Mazda RX-9 skutečně míří do Tokia, dostane prý Wankel budoucnosti

Nová pohonná jednotka bude využívat kondenzátorem poháněného přeplňování i homogenního plnění spalovací komory, s nímž emise srazí na minimum.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda RX-9 skutečně míří do Tokia, dostane prý Wankel budoucnosti

19.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mazda RX-9 skutečně míří do Tokia, dostane prý Wankel budoucnosti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová pohonná jednotka bude využívat kondenzátorem poháněného přeplňování i homogenního plnění spalovací komory, s nímž emise srazí na minimum.

O návratu japonského kupé poháněného rotačním motorem se mluví již celé roky. Až donedávna se přitom zdálo, že sama Mazda by jej ráda přivedla na svět, nicméně potýkat se musí s napjatým rozpočtem, který jakékoliv výstřelky mimo hlavní proud neumožňuje. Nicméně před pár týdny se objevily zvěsti, že by značka na autosalonu v Tokiu měla představit nový koncept, který se pod kapotou pochlubí právě Wankelem. Krátce poté dorazil i první snímek, který jen potvrzoval, že předchozí informace měly reálný základ.

Je ovšem třeba také dodat, že jakkoliv jsou veškeré indicie jasné, oficiálně zatím padlo o návratu Mazdy RX jen pár slov od Masahira Mora, šéfa marketingu automobilky, který v reakci na otázku na návrat Wankelu řekl: „Zůstaňte na příjmu. Přijedete na tokijský autosalon?” O zbytku si šuškají vrabci na střeše a zřejmě nejsou mimo realitu: koncept uvidíme v Tokiu, produkční verzi pak v roce 2017 pod názvem RX-9. Zvolené datum přitom není rozhodně náhodné, ale souvisí s padesátým výročím odhalení dnes již legendárního modelu Cosmo Sport známého též pod označením 110S.

Toto kupé bylo vůbec prvním sériově vyráběným modelem s Wankelem pod kapotou, přičemž Mazda chtěla za pomoci názvu Cosmo naznačit, že jde o budoucnost pohonných jednotek. Zároveň hodlala patřičně deklarovat jeho spolehlivost, pročež dva takřka sériové vozy přihlásila do závodu Marathon de la Route, který se jel po dlouhých 84 hodin na Nürburgringu. Jeden z exemplářů sice dvě hodiny před koncem odstoupil kvůli poškozené nápravě, druhý však skončil čtvrtý.

Legenda tedy byla na světě, přičemž Mazda reputaci rotačního motoru jen umocňovala modely jako RX-7 a RX-8. Druhé zmíněné čtyřdveřové kupé však bylo prozatím posledním svého druhu, přičemž jeho konec má spojitost s přísnějšími emisními normami. Z toho důvodu je nejspíše jasné, že nová generace se pod kapotou pochlubí řadou nových technologií, které budou emise CO2 redukovat na maximální možnou úroveň.

Opět zdůrazňujeme, že nic z následné zmíněného není oficiální, nicméně podle zdrojů ze zákulisí by pohonná jednotka s označením 16X měla používat dvou 0,8litrových komor a rotačního pístu, přičemž produkovat bude zhruba 456 koní. Tedy prakticky dvojnásobný výkon ve srovnání se silnější verzí Mazdy RX-8, což se má také podepsat na navýšení ceny z předchozího přibližně 1,1 milionu korun na více než dvojnásobek.

Nemalého výkonu pod kapotou hodlá Mazda dosáhnout i s pomocí elektrického přeplňování „živeného” kondenzátorem, které bude dopovat maloobjemový motor při nízkých otáčkách. V těch vyšších si pak slovo vezme turbodmychadlo roztáčené klasicky výfukovými plyny. Mimo to může být ve hře ještě samostatný elektromotor, který by dále umocnil jízdní dynamiku a zároveň stlačil emise CO2 na minimum, zvláště pokud bude schopen samostatného pohonu.

Počítat také máme s homogenním plněním spalovací komory HCCI, což je technologie známá hlavně u dieselů. Kupé RX-9 ovšem samozřejmě bude benzinovým modelem, u kterého by v nízkých otáčkách měla mít první fázi spalování palivové směsi na svědomí klasická svíčka. Posléze by ovšem vlivem komprese ve vyšších otáčkách mělo dojít k druhému zážehu, což přispěje k větší efektivitě modelu. Mazda přitom věří, že se jí povedlo vyřešit veškeré problémy spojené s klapáním či zapalováním, díky nimž dosud technologie HCCI nedorazila do produkce, ale zůstávala spojena pouze s prototypy.

Promyšlené to tedy Japonci mají zřejmě dobře, pročež by se nemuseli obávat ani přísných evropských či amerických norem. Nicméně stále není jisté, zda skutečně budou mít připravenou sériovou verzi nového rotačního kupé již za pouhé dva roky. Spíše se proto přikláníme k předchozím informacím, které naznačovaly její příchod až v roce 2020. Tedy ve chvíli, kdy díky Olympijským hrám v Tokiu bude na Japonsko upřena pozornost celého světa a Mazda v tomto období oslaví sté výročí...


Mazda RX-9 skutečně míří do Tokia, dostane prý Wankel budoucnosti - 1 - Mazda RX-9 render 01Mazda RX-9 skutečně míří do Tokia, dostane prý Wankel budoucnosti - 2 - Mazda RX-9 render 02
Nová Mazda RX-9 se ukázala na neoficiálních ilustracích...

Mazda RX-9 skutečně míří do Tokia, dostane prý Wankel budoucnosti - 3 - sportovni mazda koncept 01
...jež vycházejí z jediného oficiálního záběru a stylu designového jazyka Kodo

Zdroj: Motoring

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.