Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda nyní nepracuje na žádném modelu MPS, turbo je prý špatné řešení
21.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Mezi prioritami má Mazda nad MPS druhou generaci jednotek Skyactiv. Benzinové turbo přesto asi vznikne.
Hirošimská automobilka alespoň navenek působí tak, že se jí daří. Jen se podívejme na salvu posledních novinek z autosalonu v Los Angeles, která čítala nový crossover CX-3, faceliftovanou Mazdu 6 a modernizovaný model CX-5. K nim můžeme navíc ještě připočítat nedávno odhalenou novou generaci modelu 2 včetně jejího provedení sedan. Jenomže, říká se, že není všechno zlato, co se třpytí a tomuto rčení Mazda tentokrát učinila zadost.
Bavíme se teď o modelech RX s wankelovým motorem, které podle nedávné zprávy nemají zrovna zářné vyhlídky na budoucnost, a bavíme se bohužel také o ostrých modelech MPS, jejichž termín uvedení se zdá být ještě dál než by kdokoliv čekal. Je poměrně jedno, zda zmíníme nejmenší Mazdu 2 MPS, větší hot-hatch 3 MPS či roadster MX-5 s ostřejší technickou výbavou, všechna nejrychlejší auta tohoto typu japonská automobilka odsunula na druhou kolej, protože pro ně nemá vhodné agregáty.
Dříve Mazda naznačovala, že o pohon jejích vrcholných strojů se budou starat atmosférické motory, ty by však zjevně nebyly schopné vyprodukovat dostatek výkonu při zachování spolehlivosti (a dalších faktorů typu plnění emisních norem...), pročež do hry vstoupilo přeplňování. Jenomže to zřejmě nelze jen tak jednoduše skloubit s technologií SkyActiv, jež se nese ve znamení vyššího kompresního poměru. A i kdyby to šlo, Mazdě stejně pro přeplňování nehoří - jde prý o příliš drahou cestu k vyšší efektivitě.
Tvrdí to šéf globálních prodejů a marketingu Masahira Mora a říká též, že žádný projekt, který by se měl postarat o návrat modelů s písmeny MPS ve znaku, v tuto chvíli neexistuje. Důvod toho je poměrně jasný, neboť Mazda nedisponuje neomezenými finančními prostředky a velkou investici si jistě vyžádá druhá generace motorů Skyactiv. Ty mají s ohledem na aktuální portfolio automobilky daleko větší prioritu a zvýšit u nich oproti stávající podobě agregátů efektivitu o 30 procent jistě nebude vůbec jednoduché a už vůbec ne levné.
Čas přitom běží poměrně rychle, neboť prvním nositelem nového Skyactivu se údajně stane už druhá generace CX-5 naplánovaná na rok 2017. V naftové verzi by její spotřeba měla klesnout dokonce pod hranici 4,5 litru/100 km. A dokud nebudou tyto pohonné jednotky vyvinuty, pak nemá podle Mora smysl snažit se vymýšlet jejich přeplňované verze s turbodmychadlem. Nechtěli bychom sýčkovat, je ovšem dost dobře možné, že modely MPS budou buď zcela smeteny ze stolu nebo by také nemusely být vůbec osazeny dříve slibovaným turbomotorem.
Váhu tomuto tvrzení dává opět Moro, který tvrdí, že „downsizingová“ zástavba turbodmychadla pro zvýšení efektivity a výkonu je neideální a nákladnější než mazdí řešení. Dává to prý smysl pouze ve chvíli, kdy chcete z osmiválce udělat šestiválec, protože chybějící dva válce nahradíte přeplňováním, ale vývoj čtyřválce s malým objemem a turbem je prý příliš drahý. Daleko efektivnější je podle něho optimalizace procesu spalování a kompresního poměru u atmosférického benzinového motoru. A v tom hodlá Mazda pokračovat.
Přesto je, podle jiných zdrojů, vývoj 2,5litrového turbomotoru v tuto chvíli v běhu, a tak je jen otázkou, zda se ho automobilce podaří s ohledem na nákladnost vývoje úspěšně v dohledné době dokončit. Pokud ano, Mazdy MPS by se vrátit mohly, první plody s tímto nápisem ale tak jako tak neuvidíme před rokem 2017...



Chystaná Mazda 3 MPS se již ukázala na neoficiálních ilustracích, v reálu ji ale zřejmě ještě chvíli nespatříme
Zdroj: Motoring, Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025V Americe chtějí legálně za volant aut pustit už 15 let staré řidiče, argumentují zvýšením bezpečnosti
23.3.2025Takhle mrtvého koně Němci sedlají: Ještě loni nic nevyrábějící Číňané letos doma prodají víc aut stejného typu než všichni Němci společně
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva