Majitel krachujícího KTM se v zoufalosti zbavuje cenných aktiv. Kontrolní balík akcií slavné MV Agusty prodal Rusům

V situaci, ve které se KTM a jeho mateřská společnost ocitly, je to logický postup, je ale otázkou, co tento krok reálně může řešit. Příjmy z prodeje MV Agusty jsou ve dluzích rakouské firmy kapkou v moři.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Majitel krachujícího KTM se v zoufalosti zbavuje cenných aktiv. Kontrolní balík akcií slavné MV Agusty prodal Rusům

před 4 hodinami | Petr Prokopec

Majitel krachujícího KTM se v zoufalosti zbavuje cenných aktiv. Kontrolní balík akcií slavné MV Agusty prodal Rusům

/

Foto: KTM

V situaci, ve které se KTM a jeho mateřská společnost ocitly, je to logický postup, je ale otázkou, co tento krok reálně může řešit. Příjmy z prodeje MV Agusty jsou ve dluzích rakouské firmy kapkou v moři.

Na konci loňského roku se ukázalo, že rakouské KTM je možná největším evropským výrobcem motorek, ovšem jednostopými stroji plní hlavně vlastní sklady. Také kvůli tomu nasekala obří dluhy, které nezvládá splácet. Proto mateřská společnost Pierer Mobility Group na hraně krachu přistoupila k restrukturalizaci, jejíž součástí je nepřekvapivě prodej dílčích hodnotných aktiv. Kromě KTM totiž pod tuto firmu spadají také značky Husqvarna a GasGas.

Jaký bude jejich osud, je v tuto chvíli ve hvězdách. Je ale možné, že dojde na jejich prodej podobně, jako se tak právě stalo v případě italské značky MV Agusta. Kupcem 50,1procentního podílu se stala skupina Black Ocean Group ruského podnikatele Timura Sardarova a jeho rodiny. Stal se staronovým vlastníkem firmy, neboť MV Agustu ovládal i před tím, než ji prodal právě KTM. Teď si ji levněji vzal zpět.

Sardarov začal s původním majitelem Giovanni Castiglionim jednat o koupi podílu v MV Agusta již na sklonku roku 2016, aby následně o pár měsíců později skutečně převzal 49 procent akcií. Na konci roku 2018 pak byl jeho podíl při restrukturalizaci značky navýšen, načež se stal jejím majoritním vlastníkem a šéfem. V listopadu 2022 ale souhlasil s tím, že 25,1 procenta akcií prodá KTM, které kromě peněz mělo přijít i se zajištěním dodavatelských řetězců.

Loni v březnu pak Rakušané navýšili svůj podíl na kontrolních 50,1 procenta, přičemž právě tato akvizice možná zaměstnala Stefana Pierera natolik, že neviděl bující skladové zásoby KTM. Po pouhých deseti měsících tak veškeré akcie vrací Sardarovi, a to za blíže neupřesněnou sumu pohybující se v řádu desítek milionů Eur. A je nanejvýš pravděpodobné, že ruský podnikatel za stejný podíl zaplatil míň, než kolik za něj dříve dostal. Piererovi tím ale pomohl jen z malé části - ve srovnání s dluhy atakujícími hranici 3 miliard EU, jsou desítky milionů drobné.

MV Agustu navíc přebírá v mnohem lepší formě, než v jaké byla. Tato značka totiž loni prodala čtyři tisíce motorek, což ve srovnání s rokem 2023 představuje 116procentní růst. Kromě toho se jednalo o nejlepší období v historii firmy, pokud řeč přijde na prodej náhradních dílů. Letošek pak má být ještě úspěšnější, neboť dosavadní počet aktivních prodejních míst se má zvednout z 219 na 270. Dle plánu pak pokračuje i vývoj nových strojů.

„Protože jsme získali zpátky plnou kontrolu nad společností, jsme nyní silnější než kdy dříve. Během uplynulých dvou let firma prošla výraznými změnami, které se ukázaly být klíčovými pro neskutečné výsledky, jichž jsme dosáhly v roce 2024,“ uvedl k návratu nadpolovičního podílu Sardarov s tím, že centrála firmy zůstane nadále pevně zakotvena v italském regionu Varese a nebude se ani zčásti stěhovat do Číny jako KTM.


Majitel krachujícího KTM se v zoufalosti zbavuje cenných aktiv. Kontrolní balík akcií slavné MV Agusty prodal Rusům - 1 - MV Agusta ilustracni foto
Vedle prodejů KTM, které v roce 2023 dosáhly na 280 tisíc motorek, působí MV Agusta spíše jako chudý příbuzný. Nicméně tato značka se zaměřuje na movitější klientelu, navíc prosperuje stále více. Teď už majiteli KTM nepatří, prodal ji ve snaze dostat se k penězům potřebným na záchranu své hlavní značky. Foto: MV Agusta

Zdroj: MV Agusta

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše