Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19
14.9.2015 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Vysouvací křídlo? Klapky nárazníku? Nuda. Studie IAA v 80 km/h vystrčí křídélka a výrazně změní tvar zádě.
Při prohlížení fotografií tohoto futuristického předobrazu třetí generace CLS odhaleného v předvečer frankfurtského autosalonu se nemohu ubránit pocit déjà vu. Tohle už jsem někde viděl, jen určitě ne naživo. Bylo to v nějakém sci-fi filmu a to auto se v něm v jisté, podle paměti docela vysoké rychlosti rozpláclo a natáhlo celé. Vlastně ne, nenatáhlo, celé se přetransformovalo a začalo jezdit po stropě tunelu. A také to byl Mercedes.
Že by se nyní ve Stuttgartu někdo na tento film hemžící se mimozemšťany a černě oděnými pány s černými brýlemi a blýskajícími ukazovátky někdo rozpomněl? Ne, toto není filmová rekvizita ani zhmotněný experiment z počítačové hry. Tento koncept je stylisticko-technickým cvičením ukazujícím trendy pro údajně nepříliš vzdálenou budoucnost.
Vývoj v rámci pohonných systémů se v poslední době poněkud zadrhává a nepřináší tak vysoké úspory ve spotřebě, aby bylo možno naplnit plány ambiciózních plánovačů z Bruselu. Ani na poli úspory hmotnosti neexistuje až tak velký manévrovací prostor, zákazníci nechtějí auta, kde uslyší náraz každého kamínku do podběhu a závan větříku. Pozornost se tak obrací k aerodynamice. A právě ta je středobodem nového konceptu od Mercedesu.
V základní, neboli designové formě nejde o nic, co bych už v té či oné podobě už dříve neviděli. Kouzlo nastává po překročení 80 km/h, kdy se žaluzie v čelní masce posunou o 60 mm vzad, vystrčí klapky před předními podběhy, uzavřou otvory na discích kol a hlavně se o 390 mm prodlouží záď. To vše kvůli lepšímu proudění pod a kolem auta, zamezení turbulencí kolem podběhů a zmenšení oblasti nízkého tlaku za zádí. Tentokráte ale nejde o zvýšení přítlaku k silnici, hlavním cílem bylo snížení koeficientu cx, který v této prodloužené podobě dosahuje hodnoty 0,19. Pro zasvěcenější dodávám, že plocha čelního průřezu je 2,16 m2.
To by mělo v kombinaci s hybridním pohonem z C350 Hybrid o celkovém výkonu 205 kW (279 k) umožnit spotřebu těžko uvěřitelných 1,2 l/100 km. Do ní ale asi bude započítán teoretický elektrický dojezd 66 km, po jejímž odečtení vychází realističtějších cca 3,6 l/100 km. I to je ale s ohledem na velikost auta, které svými rozměry výrazně přesahuje dnešní CLS, výborné číslo. Jen jestli to také bude platit i při 250 km/h, což je teoretická maximální rychlost konceptu.
Až doposud se Concept IAA jeví minimálně zajímavě a pro běžné silnice opravdu použitelně. Při pohledu do interiéru ale lehce mrazí v zádech. Ve velké míře jsou zde použity dotykové panely a tlačítka, což je řešení, které se v praxi prozatím spíše neosvědčuje.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotek přímo z dějiště IAA.
















Mercedes Concept IAA možná není krásný, technicky je to ale výjimečný stroj
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 10 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraZkrachovala další německá automobilová firma, výrobce úchvatného Mercedesu. Před úpadkem ji nezachránily ani čínské peníze
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom