Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes u nás začal prodávat diesel budoucnosti. Jiné asi nemají šanci přežít
26.11.2018 | Petr Prokopec
Mluvit dnes v souvislosti s diesely o budoucnosti je troufalé. Pokud ale jakékoli z nich mají přežít, pak ty jako tento - má nízké emise i spotřebu a vysoký výkon, říká si 300de.
Přijít v současné době s novým naftovým motorem bychom mohli považovat za čiré bláznovství. Jejich obliba totiž rapidně klesá, a to i v někdejších neochvějných baštách těchto pohonných jednotek. Automobilky navíc přiznávají, že stále přísnější emisní pravidla v podstatě ani neumožní osadit dieselem vozy v nižších segmentech. Nemalé náklady přenesené do jejich příliš vysoké pořizovací ceny by z nich totiž udělaly neprodejné zboží.
Mercedes však již prakticky od chvíle, kdy vypukl dieselový skandál koncernu VW brojí za zachování těchto motorů. A nezůstává jen u slov, ale přechází také k činům. Pod kapotu modelů C300de a E300de tak nastěhoval svůj nejnovější diesel, který v motorovém prostoru není osamocen. Němci spojili čtyřválcový agregát s elektromotorem a stvořili možná jediný myslitelný diesel budoucnosti - bez elektrické podpory bude zřejmě nemožné, aby naftové motory dostály všem požadavkům, které jsou na ně kladeny.
Díky tomuto „doplňku” se pohonná jednotka vyznačuje nejen nízkou spotřebou (o té a jejím výpočtu si povíme za chvíli), ale také k opravdu vysokým výkonem. Soustava totiž dává 306 koní a 700 Nm točivého momentu, jenž je navíc dostupný již ve velmi nízkých otáčkách. Tomu se třeba konkurenční BMW 330e, byť benzin-elektrické, nemůže ani rovnat. Mnichov totiž nabízí „jen“ 252 koní a 440 Nm.
S ohledem na dané výkony nepřekvapí působivá jízdní dynamika. Sedan C300de totiž zvládá stovku za 5,6 sekundy, zatímco spřízněné kombi vyžaduje o desetinu více. V případě třídy E je pak třeba počítat s 5,9 sekundami (tuto hodnotu automobilka přisuzuje oběma karosářským variantám), maximálkou pro všechny zúčastněné zůstává obligátní německá dvěstěpadesátka.
Ještě než přikročíme k oné žíznivosti, musíme dodat, že elektromotor je vždy součástí devítistupňového automatu. Jeho použití je pak důvodem, proč muselo dojít k elektronickému omezení točivého momentu - jinak by totiž soustava nabídla ještě více Newtonmetrů. Potenciál na to ostatně má, neboť dvoulitr produkuje 194 koní a 400 Nm, elektromotor 122 koní a 440 Nm.
V rámci spotřeby chce C300de jezdit v průměru za pouhých 1,4-1,6 l/100 km, což je laboratorní nesmysl. Třícípá hvězda totiž využila legálních možností, jenž jí dává Evropská unie, a žíznivost sice změřila dle nového cyklu WLTP, což je potřeba k homologaci, ovšem daný výsledek přepočetla na základě metodiky NEDC. Tuto bizarní praktiku automobilky budou moci ještě nějaký čas používat.
Data určená pro lepší informovanost zákazníkům bohužel zmíněna nebyla, tak nízká jako ve výše zmíněném případu ale bezesporu nebudou. A to ani za předpokladu, že sedan třída C zvládá čistě na elektřinu urazit podle stejných laboratorních výpočtů NEDC 57 kilometrů. V případě kombíku je pak třeba počítat „pouze“ s 56 km, Éčko je na tom ještě o dva, respektive čtyři kilometry hůře. První zkušenosti s novým motorem hovoří o reálně dosažitelné spotřebě mezi 3 a 4 litry nafty na 100 km i při primárním využití naftového motoru.
Vůz dostal kromě kombinace spalovací jednotky a elektromotoru také lithium-iontovou baterii o kapacitě 13,5 kWh. Tu bude možné dobít za jeden a půl hodiny skrze vodou chlazený domácí Wallbox, při zapojení do standardní zásuvky je třeba počítat s pěti hodinami. Na český trh zatím dorazila s tímto motorem třída E, která je k mání od 1 785 960 Kč v případě sedanu a 1 835 570 Kč v případě kombíku.
To nejsou zrovna nízké ceny, i šestiválcový kombík E 400 d 4MATIC s pohonem všech kol koupíte levněji (1 776 280 Kč). Je tedy otázkou, koho tyto novinky osloví, jak jsme ale již zmínili, do budoucna mohou být těmi jedinými diesely, které si půjde jako nové koupit.
Mercedes nově pustil do prodeje hned čtyři diesel-elektrické modely, a sice C300de jako sedan i kombík...
...a E300de, který bude taktéž dostupný v obou karosářských variantách
Bleskovky
- Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
před 5 hodinami - Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
včera - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024
Nejnovější články
- Italové vyvíjí nový motor V12, jaký naposledy použilo Bugatti. Má mít 2 000 koní, poprvé se předvedl v akci
před 2 hodinami - Ani Američané nechápou, jak může Mercedes chtít 3 miliony za čtyřválcové auto. A to je u nich o něco levnější
před 4 hodinami - Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
před 5 hodinami - VW uprostřed vlastní krize nasypal dalších 19 miliard do firmy, která sama prodělává skoro 1 milion na každém autě
před 6 hodinami - Jaguar poprvé ukázal auto, které ho má za dva roky vrátit na výsluní. Je to jako sebevražda v přímém přenosu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva