Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12

Jedna z nejvěhlasnějších automobilových značek světa dostala sama sebe do problémů nesmyslnou sázkou na řešení, která po ní nikdo nežádal. Ale můžeme kvitovat, že se z nich aspoň nyní netouží dostat sázkou na ten samý nesmysl. Prim, zdá se, budou znovu hrát touhy zákazníků.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12

před 11 hodinami | Petr Miler

Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12

/

Foto: Mercedes-Benz

Jedna z nejvěhlasnějších automobilových značek světa dostala sama sebe do problémů nesmyslnou sázkou na řešení, která po ní nikdo nežádal. Ale můžeme kvitovat, že se z nich aspoň nyní netouží dostat sázkou na ten samý nesmysl. Prim, zdá se, budou znovu hrát touhy zákazníků.

Nikdy nepochopíme, jaká míra zabedněnosti mohla přimět automobilku jako Mercedes-Benz přijmout za svůj cíl prodávat už v roce 2030 jen elektrická auta. Nikdy. Nedávalo to žádný technický smysl, nedávalo to žádný ekonomický smysl, nedávalo to žádný smysl jakoukoli racionální optikou. Byl to nekonečně tupé ideologický plán, o kterém jsme od začátku tvrdili, že jednoduše nemůže být uskutečněn. A vážně nebude.

Mercedes tento týden představil zbytek svých výsledků za loňský rok, které jen potvrzují, jak moc negativní trend jeho vývoj strhl. Loni se musel potýkat s celkovým poklesem prodejů o 4 procenta, který byl tažen hlavně akcelerujícím nezájmem právě o elektrické modely. Odbyt nižší o 23 procent (!) z roku na rok, který ve čtvrtém kvartálu klesal ještě o 3 procentní body rychlejším tempem, byl brutálním budíčkem, po kterém na tváři firmy přistálo ještě pár facek - zisky společnosti loni klesly o masivních 40 % a pro letošní rok společnost varuje před tím, že budou ještě „výrazně nižší”.

To investoři pochopitelně neslyší rádi a poslali už tak strádající akcie firmy (za poslední rok -18 %) o dalších 5 % níž. Aby automobilka finanční trhy nadchla, rozhodla se tentokrát nikoli hrát si na druhou Teslu, ale pro krok, který byl ještě před pár lety nemyslitelný. A kdybyste jej Mercedesu navrhli jako možnou spásu, přestane se s vámi bavit - mluvíme o včera probírané záplavě nových spalovacích modelů, kterých bude víc než těch elektrických. To je vskutku pikantní krok v na začátku roku 2025, tedy méně než 5 let od chvíle, kdy třícípá hvězda neměla taková auta vůbec prodávat.

Nyní má tedy nové plány, které - až směšně - počítají se 70 % prodanými auty na spalovací pohon ještě v roce 2027. Chápete ten rozdíl? Firma, která ještě docela nedávno počítala s 0 % prodaných spalovacích aut v roce 2030, najednou plánuje prodávat v roce 2027 plných 70 % téhož. Musíme se hořce smát, když vidíme vedení vymlouvat se na „náročné podmínky na trhu”. O čem je tu řeč? Tohle způsobil jen chaos ve vedení společnosti, které přestalo při svých rozhodováních používat zdravý rozum, nic jiného. Trh se rozhodně nezměnil tak, že by místo 0 procent nějakých aut chtěl najednou kupovat 70 procent těch samých vozů. Chtěl to vždycky, jen to Mercedesu bylo nějakou chvíli úplně ukradené.

Ale zpět k detailům nových plánů, které jen podtrhují, o jak obrovský obrat se jedná. Automobilka říká, že bude „štíhlejší, rychlejší a silnější” i díky zachování objemných spalovacích motorů, které se zdály být na odstřel mezi prvními. Vše je jinak, a tak se dozvídáme, že nyní značka přísahá věrnost dokonce i motorům V12, vyjadřuje dokonce „dlouhodobý závazek” směrem k nim. Pravda, Evropa z toho těžit nemusí, jinak ale dál plánuje dodávat motor 6,0 V12 biturbo do vrcholných Maybachů a Mercedesů a samostatně jej pod hlavičkou AMG montovat pro externí partnery jako Pagani.

Mercedes se tak - jaký paradox - najednou stává poslední značkou z německé prémiové trojky, která V12 bude dodávat. Nezůstane jen u nich, k dispozici budou také motory V8, tentokrát jistě i pro EU, neboť firma vyvíjí „moderní elektrifikovanou osmiválcovou jednotku nové generace”, které dostanou přinejmenším modely AMG stojící na původně jen elektrické platformě AMG.EA. A plnit bude i normu Euro 7, čímž je stvrzena jeho přítomnost v prodeji na starém kontinentu (která se nakonec může týkat i jednotek V12, jen to zatím nebylo potvrzeno).

Co k tomu dodat? Meme s kapitánem Picardem, jak se chytá za hlavu? Leda. Je čas, aby si „svazácky” smýšlející úředníci z vedení podobných společností konečně sbalili kufry a nechali se nahradit obchodníky. Protože takhle věci dopadají, když firmu řídíte jako chráněnou dílnu. Díky bohu, že se aspoň blýská na lepší časy...


Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12 - 1 - Mercedes-Maybach S680 Nordic Glow 2024 prvni sada 01Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12 - 2 - Mercedes-Maybach S680 Nordic Glow 2024 prvni sada 03Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12 - 3 - Mercedes-Maybach S680 Nordic Glow 2024 prvni sada 04Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12 - 4 - Mercedes-Maybach S680 Nordic Glow 2024 prvni sada 06Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12 - 5 - Mercedes-Maybach S680 Nordic Glow 2024 prvni sada 10Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12 - 6 - Mercedes-Maybach S680 Nordic Glow 2024 prvni sada 12
Auta jako Mercedes-Maybach S680 Nordic Glow jsou možná kýč, prodává je ale nakonec hlavně jejich technika. Motory V12 a V8 tak v nabídce Mercedesu zůstanou přítomny dál, protože předchozí hloupé elektrické plány byly pohřbeny pod zem tak hluboko, jak to jen jde. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Mercedes-Benz

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše