Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí
5.3.2020 | Petr Prokopec
O potížích třícípé hvězdy se mluví už dlouho, až nyní ale vyplouvají na povrch v celé své šíři. Vše pramení z toho, že loni průměrné emise značky narostly přes 140 gramů CO2 na km, a to se bez bolestivých opatření neobejde.
Mercedesu teče do bot, to už je teď naprosto jasné. Průměrné evropské emise německé značky loni přesáhly metu 140 gramů CO2 na kilometr, což je pro třícípou hvězdu špatná zpráva hned ze dvou důvodů. Tím prvním je značná propast, která značku dělí od splnění přísnějších limitů, jež částečně platí už letos a naplno vstoupí v platnost 1. ledna 2021 (95 g/km). Ještě závažnější však je, že meziročně nedošlo k poklesu, ale naopak k růstu. Ještě v roce 2018 totiž Mercedes v průměru emitoval 139,6 gramů CO2 na kilometr.
Situace je tak ještě horší, než se zdálo a je logické, že ve Stuttgartu bijí na poplach. Automobilka už v uplynulých měsících zmiňovala, že bude muset učinit bolestivé kroky, aby se pomocí elektrifikace dostala do zákonných mezí. Oznámeno tak bylo propouštění zaměstnanců, stejně jako se mluvilo o redukci stávajícího portfolia. Razantní kroky nyní potvrdil a dále upřesnil vývojový šéf značky Markus Schafer, dle kterého ovšem nedojde jen na nucený odchod některých modelů, ale také na vyřazení mnoha motorů.
„Přehodnocujeme naše produktové portfolio, zvláště poté, co jsme ohlásili příchod řady ryzích elektromobilů. Máme v plánu jej zeštíhlit, což znamená, že se nerozloučíme jen s některými variantami, ale také s platformami, pohonnými jednotkami i komponenty,“ uvedl Schafer. Přitom jmenoval hlavně třídy G a S, stejně jako SL a AMG GT, jenž stojí na architektuře, která není sdílena s jinými modely. To samozřejmě neznamená automatický odchod všech zmíněných vozů, redukci jejich nabídky ale ano.
„V současné době máme řadu ojedinělých platforem, pročež plánem je jejich redukce. V budoucnu budou ty samé architektury podepírat různé vozy a výsledky uvidíte již velmi brzy,“ dodal dále vývojový šéf značky v situaci, kdy se akcie mateřského Daimleru pohybují na nejnižší úrovni od krize v roce 2009.
Co vše se změní, není zatím zcela jasné. V zákulisí se mimo jiné mluví o tom, že nové SL bude sdílet platformu s příští generací modelu AMG GT, který taktéž užívá ojedinělou architekturu. Oba vozy pak navíc nahradí S Coupe a S Cabrio, s nimiž se již nadále nepočítá. Tím zde máme první odpadlíky, přičemž redukce bude provedena i v rámci pohonných ústrojí. Prioritou budou hybridizované agregáty, které i díky kličkám v pravidlech Evropské unie výrazně napomohou s kýženým snižováním spotřeby resp. emisí CO2.
Schafer dodává, že „v plánu není vyřazení osmiválců a dvanáctiválců, alespoň do té doby, dokud o ně budou mít zákazníci zájem“, nicméně zároveň zmiňuje, že vše bude záviset na tom, jak značka splní chystané legislativní požadavky. V tomto kontextu se Schafer rozpovídal o nové rodině dvoulitrových čtyřválců, s nimiž prý automobilka může okamžitě zareagovat na jakékoliv změny na jakémkoliv trhu. Tuto strategii prý třícípá hvězda plánovala několik let, což víceméně znamená, že pokud některé motory zůstanou zachovány, budou to ty maloobjemové. Velkoobjemovým tedy hrozí konec, pakliže to nepůjde jinak - i dnešní osmiválcová AMG mohou dostat čtyřválec a elektromotor.
Jsme tedy opravdu zvědavi, jaká bude nabídka značky od příštího roku. Zvláště když její elektrický program zatím není úspěšný - i v lednu se Mercedesu EQC prodalo v Evropě pouhých 355 kusů. Tento vůz byl navíc mání již v minulém roce - stejně jako řada hybridů - průměrné emise CO2 i přesto vzrostly. Je tedy evidentní, že Mercedes čekají těžké časy a obavy investorů nejsou nemístné.
















Mercedes včera bujaře odhalil novou třídu E, do smíchu mu ale není. V problémech musí šetřit, kde se dá
Zdroje: Autocar, Daimler
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 11 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nejnovější články
Němci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
před 9 hodinamiAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 11 hodinamiŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
dnesUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
dnesBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
dnes
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry