McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů

Britský supersport již v sérii dokáže dominovat většině okruhů světa. Závodní verze přidává na rychlosti, přítlaku a zběsilosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů

15.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britský supersport již v sérii dokáže dominovat většině okruhů světa. Závodní verze přidává na rychlosti, přítlaku a zběsilosti.

Standardní McLaren MP4-12C si okolo sebe stihl za necelé dva roky vybudovat auru supersportu, kterému není cizí deklasování předchozích rekordů, ovšem jehož design neroztřese kolena takovým způsobem jako třeba Ferrari či Lamborghini. Ron Dennis však již od počátku tvrdil, že základní model je jen první vlaštovkou, kterou bude následovat obrovské hejno. Zatím sice nevíme, kolik přesně bude mít hlav, ale pár exemplářů již známe.

Byla tu již limitovaná edice High Sport, před nedávnem se představil otevřený Spider a závodní dráhy brázdí verze GT3. To ovšem není vše. Do konce roku by McLaren měl představit nástupce modelu F1, bývalého nejrychlejšího automobilu planety. A již o víkendu spatří na Pebble Beach světlo světa prozatím jediný výrobený koncept MP4-12C Can-Am Edition.

Tento vůz přitom nepředstavuje pouze novou odnož společnosti McLaren Group - divizi GT, která má na starosti vývoj závodních verzí - ale rovněž odkazuje na začátky společnosti. V 60. a 70. letech minulého století totiž Bruce McLaren a Denny Hulme závodili s monoposty v oranžové barvě. Ta byla (a je) doplněna černou barvou, ačkoliv před 50 lety se jednalo o nátěr.

V případě novinky má černý odstín na svědomí karbon, který se nastěhoval na přední lízátko čelního nárazníku. Vyrobeny jsou z něj také přední stabilizační křidélka, zadní monstrózní křídlo a rovněž difuzor. MP4-12C Can-Am tak nabízí o 30 % větší přítlak, přestože jeho hmotnost ve výsledku o pár kilo poklesla.

Na pouhých 1 200 kg tak nyní vychází 630 koní (o pět koňských sil více než v sérii), které produkuje lehce modifikovaný 3,8litrový přeplňovaný motor V8. Inženýrům McLarenu nebylo v rámci pravidel FIA povoleno přílišné hraní s pohonnou jednotkou, nově namapovaná je tak pouze řídicí jednotka a optimalizován byl chladicí systém.

Přesto se dá čekat, že jiná charakteristika dodávky výkonu a točivého momentu zcela změní projev MP4-12C Can-Am. Namísto stoického klidu, kterého se vám dostane za volantem standardní verze, se tady připravte spíše na neustálé korekce volantem, jehož vzhled a omak jednotlivých ramen byly inspirovány služebním vozem Lewise Hamiltona.

V okleštěném interiéru samozřejmě nechybí ani závodní skořepiny doplněné šestibodovými pásy, bezpečnostní klec či dokonce klimatizace, která je nyní zástupci FIA během některých závodů vyžadována. Zvenčí se pak verze Can-Am liší ještě černými koly obutými ve slickách Pirelli, za nimiž prosvítají závodní brzdy.

Bližší informace zřejmě McLaren sdělí až během kalifornského Councours d´Elegance v Pebble Beach. Jistě však víme to, že verze MP4-12C Can-Am byla designována pouze pro severoamerický trh. Což znamená, že stoprocentně se během pár měsíců dočkáme další vlaštovky. Schválně, pro jaký trh bude určena.


McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 1 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 01McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 2 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 11McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 3 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 12McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 4 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 13McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 5 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 14McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 6 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 15McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 7 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 16McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 8 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 17McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 9 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 18McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 10 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 19McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 11 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 02McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 12 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 03McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 13 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 04McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 14 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 05McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 15 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 06McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 16 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 07McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 17 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 08McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 18 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 09McLaren MP4-12C Can-Am: zběsilých 630 koní na 1 200 kilogramů - 19 - McLaren MP4-12C Can-Am Concept 10
McLarenu MP4-12C Can-Am Edition nemůže nikdo vytknout absenci dramatičnosti. Rychlost a zběsilost z vozu vyzařuje, i když parkuje v boxech

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.