Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes GLK 2012: facelift pro nejmenší SUV ze Stuttgartu
22.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Třída GLK zatím nepobyla na trhu ani čtyři roky, přesto ji stihl facelift. Ten vůz vizuálně přibližuje podobě vlastní novějším modelům Mercedesu.
Stuttgart neponechává nic náhodě a po ženevském autosalonu, kde zářil s novou třídou A hodlá okouzlit i publikum newyorského automobilového dostaveníčka. Tomu proto ve světových premiérách ukáže nejen nové SL65 AMG, ale i vcelku výrazně faceliftované SUV GLK. Alespoň virtuálně vám jej můžeme představit již dnes.
Než se dostaneme k podstatě věci, je třeba si říci, že inovace tohoto modelu přichází o něco dříve, než bývá obvyklé. Nejde tedy o žádný mimořádně brzký facelift, pokud ale uvážíme, že GLK bylo poprvé představeno v polovině roku 2008 a do prodeje se dostalo až na přelomu let 2008 a 2009, pak přichází sotva po třech a půl letech na trhu. A to je docela brzy. Čím tedy chce „hvězdný” konkurent BMW X1 a Audi Q3 nově zaujmout?
Je to hlavně upravený vzhled, který se oproti tomu dosavadnímu liší vcelku výrazně. Přepracovaná je prakticky celá příď, když se se může pochlubit jinými hlavními světlomety, upravenou maskou chladiče a novým nárazníkem s LED pro denní svícení. Záď dostala podobné modifikace sázející opět na nová světla a nárazník. Stejné jako dříve nejsou ani střešní ližiny, ochrana podvozku a podle informací od automobilky ani litá kola v rozměrech 17, 19 a 20 palců. Zájemci o sportovně střižený vzhled pak budou moci využít „služeb” paketu AMG, jenž krom optických změn přináší také snížený a přitvrzený podvozek.
V interiéru je na pohled nejviditelnější novinkou upravená přístrojová deska a změny vycházející z přesunu voliče automatické převodovky na sloupek řízení. Jeho původní místo na středové konzole totiž zaujaly držáky nápojů. Zbylé modifikace už jsou méně nápadné i nápadité - jiné výdechy ventilace, nové materiály a možnosti obložení palubní desky, to vše se krom prvně jmenovaného mění snad s každým faceliftem každého auta.
Podstatnou část novinek pro třídu GLK tvoří všemožné komfortní a bezpečnostní systém známé z jiných modelů Mercedesu. Jejich výčtem a popisem bychom mohli strávit celé dopoledne, a tak na tomto místě jen v krátkosti shrneme ty nejpodstatnější. V nabídce se objevuje vyspělejší systém zabraňující kolizi, adaptivní tempomat Distronic Plus s aktivním udržováním jízdního pruhu, systém Attention Assist sledující bdělost řidiče, Active Blind Spot Assist sledující pro změnu mrtvé úhly ve výhledu vnějšími zpětným zrcátky nebo parkovací asistent vytvářející díky systému kamer virtuální pohled na celé okolí vozu z ptačí perspektivy. Výkonnější palubní systém pak dokáže pracovat s iPadem od Applu a nabízet jeho prostřednictvím trochu více „infozábavy” cestujícím vzadu.
Jestliže správně rozumíme informacím od Mercedesu, pak po technické stránce se na GLK nezměnilo zhola nic. O pohon se tak nadále stará čtveřice naftových motorů a jeden „benzin”, které pohánějí buď pouze zadní, nebo všechna kola, a to krom dvou nejslabších motorů s pohonem přední osy výlučně přes samočinnou sedmistupňovou převodovku 7G-Tronic.
Úplným základem je čtyřválcový diesel o objemu 2,1 litru ve verzi GLK 200 CDI, který pohání pouze zadní kola. Nabízí přitom nejvýše 105 kW (143 koní) výkonu, na stovku s ním vůz zrychlí za 10,3 sekundy a rozjede se až na 195 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva se pak pohybuje mezi 5,7 až 6,1 litry nafty v závislosti na provedení.
Výkonnější čtyřválcovou verzí je GLK 220 CDI s motorem o výkonu až 125 kW (170 koní), která se volitelně může starat o pohon zadních nebo všech kol. Dynamika zadokolky má je vyjádřena hodnotami 8,5 sekundy a 205 km/h, kombinovaná spotřeba je pak úplné stejná jako u verze 200 CDI.
Nejvýkonnější naftový čtyřválec si našel cestu pod kapotu provedení GLK 250 CDI. Je to tentýž motor, který jsme nedávno otestovali v Mercedesu C 250 CDI 4Matic kombi a i v třídě GLK dodává maximálně 150 kW (204 koní) výkonu výlučně všem čtyřem kolům. Na stovku s ním vůz zrychluje za 7,9 sekundy, maximálka činí 210 km/h a kombinovaná spotřeba 6,1 až 6,5 litru nafty na 100 km jízdy.
Jediným šestiválcovým dieselem v nabídce zůstává ten, který si říká 350 CDI a i ten automaticky pohání obě osy. Maximálních 170 kW (231 koní) výkonu znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a nejvyšší rychlost 225 km/h, kombinovaná spotřeba činí 8,0 až 8,4 litru nafty na 100 km.
Absolutním vrcholem je pak varianta GLK 350 s benzinovým šestiválcem o objemu 3,5 litru. Nabízí až 225 kW (306 koní) výkonu a opět výlučně s pohonem všech kol zrychlí vůz na stovku za 6,5 sekundy a rozparádí jej až k hranici 240 km/h. Kombinovanou spotřebu podle euronorem pak hledejte v rozmezí 8,2 a 8,7 litru benzinu na 100 km.
GLK se bud ei po faceliftu vyrábět v brémském závodě Mercedesu a k prvním zákazníkům se po zmíněném newyorském debutu dostane ještě letos na jaře. Známé jsou i ceny pro německý trh, které začínají na 36 235,50 Eur (něco málo přes 900 tisíc Kč) za verzi GLK 200 CDI s pohonem zadních kol, nejlevnější čtyřkolka GLK 220 CDI pak přijde na 42 721 Eur (cca 1 070 tisíc Kč). Pokud byste chtěli maximum, připravte si alespoň 50 099 Eur (cca 1 250 tisíc Kč) za provedení GLK 350.
Pro zajímavost dodejme, že vůz nadále zůstane v prodeji pouze s levostranným řízením s ohledem na limity dané řešením systému pohonu všech kol. Na britském, japonském nebo australském trhu tak nadále vůbec nebude k mání.
Kompletní galerie oficiálních snímků Mercedesu GLK 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch