Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes SL 2013: radikální dieta, magické stěrače a ohromující audio systém
18.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Daimler považuje příští třídu SL za tak konstrukčně zajímavý vůz, že s předstihem odhaluje holou karoserii. Ta se vrací k původní zkratce Sport Leicht.
O fotografie skutečného automobilu se s vámi ještě nemůžeme podělit, Mercedes zveřejnil toliko snímky zakamuflované testovací muly, ale pohled na kostru a konstrukční detaily budoucího SL je neméně zajímavý. Automobilka se totiž více než kdykoli jindy v historii obrací na původní jméno Sport Leicht, což v němčině znamená sportovní lehkost.
Klíčem ke snižování hmotnosti se stane různě zpracovaný hliník. Firma použila při návrhu a stavbě vozu klasické lité komponenty, lisované a pomocí superformování protlačované prvky ale také kované díly. Každá aplikace přitom vycházela ze skutečného namáhání součástky a cílem bylo dosáhnout co nejvyšší pevnost a odolnost vůči kroucení při současném snížení hmotnosti. To se povedlo, takže samotná karoserie budoucí třídy SL bude o 220 kg lehčí než u předchůdce, jehož základy pochází z modelu z roku 2003 zapsaného pod kódovým označením R230.
Rozdíl ve hmotnosti finálního auta bude kvůli použití rozsáhlejší výbavy poněkud menší, ale v zákulisí Mercedesu se tvrdí, že novinka bude v závislosti na motoru a výbavě pořád lehčí zhruba o 140 kg. Přes toto radikální zaměření na snížení hmotnosti bude nová karoserie minimálně o dvacet procent odolnější ve zkrutu, který má značný negativní vliv na ovladatelnost a podporuje rovněž vznik nežádoucích pazvuků.
Nový typ konstrukce využívající nepřeberné množství lisovacích raznic k dosažení požadovaných strukturovaných tvarů a tím i pevnosti jednotlivých panelů (všimněte si například vnitřní stranu kapoty nebo podlahu zavazadelníku) se má velmi příznivě projevit nejen na zlepšení jízdních vlastností, ale Mercedes sleduje snížením hmotnosti i cíle, které jsou diktovány zvenčí skrze zákony EU na snižování emisí. Navíc všechny nové motory dostanou přímé vstřikování, takže průměrná spotřeba třídy SL by se měla snížit přibližně o třicet procent (ačkoli bychom neměli zapomínat, že firmy se více přizpůsobují neflexibilní metodice měření než skutečným provozním podmínkám).
K dalším revolučním prvkům nového Mercedesu SL patří též systém Magic Vision Control. To, co na první pohled vypadá jako tajemná technologie třeba 360stupňové radarové kontroly kolem vozu, je ve skutečnosti „jen“ nová konstrukce ostřikování předního okna. Nevzpomenu si teď, která z automobilek před pár lety nabízela ostřik přímo před stírací gumovou lištu (dokonce jsou taková auta ještě stále v prodeji, vzpomenete si?), ale fungovalo to skvěle. Něco podobného se teď objeví rovněž u Mercedesu. S tím rozdílem, že čelní sklo bude kropeno soustavou trysek vrtaných do těla stěrače pomocí laseru. Automobilka slibuje, že tím eliminuje nežádoucí postříkání posádky při jízdě se staženou střechou, na druhou stranu ale bude muset myslet také na adekvátní vyhřívání a filtraci čistící kapaliny, aby se miniaturní dírky neucpávaly. Zdá se to být skutečně sofistikované řešení, ačkoli nazývat to „magickou kontrolou výhledu“ zní poněkud... marketingově.
Poslední, zatím představenou novinkou je tzv. Front Bass systém, což, jak správně tušíte, souvisí s ozvučením automobilu. Mercedes se rozhodl, že přední basové reproduktory audia nenamontuje do dveří nebo pod sedadla, ale integruje je přímo před posádku do motorové přepážky. První lidé, kteří měli možnost vyzkoušet si toto řešení při jízdě v zakamuflovaných vozech, mluví o „naprosto ohromujícím účinku na kvalitu reprodukce zvuku“.
V tuto chvíli více novinek nemáme, ale blížící se autosalon v Detroitu možná přinese jedno velké překvapení s třícípou hvězdou na kapotě. Nezapomínejte, že Mercedes SL „modelového roku 2013“ neznamená, že bychom museli čekat dalších dvanáct měsíců.
























Hmotnost nové třídy SL by měla být ve srovnání s předchůdcem v průměru o 140 kg nižší
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 8 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejčtenější články
Technik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
13.2.2025Nenápadná 350koňová německá rodinná střela je k mání v krásném stavu, lidé ani netuší, jak moc je dnes levná
13.2.2025Slavný moderátor už vyzkoušel faceliftovanou Teslu Model Y. Změn je mnohem víc, než se dosud mohlo zdát
13.2.2025V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami
13.2.2025Šéf Porsche rozhodl o nacpání peněz do elektromobilů „první den v práci”. Teď si může rvát vlasy, firma po fiasku propouští tisíce lidí
14.2.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.