Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Luxgen Neora: taiwanský sen o elektrickém autě
27.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
I pro nás exotické automobilky sní své elektrické sny. Patří mezi ně i Luxgen, který si myslí, že dokáže vyrobit smysluplný elektřinou poháněný sedan.
Elektromobily by dnes rád vyráběl snad každý. My ale víme, že s ohledem na problémy pramenící z omezené kapacity baterií vzhledem k jejich velikosti a hmotnosti a délce jejich dobíjení je dnes absolutně nemožné postavit elektřinou poháněný vůz, jenž by se svými možnostmi praktického využití byť jen blížil tomu, co nabízí konvenční vozy se spalovacími motory. Elektromobily navíc ani nejsou zrovna ekologickou spásou, jak nám mnozí rádi předhazují. Dokážou sice vyrobit kinetickou energii z elektrické s pozoruhodnou efektivitou, ale i ona elektrická energie musí být nějak vyrobena. A ona je většinou vyrobena z uhlí či ropy, což jsou opět fosilní paliva a než se energie z nich vyrobená dostane do elektromotoru vašeho auta, je veškerá efektivita ta tam.
I přes tato fakta se automobilky dále snaží vytvářet funkční koncepty elektromobilů a nechybí mezi nimi ani pro nás nepříliš známé firmy. Jednou z nich je taiwanský Luxgen, který na autosalonu v Šanghaji vystavuje koncept jménem Neora. Jde o klasický sedan, který svou velikostí odpovídá přibližně současné Hondě Accord. Nehodláme se ale v tomto případě „vozit” po jeho podobnosti s jiným autem, ostatně Taiwan není tak docela Čína a Luxgen Neora je zajímavý něčím úplně jiným.
Pod jeho kapotou totiž najdeme elektrický motor o výkonu 180 kW (241 koní), který je posílán na kola přední nápravy. Ačkoli to nebylo automobilkou řečeno, zřejmě se tak děje přes jednostupňový převod, jak je u elektormobilů obvyklé. S touto výbavou zrychlí vůz na stovku za 6,5 sekundy a dosáhne rychlosti až 250 km/h. To zní dobře (i když by nás zajímalo, jak si s rázným nástupem výkonu elektromotoru poradí hnaná přední kola), jako zdroj energie ale slouží akumulátory o kapacitě jen 48 kWh. To je sice na dnešní poměry velmi mnoho, je to ale také velmi málo na to, na co jsme u sedanů této třídy zvyklí, neboť jde o ekvivalent přibližně 14 litrů nafty resp. 18,5 litru benzinu.
Jak daleko lze dojet na podobné množství paliva patrně všichni dobře víme, automobilka přesto hlásá teoretický dojezd 400 km. A je tu ještě jedna potíž - sada Li-ion akumulátorů o kapacitě 48 kWh bude vážit okolo 500 kilogramů a celý vůz má podle Luxgenu vážit 1 600 kilogramů. Na celý „zbytek auta” tak zbývá jen okolo 1 100 kilogramů a tak lehký sedan této třídy dnes žádná renomovaná automobilka na celém světě nedělá. Neora tak bude muset využívat hodně lehkých a hodně drahých materiálů, což ji opět vzdaluje od reálné provozuschopnosti. Nebo je se stejnými následky „ošizená” ve své odolnosti nárazu, komfortu či jiných pro uživatele důležitých aspektů.
Mimochodem, název firmy je spojením slov Luxury a Genius, mělo by tedy jít o vozy komfortní a chytré. Komfortní Luxgen Neora být může, technicky chytrý se nám ale s ohledem na využitelnost v reálném světě moc nezdá. A to nám automobilka ani neřekla, že doba nabíjení tak velké sady akumulátorů se bude pohybovat již v řádech desítek hodin...
Luxgen Neora nevypadá špatně, jako všechny dnešní elektromobily ale nepředstavuje reálnou alternativu ke konvenčním vozům
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024 - Zemřel legendární designér nejlepších Mercedesů posledních dekád, z práce svých nástupců se bude obracet v hrobě
1.10.2024 - Tohle auto ještě víc podtrhuje tragičnost nového BMW M5. Má víc výkonu, a přesto je skoro o 600 kilo lehčí
1.10.2024 - Němci srovnali možná poslední „normální” velké dieselové kombíky od BMW a Mercedesu, bitvu rozumu rozhodla cena
1.10.2024 - Tento moderní ostrý kombík schopný vozit rodinu až 300 km/h je tak přehlížený, že sotva použitý stojí míň než Škoda Octavia RS
1.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva