Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda nyní nepracuje na žádném modelu MPS, turbo je prý špatné řešení
21.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Mezi prioritami má Mazda nad MPS druhou generaci jednotek Skyactiv. Benzinové turbo přesto asi vznikne.
Hirošimská automobilka alespoň navenek působí tak, že se jí daří. Jen se podívejme na salvu posledních novinek z autosalonu v Los Angeles, která čítala nový crossover CX-3, faceliftovanou Mazdu 6 a modernizovaný model CX-5. K nim můžeme navíc ještě připočítat nedávno odhalenou novou generaci modelu 2 včetně jejího provedení sedan. Jenomže, říká se, že není všechno zlato, co se třpytí a tomuto rčení Mazda tentokrát učinila zadost.
Bavíme se teď o modelech RX s wankelovým motorem, které podle nedávné zprávy nemají zrovna zářné vyhlídky na budoucnost, a bavíme se bohužel také o ostrých modelech MPS, jejichž termín uvedení se zdá být ještě dál než by kdokoliv čekal. Je poměrně jedno, zda zmíníme nejmenší Mazdu 2 MPS, větší hot-hatch 3 MPS či roadster MX-5 s ostřejší technickou výbavou, všechna nejrychlejší auta tohoto typu japonská automobilka odsunula na druhou kolej, protože pro ně nemá vhodné agregáty.
Dříve Mazda naznačovala, že o pohon jejích vrcholných strojů se budou starat atmosférické motory, ty by však zjevně nebyly schopné vyprodukovat dostatek výkonu při zachování spolehlivosti (a dalších faktorů typu plnění emisních norem...), pročež do hry vstoupilo přeplňování. Jenomže to zřejmě nelze jen tak jednoduše skloubit s technologií SkyActiv, jež se nese ve znamení vyššího kompresního poměru. A i kdyby to šlo, Mazdě stejně pro přeplňování nehoří - jde prý o příliš drahou cestu k vyšší efektivitě.
Tvrdí to šéf globálních prodejů a marketingu Masahira Mora a říká též, že žádný projekt, který by se měl postarat o návrat modelů s písmeny MPS ve znaku, v tuto chvíli neexistuje. Důvod toho je poměrně jasný, neboť Mazda nedisponuje neomezenými finančními prostředky a velkou investici si jistě vyžádá druhá generace motorů Skyactiv. Ty mají s ohledem na aktuální portfolio automobilky daleko větší prioritu a zvýšit u nich oproti stávající podobě agregátů efektivitu o 30 procent jistě nebude vůbec jednoduché a už vůbec ne levné.
Čas přitom běží poměrně rychle, neboť prvním nositelem nového Skyactivu se údajně stane už druhá generace CX-5 naplánovaná na rok 2017. V naftové verzi by její spotřeba měla klesnout dokonce pod hranici 4,5 litru/100 km. A dokud nebudou tyto pohonné jednotky vyvinuty, pak nemá podle Mora smysl snažit se vymýšlet jejich přeplňované verze s turbodmychadlem. Nechtěli bychom sýčkovat, je ovšem dost dobře možné, že modely MPS budou buď zcela smeteny ze stolu nebo by také nemusely být vůbec osazeny dříve slibovaným turbomotorem.
Váhu tomuto tvrzení dává opět Moro, který tvrdí, že „downsizingová“ zástavba turbodmychadla pro zvýšení efektivity a výkonu je neideální a nákladnější než mazdí řešení. Dává to prý smysl pouze ve chvíli, kdy chcete z osmiválce udělat šestiválec, protože chybějící dva válce nahradíte přeplňováním, ale vývoj čtyřválce s malým objemem a turbem je prý příliš drahý. Daleko efektivnější je podle něho optimalizace procesu spalování a kompresního poměru u atmosférického benzinového motoru. A v tom hodlá Mazda pokračovat.
Přesto je, podle jiných zdrojů, vývoj 2,5litrového turbomotoru v tuto chvíli v běhu, a tak je jen otázkou, zda se ho automobilce podaří s ohledem na nákladnost vývoje úspěšně v dohledné době dokončit. Pokud ano, Mazdy MPS by se vrátit mohly, první plody s tímto nápisem ale tak jako tak neuvidíme před rokem 2017...
Chystaná Mazda 3 MPS se již ukázala na neoficiálních ilustracích, v reálu ji ale zřejmě ještě chvíli nespatříme
Zdroj: Motoring, Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před hodinou - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 4 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.27. 09:32 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien