Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes potvrdil, že chystá řadové šestiválce. Jako první přijdou diesely
4.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejzajímavější z nové rodiny motorů budou řadové šestiválcové třílitry, změna ale povede i ke vzniku nových agregátů od tří- až po dvanáctiválce.
Krátce po vypuknutí kauzy Dieselgate třícípá hvězda naznačila, že postupně hodlá ve své americké nabídce nahrazovat „producenty sazí“ hybridními motory. Již v ten moment jsme se ptali na budoucnost evropského portfolia, zároveň jsme však naznačovali, že na Starém kontinentu se asi podobného exodu nedočkáme. Zájem o diesely sice skandálem Volkswagenu částečně poklesl, nicméně i tak hrají na většině evropských trhů významnou roli a u aut vyšších tříd nezřídka dominují. I proto si dokážeme jen obtížně představit, že by se jich automobilky dobrovolně zbavovaly.
Daný úvod berte ale jen jako osvětlení situace, v jaké Mercedes aktuálně je. Automobilka totiž nedávno přišla se zcela novým dvoulitrovým turbodieselem, který celou řadu lidí právě v souvislostech s výše zmíněným prohlášením popudil. Pokud přitom jeho existenci stále ještě nemůžete rozdýchat, možná byste ve čtení článku neměli pokračovat dále. Pohonná jednotka s kódovým označením OM 654 je totiž pouze první vlaštovkou v řadě novinek, které budou mít v označení jméno Rudolfa Diesela více než často.
Mercedes ostatně už dříve naznačoval, že vyvíjí celou rodinu nových efektivnějších a úspornějších spalovacích motorů. Ta bude složena z řadových šestiválců a čtyřválců, které počítají s půllitrovým objemem na válec, tak jako u BMW, Jaguaru a Land Roveru či Volva. Třílitrové agregáty by přitom měly nahradit stávající vidlicové šestiválce stejným způsobem, jako zmiňovaný celohliníkový dvoulitr OM 654 vystrnadil z nabídky 2,1litrový turbodiesel.
Kromě dieselů ovšem budou do nové rodiny patřit i benzinové agregáty, nicméně s jejich příchodem se počítá až v pozdějších fázích. Stejně jako s downsizingem směrem k 1,5litrovým tříválcům, které Mercedes ještě nedávno kvůli nedostatečné kultivovanosti odmítal. Zdá se ovšem, že Němci (jako kde kdo...) nakonec pod nemilosrdným tlakem evropských regulací změnili názor. O těchto agregátech ale aktuálně nevíme více, a tak se budeme věnovat příjemnějším věcem.
Nové řadové motory mají totiž posloužit i jako základ vidlicových dvanáctiválců, s jejichž zachováním se stoprocentně počítá. I když je otázkou, zda dorazí čistě ve formě spalovacích jednotek nebo jako hybridní agregáty. Nová architektura motorů totiž počítá také s možností připojení elektromotoru. Že přitom pokaždé bude přítomno i přeplňování (nejspíše víceúrovňové), o tom asi již ani nemusíme mluvit.
Jak přitom naznačil šéf AMG Tobias Moers, nová rodina bude tvořit základ i pro jednotky z Affalterbachu, zejména v případě čtyřválce, který bude pohánět příští Mercedes-AMG A 45. Ten sice ve své formě patří s přehledem na vrchol v daném segmentu, nicméně je prý na konci možností. Nástupce je ovšem již na cestě, přičemž nabídnout by měl výkon přesahující 400 koní, tedy více než 200 koní na litr.
Dále Moers dodává, že se stávajícím dvoulitrem se značce povedlo změnit zažité pořádky. Podle něj AMG vždy bylo spojováno především se zrychlením v přímém směru, nikoliv výkony na okruhu. Po srovnání s největším konkurentem v podobě Audi RS3 (disponujícím pětiválcem o výkonu 367 koní) však bylo zjištěno, že Mercedes je rychlejší právě na závodní dráze, ale poněkud ztrácí na některých rovinkách.
„To je ale z mé perspektivy příjemné, je to dobré,“ říká Moers k nečekanému obratu AMG o 180 stupňů. My pak jen můžeme dodat, že novou generaci Mercedesu A 45 hned tak neuvidíme, s jejím příchodem počítáme až za nějaké dva tři roky. V mezičase by ovšem měl dorazit výše zmíněný šestiválcový turbodiesel, který nejspíše bude spojen s faceliftem třídy S, který čekáme za zhruba 18 měsíců.
Nový dvoulitrový turbodiesel Mercedesu je první vlaštovkou z rodiny řadových motorů
Zdroj: Motoring poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Elektrický Fiat 500 je takové fiasko, že se z něj šéf Stellantisu bude muset zpovídat italskému parlamentu
5.10.2024 - Nový šéf Rolls-Roycu zrušil oddanost elektrickému pohonu, hybridní modely odpískal úplně. „Nejedou jako vánek,” říká
5.10.2024 - Nový vrcholný McLaren W1 kompletně odhalil únik, designově je to jeden velký chaos a bída
6.10.2024 - Lidé začali elektrickým Korejcům ve velkém ukazovat záda, tato ošklivka teď v Evropě padá o 73 procent
6.10.2024 - Už i Toyota zrušila svou otevřenou podporu LGBTQ a DEI, konečně začala vnímat realitu
6.10.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 00:03 - mattonecz
- Lampárna (stěžovatelna) 11.04. 23:28 - Kavis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.04. 21:32 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:26 - řidičBOB
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.
- Zákaz zastavení a pokuta 11.03. 10:34 - řidičBOB