfolio, raději se ale budeme dívat nahoru než dolů,” dodal s tím, že se už dříve úvahy firmy ubíraly tímto směrem z výše zmíněných důvodů a ona „elektrická past” je zřejmě poslední kapkou.
Z jeho slov vyplývá, že nejen třída A, ale i modely B, CLA a možná i GLA a GLB nemají budoucnost. Je krajně nepravděpodobné, že by kterýkoli z těchto vozů náhle skončil, dožít by ale měly jen ve svých současných generacích a pak třícípé hvězdě zamávat. Pro někoho to bude překvapivé vyjádření, pro nás, kteří sledujeme zejména bující regulace EU, tomu až tak není. Nastavená pravidla z trhu vytlačují cokoli levného, neboť je to neospravedlnitelné jak z hlediska investic do anti-emisních systémů spalovacích verzí, tak z hlediska nákladů na elektrické pohony. A netýká se to jen aut jako - řekněme - Renault Twingo, ale i levnějších modelů dražších značek. Minimálně třídám A, B a CLA od Mercedesu tak můžeme strojit pohřeb.




Mercedes ústy svého šéfa přiznal, že pustit se do boje o zákazníky relativně dostupných kompaktních modelů nebylo správné rozhodnutí. Očekávat konec modelů, jako je třída A (zde v základní specifikaci, které se Källeniovi musí příčit především) je tak na místě. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Financial Times' Future Car Summit
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejčtenější články
Mercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
13.2.2025Že by VW konečně pochopil, kdo a co ho živí? Hned třem modelům nadělil zajímavý nový spalovací motor
13.2.2025Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
13.2.2025Technik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
13.2.2025Nenápadná 350koňová německá rodinná střela je k mání v krásném stavu, lidé ani netuší, jak moc je dnes levná
13.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva