Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes definitivně otočil, mohutně investuje do spalovacích motorů. „V roce 2027 nebo 2028 by se náš byznys jinak náhle zastavil,” říká šéf
29.6.2024 | Petr Miler
Už ani nechceme vzpomínat, kolik nenávisti jsme schytali za naše soustavné pochybnosti o uskutečnitelnosti elektrických plánů Mercedesu. Sám Mercedes nyní došel k přesně stejnému závěru a nezbývá mu, než aby začal křísit pomalu zabitá spalovací auta.
Plán Mercedesu investovat od roku 2025 už jen do elektrických aut je definitivně minulostí. Vývoj k tomu směřoval roky, však zrovna Mercedes byl s takovým záměrem kompatibilní asi jako Václav Klaus s duhovým tričkem, přesto automobilka nechtěla slyšet seberacionálnější argumenty zpochybňující její rozhodnutí.
Nedokážeme a vlastně se ani nechceme pokoušet popsat slovy, kolika nenávisti jsme se dočkali zejména od českého zastoupení automobilky, které tu přitom nikdy žádné významné množství elektrických aut neprodávalo (letos jde dle dat SDA o pouhých 3,6 procenta všech vozů), byla to klasická snaha jít „na sílu” jedním směrem bez ochoty ohlížet se na cokoli včetně přání zákazníků. Technická a ekonomická realita ale zase jednou zvítězila, nepředpokládáme ovšem, že by si z dosavadní zkušenosti někdo odpovědný vzal ponaučení a pokusil se své jednání změnit.
Bude to pikantnější o to víc, že oficiální plány samotné automobilky doznaly dalších změn. Už v únoru letošního roku se začalo ukazovat, že původní vize jsou neschůdné, a teď tu máme definitivní potvrzení. Kolegové z německého Wirtschaftswoche si na slovíčko sedli s generálním ředitelem Mercedesu Olou Källeniem a žádná hra na krásnou elektrickou budoucnost se už nehrála.
Šéf Mercedesu kolegům přiznal, že Mercedes-Benz letos utratí za vývoj nových aut 14 miliard Eur (asi 351 miliard Kč), z nichž podstatná část půjde na spalovací motory. To nebylo záměrem a Källenius to přiznává - švédský manažer odmítl upřesnit, kolik konkrétně Mercedes za spalovací motory vydá, přiznal ale, že je to „víc peněz, než se původně plánovalo”. Peníze podle něj půjdou do továren i výzkumu a vývoje, prostě všeho, co s vývojem a výrobou novinek souvisí.
Källenius to bere jako fakt a konstatuje, že automobilka prostě nemá na výběr. Kdyby se tímto směrem nevydala, „v roce 2027 nebo 2028 by se naše podnikání se spalovacími motory náhle zastavilo”, což firma najednou nechce připustit. Aktuálně je plánem, aby spalovací motory zůstaly relevantní „i v příštím desetiletí”, ostatně Mercedes je najednou přesvědčen, že spalovací technologie vydrží nejen v jeho nabídce „až do 30. let 20. století”. A to zkrátka bez mohutných investic „do špičkové spalovací technologie” nepůjde, proto také zkraje zmíněný postoj.
V souvislosti s tím Mercedes podle svého šéfa také mnohem intenzivněji investuje do faceliftu třídy S, který je plánován na polovinu roku 2026. Původně mělo být toto auto nahrazeno elektrickým modelem EQS, ten je ale jedním z prodejních propadáků, zatímco třídě S se dál daří. To jsou velké obraty, ostatně se sluší připomenout, že Mercedes už v polovině roku 2021 oznámil, že do roku 2025 začne investovat výhradně do elektrických aut. A do roku 2030 bude prodávat pouze čistě elektrická auta, tedy alespoň „tam, kde to trh dovolí”. Zjevně nedovolil ani posun tím směrem mnohem dřív.
Iluze Mercedesu, že investice do spalovacích aut ukončí ještě letos a do roku 2030 bude prodávat jen elektromobily, se zhroutila jako domeček z karet přesně tak, jak od začátku musela. Nic z dříve avizovaného už neplatí, ani zdaleka. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Wirtschaftswoche, dat SDA
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 11 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 8 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 10 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 11 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus