Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík
14.9.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(živé foto) Jak lépe oslavit výročí automobilky než těmi nejmodernějšími technologiemi. U Mercedesu F125 vše jak ze sci-fi filmu.
Celý automobilový svět se v poslední době pachtí za svatým grálem v podobě reálně použitelného elektromobilu. Jedni elektromotory napájí z baterií, další prostřednictvím generátoru poháněného spalovacím motorem, jiní zase spalovací motor nezavrhli tak úplně a elektromotor nechávají jen pomáhat. Nejmenší skupinou jsou prozatím ti, kteří věří palivovým článkům. Jejich použití na první pohled vypadá jednoduše, stačí jen přidat článek a s nádrží a je hotovo. Problém je, že vodík je prevít, kapalinou se mu příliš být nechce a jakmile se někde potká s kyslíkem, je bezpečnější uchýlit se do nedaleké továrny na třaskaviny. Ano, lze je také krmit kapalnými uhlovodíky. Ale ani ty nejsou zadarmo a s jejich produkcí je spojena spousta otazníků.
Mercedes-Benz je jedním z těch, kteří věří, že všechny tyto potíže lze překonat a že se vodíkový pohon nejpozději do roku 2050 stane standardem. Není tedy divu, že nadále pracuje na vývoji vozů s vodíkoelektrickým pohonem. Jeho posledním příspěvkem je právě představený koncept F125, jehož první fotky automobilce unikly ještě před frankfurtským autosalonem . Ten, tedy alespoň dle Mercedesu, k pohonu budoucnosti přidává atraktivní design, pokročilou konstrukci a materiály a samozřejmě palubní elektroniku, za kterou by se nemusel stydět ani létající talíř.
Nejdříve ale k pohonné soustavě. Jejím základem jsou čtyři nezávisle ovládané elektromotory, jeden na každé kolo, o celkovém výkonu 231 kW (313 koní). Zdrojem elektrické energie je kombinace Li-S baterie o kapacitě 10 kWh a palivového článku odebírajícího vodík ze dvou nádrží, které jsou pevnou součásti struktury karoserie. Kapacita baterie má postačit na 50 km, zásoba vodíku na dalších 950. Její doplnění je, ve srovnání s časem potřebným na nabíjení baterií běžně používaných v prototypech elektromobilů, otázkou okamžiku. Stačí 3 minuty a je možno pokračovat v cestě. Z 0 na 100 km/h F125 zrychlí za 4,9 s, maximálně se dá rozjet až na 220 km/h.
Stejně jako pohonná soustava je komplikovaná struktura karoserie. Jak už bylo napsáno, její součásti jsou nádrže na kapalný vodík. Vyrobena je z kombinace vysokopevnostní oceli, hliníku a dílů z uhlíkových vláken. Je natolik tuhá, že bylo možno použít velkoplošné, vzhůru zvedané dveře v podobě racčích křídel, které umožňují velmi snadný přístup do čtyřmístné kabiny. Protože je F125 současně oslavou 125. výročí patentu vozu poháněného spalovacím motorem, který si nechal zaregistrovat Karl Benz, je tento koncept prezentován jako představa firmy o vzhledu a vlastnostech budoucích luxusních automobilů. Nepřekvapí tedy, že se interiér vyznačuje mnoha sofistikovanými prvky v podobě variabilních sedadel, 3D palubních přístrojů a komunikačního systému @yourCommand (k vašim službám), který zajišťuje nejen zábavu, ale i plné propojení se okolním kyberprostorem.
Koncept F125 bezesporu patří mezi to nejzajímavější, co lze ve Frankfurtu spatřit. Věda a technika ale bude muset ujít ještě velký kus cesty, než se podobná auta budou moci stát skutečností, otázníků kolem nich je zatím spousta. Možná se i zde ukáže, že je to slepá ulička a automobilky budou muset najít jiná řešení. Můžeme si jen přát, aby konečně mohly přestat bojovat s byrokraty vnucenými nesmysly a začaly se soustředit na hledání opravdu efektivních řešení.
Tip: Projděte si také další novinky letošního frankfurtského autosalonu.
Mercedes-Benz F125
Koncept F125 živě ve Frankfurtu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva