Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes Citan: kompaktní dodávka odhalena
16.4.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mercedes se pokouší dodat užitkovému autu publicitu obvyklou pro ta osobní a po několika postupných krocích dnes odhalil svůj Citan. Co nabízí?
Německá automobilka již v únoru avizovala brzké představení nové kompaktní dodávky a krom první ilustrace odhalila i jeho jméno. Slovo Citan zní poněkud zvláštně, jde ale po vzoru Volkswagenu Tiguan (tiger a leguan) o slepeninu dvou různých slov (city a titan). Nejsme si tedy jisti, jestli zrovna dodávka může být něco jako městský titán, nezbývá nám než toto přesvědčení Mercedesu respektovat.
Krom jména jsme se toho tehdy moc nedozvěděli, na celém kroku ale bylo zajímavé už to, že se k němu ve Stuttgartu odhodlali. Nebývá totiž zvykem, aby se představení nového užitkového auta vůbec podrobněji věnovala jiná než odborná média patřičného druhu a podle toho k nim automobilky přistupují. Mercedes ale očividně zatoužil po širší publicitě, a tak se i v tomto případě pustil do jakéhosi postupného odhalování s cílem přilákat zájem publika, které se o dodávky obvykle nezajímá.
Už fakt, že se tomuto modelu věnujeme, dosvědčuje, že taktika automobilka nepadla úplně mimo úrodnou půdu a ačkoli jsme další dílčí informace o Citanu ignorovali, jeho odhalení jsme nechtěli prováhat. Je třeba říci, že vám zatím nemůžeme nabídnout kompletní představení, ale jen pár prvních snímků a informací. Stále totiž platí zájem třícípé hvězdy vyrukovat s Citam v plné parádě až na podzimní IAA Commercial Vehicle Show v Hannoveru.
První záběry nicméně ukazují, že vzhled novinky se od prvních oficiální ilustrací zásadně neliší, a tak nabízí na užitkové auto docela atraktivní design. Na Pařížské s ním asi neoslníte, ale vůbec snaha Mercedesu udělat ze Citanu něco jiného než krabici se cení - přední partie lze označit snad i za líbivé, ty zadní si zatím můžeme prohlédnout jen na jediném snímku v jediném provedení. Soudě dle něj ale v těchto místech už tolik prostoru pro kreativitu designérů logicky nezbylo.
Podívat se můžeme i do interiéru, který už je o poznání „užitkovější”, nedá se ale říci, že by byl přespříliš jednoduchý. O zbytku vnitřku máme jen kusé informace, bude se ale dozajista lišit podle zvoleného provedení vozu. Ten bude nabízet se třemi karoseriemi s délkou od 3,94, přes 4,32, do 4,71 metru a adekvátně odlišnými rozvory náprav. Uvnitř pak bude možné volit od čistě užitkové, dvoumístné verze až po osobní, pětimístnou. Podle toho by se měly lišit i možnosti otevírání bočních a zadních dveří.
'Benz dále slibuje bohatou bezpečnostní výbavu využívající třeba až šest airbagů a i nějaké ty komfortní prvky. Pod kapotou se objeví naftové motory (patrně vždy 1,5 dCi, zde s poněkud „mercedesovitějším” jménem) s výkony od 75 do 110 koní, k dispozici bude i blíže neupřesněné benzinové turbo (že by jedna-šestka?) se 114 koňmi. Poháněná kola budou pochopitelně přední, převodovky manuální s pěti nebo šesti stupni.
Podrobnější technické informace si zatím nechává výrobce pro sebe, neopomněl se ale pochlubit škálou ekovýmyslů od systému start and stop přes pneumatiky s nízkým valivým odporem až po dílčí rekuperaci kinetické energie přes alternátor při brzdění, které budou standardem u verzi BlueEfficiency.
Kompletního představení se zřejmě dočkáme až při hannoverské premiéře, nicméně překvapivá data nečekejme. Vůz vznikl ve spolupráci s Renaultem a od začátku je mu věštěna příbuznost s modelem Kangoo, vyráběn dokonce bude ve stejné továrně ve francouzském Maubeuge. A tak i technicky budou oba vozy dozajista technicky spřízněny.
Mercedes Citan je na dodávku celkem sexy. Je ale otázkou, jestli zrovna to zákazníky těchto aut zajímá...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch