Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda CX-9 2016 je oficiálně venku, i s novým turbomotorem
19.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nové SUV dostalo nové ztvárnění designového jazyka Kodo i 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec. Jeho výkon pak závisí na palivu.
Zřejmě nejočekávanější premiéra letošního Los Angeles, tedy nová Mazda CX-9, byla konečně oficiálně odhalena. Po řadě úniků a neoficiálních ilustrací je ovšem jasné, že čelist vám při pohledu na její design až na zem nepadne. Tím ovšem nenaznačujeme, že by vzhled vozu byl odpudivý, skutečnost je přesně opačná. Japonské SUV má nakročeno k tomu, aby bylo jedním z nejpohlednějších zástupců dané kategorie na trhu, pročež bychom se více než přimlouvali, aby jej automobilka importovala také do Evropy, především pak na český trh. Zda se tak ovšem stane, to je prozatím ve hvězdách.
Dané spekulace tak prozatím necháme spát a místo toho se zaměříme na samotné představení. Začneme přitom u venkovních rozměrů, které do značné míry mohou za onen působivý vzhled. Ve srovnání s předchůdcem je totiž novinka s délkou 5 065 milimetrů o 30 mm kratší. Rozvor byl oproti tomu protažen o 55 mm, což znamená, že čest máme s kratším předním a zadním převisem. Z toho samozřejmě bude benefitovat i kabina, my ale ještě chvíli zůstaneme u exteriéru, který dále krášlí 18palcová nebo 20palcová litá kola, střešní spoiler a dvojice koncovek výfuku.
LEDkové světlomety jsou již standardem, stejně jako nemalé množství chromu na čelní masce a spoileru. Mazda ovšem při vývoji nové generace CX-9 nesáhla pouze po aktuálním designovém jazyku Kodo, ale zároveň během stavby využila i technologie SkyActiv. Crossover je tak ve srovnání s předchůdcem o 90 kg lehčí v předokolkové formě, ve verzi 4x4 pak hmotnost poklesla dokonce o 130 kilo. To inženýrům umožnilo přepracovat kupříkladu odhlučnění a tloušťku oken, načež je v interiéru novinky při rychlosti 100 km/h o 12 procent větší ticho než dříve - říká Mazda.
Tím se dostáváme ke kabině, v jejímž případě bylo zcela jistě nastavenou laťkou Audi. Vše vypadá působivě slícované a rozvržené, přičemž zmiňovaný delší rozvor bez nesnází ubytuje tři řady sedadel. Ta přední byla výrazně přepracována za účelem vyššího komfortu, přístup na ty úplně nejzazší je podle Mazdy tak jednoduchý, že obsluhu zvládne i malé dítě. Vše pak rámuje ambientní diodové podsvícení, zatímco vpředu najdeme sedmipalcový nebo osmipalcový displej spřažený s multimediálním systémem Connect.
Zákazníci budou moci sáhnout také po 12reproduktorovém systému Bose, koženém čalounění Nappa nebo dekorech z pravého růžového dřeva, které pochází od výrobce kytar. Pro řidiče je pak určen 4,6palcový TFT displej usazený na pravé straně přístrojového štítu, očekávat ovšem může také barevný head-up displej. Po stránce bezpečnostní je pak možné počítat s detekcí vozů ve slepém úhlu, autonomními brzdami, monitoringem jízdních pruhů nebo radarovým tempomatem operujícím v pásmu 30 až 145 km/h.
Přesunout se můžeme do motorového prostoru, kde podle očekávání již nenajdeme 3,7litrový atmosférický šestiválec, nýbrž 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec. Ten dostal do vínku systém zvaný Dynamic Pressure Turbo, který je popisován jako vůbec první turbodmychadlo na světě užívající variabilního pulzování výfukových plynů v závislosti na rychlosti. Jinými slovy lze tedy s nárůstem otáček počítat s otevřením sekundárních ventilů, načež se plnící tlak může zvýšit až na 1,2 baru.
Po stránce výkonnostní můžeme hovořit o 250 koních v 5 000 otáčkách a 420 Nm při 2 000 ot./min., ovšem za předpokladu, že pohonná jednotka spaluje 93oktanový benzín. Při naplnění 87oktanovým palivem výkon klesá na 230 koní, v Evropě by se tak Mazda CX-9 pouhým spalováním kvalitnějších pohonných hmot mohla dostat na ještě lepší úroveň. Jak jsme ale již naznačili výše, prodejní lokace jsou aktuálně nejisté a navíc nevíme, zda Japonci náhodou agregát uměle nepřidusí třeba kvůli nižší papírové spotřebě.
Tím jsme ale již opět u dohadů, které rychle utneme a vrátíme se do reality. Daty o jízdní dynamice ale bohužel posloužit nemůžeme, stejně tak nebyla zveřejněna ani spotřeba. Nicméně značka dodává, že při rychlosti 55 km/h na rovném a kvalitním asfaltu potřebuje řidič u vozu s pohonem předních kol k udržování tempa pouze 18 koní. Rozhodně se tedy dá počítat s tím, že žíznivost nebude tak extrémní jako u 3,7litrového šestiválce, který sice měl vyšší výkon, ovšem ve vyšších otáčkách.
Nic bližšího ale již nemůžeme dodat, snad kromě faktu, že jedinou volbou mezi převodovkami bude šestistupňový automat. V případě laků karoserie pak budou američtí zákazníci moci sáhnout po odstínech Machine Grey (který vidíte na fotkách), Soul Red, Snowflake White Pearl, Sonic Silver, Deep Crystal Blue, Jet Black a Titanium Flash. Prodej odstartuje na jaře příštího roku, přičemž Mazda doufá, že se jí každoročně povede prodat alespoň 50 000 exemplářů.
Nová Mazda CX-9 chce být jedním z nejpřitažlivějších crossoverů na trhu. Pod kapotou pak najdeme 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před hodinou - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva