Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Marchionne odhalil nové plány FCA, Alfa má „překvapivě” opět odklad
28.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf italského koncernu sází hlavně na crossovery a SUV, některé konvenční modely dokonce skončí. A v případě Alfy Romeo začíná řadit zpátečku.
Šéf koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne již začíná být poněkud nechvalně znám plány, jenž jen málokdy dojdou naplnění. Výjimkou nejsou ani ty poslední, jenž se soustředily zejména na obrození Alfy Romeo. Jak ale již aktuálně víme, k tomuto kroku hned tak nedojde. Nová Giulia QV se totiž měla začít prodávat již na sklonku loňského roku, nakonec však byla odložena na letošní rok. Kromě toho se hovořilo také o zpoždění prvního firemního SUV a nejasné budoucnosti dalších produktů, jejichž osud slíbil Marchionne ozřejmit do konce ledna.
Nyní je čekání u konce, neboť FCA včera uspořádalo tiskovou konferenci, na které zazněla řada nových informací. My se nejprve budeme věnovat Chrysleru 200, v jehož případě měl Marchionne možná až nečekaný záchvat upřímnosti. Americký sedan se totiž nedočkal pochvaly od Consumer Reports, což značnou měrou omezuje jeho úspěch na domácí půdě. Podle šéfa koncernu přitom za vše může poněkud omezený přístup na zadní sedadla, což je prý chyba designu, který byl inspirován konkurencí.
„Hyundai, které jsme zkopírovali (velmi pravděpodobně model Sonata - pozn. red.), má stejný problém. My ovšem nekopírovali vůz jako takový, pouze přístup na zadní sedadla. Jsme hlupáci, to přiznávám. Jakmile jsme na to přišli, někteří lidé z designového oddělení se museli sbalit. Myslím ale, že jsme se z daného procesu poučili,“ dodává Marchionne k záležitosti výrazněji zešikmené střechy, se kterou mají zákazníci problém.
Řešení celého problému vás ovšem nadmíru překvapí, neboť FCA nepřijde s faceliftem. Místo toho Marchionne oznámil, že celý koncern se nově bude zaměřovat především na segment crossoverů, pick-upů a SUV. A z toho důvodu Chrysler 200, stejně jako spřízněný Dodge Dart, odejdou během 18 měsíců do důchodu. Marchionne totiž věří, že změna zákaznických trendů „je permanentní“.
Mimo to automobilka změnu své strategie opírá o „nízké ceny benzínu, které se zdají být trvalými“. To je přitom velmi riskantní krok, zvláště pokud dojde k nové ekonomické krizi, jíž mnozí analytici předvídají. V takové chvíli by totiž FCA skončilo s nabídkou plnou velkých crossoverů a SUV, jenž si ovšem nikdo nemůže dovolit. I proto možná Marchionne dodává, že konec obou modelů nemusí být až tak definitivní.
Aby navíc italsko-americký koncern byl připraven alespoň na přísnější emisní regulace, počítá s příchodem většího množství hybridů. Mezi již ohlášené patří alternativní verze Jeepu Wrangler a Ramu 1500, do roku 2018 by ovšem mělo dorazit modelů mnohem více, přičemž některé vsadí na kombinaci benzinového a elektrického motoru, zatímco v ostatních případech přijde ke slovu 48voltová architektura.
Než se ovšem hybridní Wrangler objeví, měla by dorazit jeho dieselová verze. Konkrétní datum zmíněno nebylo, nicméně rozhodně se tak nestane před příchodem nové generace, která se očekává příští rok. Jako mezní termín je pak stanoven rok 2022, s příchodem oné alternativní benzin-elektrické verze to tedy nejspíše nebude až tak horké. Evidentně nás tedy ještě nějaké nové plány v budoucnu čekají.
Přesunout se můžeme směrem k Alfě, v jejímž případě se nakonec opravdu do roku 2018 nedočkáme osmi nových modelů. Místo toho nový plán počítá s tím, že do konce příštího roku dorazí pouze Giulia a SUV střední velikosti. Prezentace veškerých dalších novinek, mezi něž patří hatchback, velký sedan, dvě další SUV a „dvě specialitky“, se odkládá na období 2017 až 2020.
Podle Marchionneho za tímto zdržením stojí zpomalující čínská ekonomika, na níž se italská automobilka chtěla velkou měrou zaměřit. Nově ovšem cílí zejména na americký a evropský region, což je ostatně plán celého FCA. A právě proto budou v příštích letech ve hře hlavně ony crossovery a SUV. Tento důvod ovšem není jediným, dále Marchionne zmiňuje vybudování pořádné dealerské sítě Alfy.
Je samozřejmě otázkou, jak chce šéf koncernu zvládnout druhou část svého plánu, tedy onu síť. Nejsme si totiž jisti, zda se najde dostatek zájemců, kteří by investovali nemalé finance do projektu, který se prozatím bude moci opřít pouze o dva vozy. Ty navíc nejsou přímo za rohem, neboť taková Giulia se má kupříkladu v Americe začít prodávat až zhruba šest měsíců po svém evropském debutu.
Na realizaci nového plánu jsme tedy opravdu zvědavi, neboť již nyní v něm lze spatřovat slabá místa. Šéf FCA je ale dozajista jiného názoru a realitu si nejspíše ani nepřipouští. Možná i proto, že s příchodem nového roku má konečně úplný přístup k finančním rezervám Chrysleru ve výši 13 miliard dolarů (cca 323,3 mld. Kč), které dosud nemohly být vyvedeny mimo americkou divizi.
Koncern tak nyní nemusí spoléhat na externí finanční zdroje, čímž by dle analytiků měl jen v oblasti bankovnictví ušetřit do roku 2018 až 1,09 miliardy Eur (27,1 mld. Kč). Navíc dané finance pozitivně ovlivní účetní výkazy, ve kterých by aktuálně mohla zet díra po separaci Ferrari. Tento krok navíc logicky snížil hodnotu akcií FCA, která však díky vyšším finančním rezervám poleze opět nahoru.
Naši obsáhlou zprávu tedy můžeme shrnout do několika vět. Předně Marchionne přiznává, že FCA pochybilo v rámci designu Chrysleru 200, načež model stáhne z trhu. Místo toho se koncern bude věnovat hlavně crossoverům a SUV, v nichž vidí velký potenciál. Kromě toho dorazí i více hybridů, v případě Alfy ovšem renesance tak horká nebude. Do příštího roku se totiž dočkáme jen dvou modelů.
I přes veškeré tyto problémy však bude šéf Fiatu před akcionáři vypadat jako vítěz, neboť ohánět se nyní může financemi Chrysleru. Že to je opět jen jednorázová finanční injekce, na to už jsme u Marchionneho zvyklí. Stejně tak nás pak ostatně ani nepřekvapí, když milovník svetrů za rok či dva přijde s novým plánem, který opětovně nebude do důsledku realizován...
Pozměněné plány pro Alfu Romeo nakonec počítají s příchodem pouze dvou nových modelů do roku 2017, nikoliv osmi, jenž se měly objevit do roku 2018
Chrysler 200 byl v době příchodu na trh opravdu horkým zbožím. Pak ale zájem zákazníků začal opadat, a tak Marchionne rozhodl, že vůz do 18 měsíců odejde do důchodu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch