Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes prý bateriemi jasně pokoří Teslu, i tak věří spalovacím motorům
13.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Třícípá hvězda počítá nejen s 48voltovým elektrickým okruhem, ale také 14procentním zlepšením technologie baterií každý rok.
V posledních letech prakticky z každé strany slýcháváme, kterak spalovacím motorům odzvonilo. Proti proudu jde, alespoň tedy viditelně i slyšitelně, zejména koncern Daimler, jehož zástupci pro změnu prorokují, že benzinové a dieselové jednotky nás ještě přežijí. Jen se v mnohém oproti současnosti změní. Šéf divize pohonných ústrojí Bernhard Heil přitom minulý týden ve Stuttgartu uvedl, že ve spalovacích agregátech stále dříve nemalý potenciál, jen je třeba jej odhalit.
„Nikdy neskončíme v situaci, kdy bychom neměli již žádné myšlenky spojené se zlepšením efektivity, snížením hlučnosti a vibrací, navýšením komfortu nebo s čímkoliv dalším,“ uvedl Heil. Zároveň přitom rovnou dodal na adresu nedávno odhaleného dvoulitrového turbodieselu OM654, že značka již objevila oblasti, ve kterých dojde časem ke zlepšení.
„Ačkoliv jsme tento nový motor právě dovyvinuli, již máme v technickém oddělení tuny nápadů ke zlepšení, jenž budou aplikovány v příští modernizaci. Neříkám tím, že se budou měnit principy, nicméně každodenním užíváním těchto jednotek přicházíte na věci, které se dají udělat lépe,“ naznačil budoucnost šéf motorářské divize bez toho, aniž by cokoliv upřesnil.
Dá se ovšem předpokládat, že jednou z novinek, jíž bude motor OM654 velmi brzy osazen, je 48voltový elektrický okruh. Ten se příští rok ukáže společně s faceliftovanou třídou S, kdy nejprve bude dělat společnost benzinovému šestiválci. Podle aktuálních zpráv se stane pevnou součástí hřídele a zastane funkci alternátoru i startéru, což umožní okamžité nastartování.
Vyjma toho lze ovšem od elektromotoru očekávat i rekuperaci brzdné energie (až 20 koní), která bude následně dodána spalovací jednotce kupříkladu při akceleraci (až 19 dodatečných koní). Zlepšena přitom nebude jen jízdní dynamika, ale také spotřeba, která by měla poklesnout o 10 až 15 procent. Na přesná čísla si ovšem budeme muset ještě chvíli počkat.
Jelikož ústrojí bude spřaženo s baterií o kapacitě jen 0,9 kWh, můžeme rovnou zapomenout na „bezemisní“ dojezd. Nejspíše i z toho důvodu nebude takto vybavená třída S označována jako hybridní model, místo toho si ponechá klasické označení. Stejně jako další vozy třícípé hvězdy, pod jejichž kapotu ústrojí posléze zamíří.
Nový benzinový šestiválec přitom vychází ze stejné architektury jako zmiňovaný diesel OM654, takže je víceméně skutečně jasné, že 48voltový elektrický okruh se vším zmíněným dříve nebo později čeká i „producenta sazí“. Kromě toho třícípá hvězda chystá také méně komplikovaný hybridní systém pro benzinové čtyřválce, což odkazuje na v úvodu zmíněný přerod klasických spalovacích motorů.
Ve stejném duchu se pohonné jednotky Daimleru budou vyvíjet i na dalších frontách, neboť koncern v dané oblasti hodlá v nadcházejících letech proinvestovat 14,5 miliardy Eur (cca 391,8 mld. Kč). Rovná polovina z tohoto rozpočtu přitom míří na „zelené technologie“, i když o jisté návratnosti této investice třícípá hvězda definitivně přesvědčena není - vše prý záleží na zákazníkovi.
Ať už ale bude vzdálenější budoucnost jakákoliv, v té nejbližší se již příští rok dočkáme Mercedesu S 500 Hybrid s vylepšeným paketem baterií. Jeho kapacita by měla vzrůst z 8,7 na 13,5 kWh, což natáhne elektrický dojezd na přibližně 50 km. Rozměry akumulátorů i jejich hmotnost 120 však mají zůstat nezměněny. To je ovšem pouze počátek vývoje v této oblasti.
Jürgen Schenk, který má u koncernu na starosti integraci elektromotorů, totiž dále uvedl, že Daimler očekává každoročně 14procentní zlepšení právě v rámci baterií. Během každých pěti let by se tak měla zdvojnásobit míra energie, jakou zvládnou skladovat, což je o nemalých 280 procent lepší posun než v případě Tesly, která každý rok počítá s 5procentním zlepšením.
Jedním z důvodů tohoto náskoku je poněkud odlišná strategie mezi oběma zmiňovanými výrobci - Tesla si totiž prý s menším rozpočtem může dovolit sázku jen na jednu možnost. „My tu ale mluvíme o celkovém zlepšení technologie baterií, což znamená odklon od elektrod na bázi kovu směrem ke komponentům na bází síry, vzduchu či čehokoliv.“
Schenk dodává, že aktuálně se mezi výrobci závodí, a Mercedes chce na konci stát na stupních vítězů. Do značné míry mu v tom napomáhá právě zmiňovaná Tesla, které dodává řadu komponentů. „Od nich jsme se naučili rychlosti, oni od nás managementu kvality, výrobě a domýšlení věcí až do konce. Rozdíl je v tom, že oni jsou hladoví a agilní. My proto musíme být stejně agilní jako oni, a myslím, že aktuálně i jsme.“
Kromě toho si Schenk myslí, že Tesla aktuálně začíná mít nemalé problémy s typickými porodními bolestmi, jenž si musí vyřešit každá automobilka. Tedy zejména s kvalitou. Díky tomu má třícípá hvězda ideální příležitost, jak amerického výrobce převálcovat. I proto bude již letos v Paříži představen elektromobil s logem Mercedesu, který by měl nabídnout dojezd až 500 km. Do prodeje pak zamíří ještě před koncem dekády.
Tento časový horizont možná neodpovídá zmiňované agilitě, nicméně podle Heila vše souvisí s návratností investic. Zatímco u spalovacích agregátů se každá koruna vrací prakticky okamžitě, u elektromobilů a plug-in hybridů bude třeba vyčkat. Přičemž zájem o tyto vozy bude hlavně v metropolích, kde vjezd do center budou upravovat lokální regulace.
V jiných oblastech však motoristé i nadále počítají hlavně s benzinovými a dieselovými vozy. A jelikož podle šéfa divize pohonných jednotek jde o tak velkou cílovou skupinu, máme zde onen skutečný důvod, proč nás mají spalovací motory přežít. Jen je třeba počítat s tím, že za několik málo let se bez alespoň mikrohybridní asistence neobejdou.


























Mercedes již má s elektromobily nemalé zkušenosti, a to díky třídě B Electric Drive...
...či supersportu SLS AMG Electric Drive
Zdroje: Car Advice poprvé a podruhé, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 3 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 5 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 6 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 8 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva