Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku
26.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonská značka skutečně spojila rotační motor s elektromotorem. Momentálně však dohromady produkují jen 100 koní, jež míří na přední kola.
Zmínky o novém rotačním motoru Mazdy už nemohou být více rozpolcené. V roce 2011 se spekulovalo, že Wankel umře společně s čtyřdveřovým kupé RX-8. O dvanáct měsíců později však již vedení japonské značky naznačilo, že by mohlo dojít k návratu, přičemž využity by byly technologie aplikované na řadové motory SkyActiv. To letos v srpnu potvrdil zdroj zevnitř automobilky, podle kterého by nový agregát měl být značen 16X, přičemž dorazit má do dvou let. Jenže již v listopadu šéf Mazdy uvedl, že kvůli ospravedlnění vývoje by muselo být prodáno na 100 000 exemplářů ročně, a to není věc zrovna reálná.
Mohlo by se tedy zdát, že nový Wankel je zcela po smrti. Jenže již týden po negativním prohlášení začala ze zákulisí automobilky prosakovat informace pozitivní. Tedy že nová Mazda RX-8 bude, a o její pohon se nebude starat nic jiného než rotační motor. Pod kapotou jej ale prý nenajdeme samotný, protože doplnit ho má elektrická pohonná jednotka. To zní hodně odvážně, jenže podle všeho se japonská značka skutečně vydala tímto směrem.
Naznačují to testy, jichž se mohli zúčastnit naši zahraniční kolegové. Automobilka je totiž posadila za volant Mazdy 2 RE Range Extender (Rotary Engine Range Extender), která není ničím jiným než hybridem, který používá 0,33litrové rotační pohonné jednotky k výrobě energie skladované v lithium-iontových bateriích. Tu pak následně čerpá elektromotor o výkonu 100 koní, jež míří na přední kola. Jde tedy o „ampérovský“ způsob.
Dojezd takto vybaveného hatchbacku má s ohledem na 10 litrovou palivovou nádrž činit zhruba 400 kilometrů, což podle výzkumů Mazdy plně odpovídá požadavkům japonských zákazníků. Ti totiž 200kilometrový dojezd stávající elektrické dvojky považují za nedostatečný, ačkoliv jej prý v reálu jen málokdo skutečně potřebuje. Dvojnásobná porce by ale pro psychiku zákazníka již měla být dostatečnou porcí.
Je samozřejmě otázkou, nakolik bude tento dojezd reálný, ani jedno ze zmíněných čísel příliš uvěřitelně nezní. Stejně tak bude záležet na správném nacenění. Mazda si ovšem se svou novinkou dá jaksepatří načas, stávající exemplář je totiž pouze „testovací stolicí”, ze které by se produkční model měl vyvinout nejdříve za tři roky. S ohledem na v úvodu zmíněné množství exemplářů si ovšem říkáme, že sportovní kupé jím asi nebude.
Jisté je tedy pouze tolik, že rotační motor nezemře, k čemuž má Mazda i sentimentální důvody. „Jsme prvním a jediným výrobcem rotačního motoru. A jako takoví máme svou zodpovědnost,“ říká šéf značky Masamichi Kogai, což si můžeme vyložit vysloveně pozitivně. Bohužel to ale zároveň nemusí znamenat, že se skutečně objeví také nová Mazda RX-8.
Hybridní Mazda 2 RE Range Extender se do výroby nedostane, sloužit má hlavně jako testovací stolice ústrojí složeného z Wankelu a elektromotoru
Zdroje: Mazda, Automotive News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva