Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes přišel o tradičního dodavatele svých třícípých hvězd, zkrachoval. A není zdaleka sám
22.11.2022 | Petr Prokopec
Automobilky si s ohledem na komplikovanou situaci nemohou stěžovat - vzhledem k léta trvající převaze poptávky nad nabídkou si budou ještě chvíli mastit kapsy na vysokých cenách. Ke svým dodavatelům se ale přesto chovají poněkud macešsky, mohou na to doplatit.
Není tajemstvím, že prodeje nových aut za poslední dva roky razantně poklesly. Jejich výrobce to ovšem nepoložilo, právě naopak mohli toto období považovat za žně svého druhu. Nedostačující nabídka vzhledem k přetrvávající poptávce mnohým z nich umožnila, aby si diktovali ceny. Pomalu každá z automobilek se tak během uplynulých kvartálů chlubila rekordními maržemi, ne-li rovnou rekordními zisky. Mohlo se tedy zdát, že zmínky o těžce zasaženém průmyslu nejsou pravdivé, situace je ale komplikovanější a na menší firmy už dopadá.
Divoký vývoj posledních měsíců už neustálo více firem a mezi nimi také německá společnost BIA Forst z Baden Forstu. Skončila v insolvenci, do konce roku zavře brány a jejích 154 zaměstnanců skončí s ní. Nová automatizovaná linka, kterou firma v roce 2020 pořídila za 1 milion Eur (cca 24,4 milionu Kč), se pak již začala rozebírat a v rámci insolvenčního řízení bude prodána jinam.
BIA dodávala různé díly různým automobilkám, proslula ale hlavně tím, že pro Mercedes vyráběla jeho slavný emblém, tedy třícípou hvězdu. Dokud Stuttgart odebíral tohoto dílu obvyklé množství, na žádný problém nedošlo. Ostatně i proto byla instalována nová linka, která vše měla ještě více urychlit, usnadnit a zlevnit. Jednak ale Mercedes sám používá tohoto dílu stále méně a dává přednost maskám chladiče se stejným emblémem, jednak byla omezena celá výroba, která má navíc těžiště stále více v Číně, kde fabriky sází na domácí dodavatele.
S postupným poklesem zájmu by si BIA ještě poradila, rostoucí ceny vstupů, zejména pak energií, ale byly poslední kapkou. Zatímco automobilka si za auta mohla dovolit účtovat stále více, s dodavateli se nemazlí. Jak uvádí Klaus-Peter Manz z odborářského svazu IG Metall, o cenách dodávek se dnes nediskutuje - prý stačí jediné křivé slovo a „další objednávka se již nerealizuje u vás“. „Každý si musí hlídat své vlastní hřiště,“ řekl k věci finanční šéf Mercedesu Harald Willhelm a potvrdil výše zmíněné - dodavatelé buď před požadavky firmy obstojí, nebo budou vyměněni za jiné.
Automobilka ostatně již potvrdila, že emblémů má dostatek i z jiných zdrojů a nepředpokládá, že by zrovna kvůli nim musela pozastavit či omezit výrobu. Problémem pro ni však může být skutečnost, že se poslední dobou pokládá stále více firem. Minulý měsíc totiž po více než 150 letech zkrachovala firma Borges, která byla jedním ze stěžejních dodavatelů plastových panelů a izolačních materiálů. V září se pak zavřela voda i nad společností Dr. Schneider, která mimo jiné produkovala ventilační systémy.
Důvody jsou přitom ve všech případech prakticky stejné. Základem byl tedy pokles objednávek, finální tečkou pak energetická krize. Ta navíc začíná ohrožovat stále více firem. Zakrátko tak Mercedesu a spol. mohou dojít alternativy a může se dostat do stejných potíží jako její dodavatelé.
![Mercedes přišel o tradičního dodavatele svých třícípých hvězd, zkrachoval. A není zdaleka sám - 1 - Mercedes-AMG One 2022 produkcni prvni sada 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes přišel o tradičního dodavatele svých třícípých hvězd, zkrachoval. A není zdaleka sám - 2 - Mercedes-AMG One 2022 produkcni prvni sada 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes přišel o tradičního dodavatele svých třícípých hvězd, zkrachoval. A není zdaleka sám - 3 - Mercedes-AMG One 2022 produkcni prvni sada 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Bez třícípé hvězdy si vozy Mercedesu asi nikdo nedokáže představit. Tradiční dodavatel tohoto emblému aktuálně zkrachoval, automobilka si s tím ale hlavu nedělá. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Echo24.de
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
před 10 hodinamiPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
7.1.2025Nové oficiální měření spotřeby plug-in hybridů odhaluje jejich roky trvající lež, elektromobily jsou další na řadě
8.1.2025Nová Maserati jsou takový propadák, ze se je dealeři marně pokouší prodat i se slevami přes 2 miliony Kč
8.1.2025Prodeje elektromobilů v Německu se v prosinci zhroutily o 39 procent po předloňském pádu o 48 procent, to už je vážné
8.1.2025BMW ukázalo nové pojetí interiérů svých aut. Je to Tesla 2.0, tlačítka končí úplně, přístrojovky též
8.1.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.07. 20:40 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.07. 20:38 - Truck Daškam
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.07. 14:11 - pavproch
- Detektory policejních radarů 02.06. 20:32 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 02.06. 18:09 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.06. 13:04 - VS*
- Lampárna (stěžovatelna) 02.05. 22:27 - abgx1