Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Limity CO2 v EU nesplní nikdo, říká studie, z části aut se stane nedostatkové zboží
5.7.2020 | Petr Prokopec
Od letošního roku začínají platit přísné limity spotřeby resp. emisí CO2 u aut a kdo je nesplní, bude platit. Výrobci by se pokutám rádi vyhnuli, podle studie PA Consulting to ale nezvládne nikdo.
V posledním roce jsme opakovaně poukazovali na potíže Mercedesu, který ještě před koronavirovou krizí spadl do ztráty a do budoucnosti nehleděl zrovna s optimismem. Problémů má německá automobilka více, v letošním a příštím roce ale očekává nepříjemnosti spojené hlavně s nastupujícími přísnými limity spotřeby paliva resp. emisí CO2. Dosud se zdálo, že management firmy vrhá závistivé pohledy na BMW, neboť to hlásí, že snižování emisí CO2 na úroveň 95 gramů na kilometr má pod kontrolou. Jenže realita nakonec není tak růžová, a to nejen v případě BMW - pokuty podle studie PA Consulting neodvrátí nikdo z výrobců, kteří mají v nabídce byť jediný spalovací motor.
Začněme ale u německých prémiovek, na jejich případě je pěkně vidět, do jak obtížné situace se firmy dostaly. Podle statistik BMW loni mnichovská automobilka po celém světě prodala 2 168 516 nových aut. To představuje 2procentní zlepšení vůči předchozímu období, které je o chlup vyšší než u konkurenčního Mercedesu. Třícípá hvězda má totiž na kontě jen 1,3procentní posun směrem k lepším výsledkům. I tak však zůstává králem prémiového segmentu, neboť globální prodeje narostly na 2 339 562 aut.
Zní to jako úspěch na úspěch, jenže je tu jeden problém. Prodeje BMW jsou dnes z neskutečných 44 procent tvořeny modely s písmenem „X“ v názvu, SUV tedy tvoří skoro polovinu prodejů BMW. Tím mnichovská automobilka překonává i Mercedes, kde na SUV připadá třetina veškerých registrací, i to je ale ohromný podíl. Pokud si pak uvědomíme, že obliba vozů s vyšší stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem je považována za stěžejní důvod, proč už třetí rok v řadě nedochází k celkovému snižování emisí CO2, ale naopak k jejich růstu, pak je zjevné, že jsou výrobci aut v pasti. A ve světle loňských prodejních výsledků se skutečně zdá být nereálné tvrzení, že BMW má splnění budoucích limitů pod kontrolou, třebaže zrovna ono (jako i někteří další výrobci) bude mít trochu rozvázané ruce vyšším limitem kvůli vyšší průměrné hmotnosti svých aut.
Více světla na tuto skutečnost vrhá zmíněná studie společnosti PA Consulting, dle které automobilky limity nesplní nejen letos, kdy budou ještě zmírněny nutností splnit je „jen” 95 % prodaných aut, ale ani příští rok. Z firemních kas se tak budou peníze stěhovat do Bruselu, neboť dle studie má 30 největších automobilek souhrnně zaplatit na pokutách 14,65 miliardy Eur (cca 392 miliard korun). Reálně prý dosáhnou na mnohem vyšší průměr, než jaký je požadován a dokonce než s jakým samy počítají.
Dle společnosti PA Consulting by na tom v příštím roce měla být nejlépe Toyota, která se dostane na dostřel požadovaným 95 gramů na kilometr. Ani ta je ale nesplní místo a tak by na bruselský oltář odvést „jen” 18 milionů Eur (482 mil. Kč), tedy jen 0,1 % svého provozního zisku. Volkswagen oproti tomu bude muset zaplatit 4,5 miliardy Eur (121 mld. Kč), zatímco koncern Fiat Chrysler zchudne o 2,5 mld. Eur (67 mld. Kč) a tedy hned polovinu svého zisku (u Němců jde o třetinu). V případě BMW tu pak máme odhadovanou pokutu 754 milionů Eur (20 mld. Kč), která sice je nižší než u Mercedesu (997 mil. Eur/27 mld. Kč), ovšem zanedbatelná rozhodně není.
To by byly obrovské sumy i za ideálních okolností, automobilkám ale hrozí v době, kdy se jim kvůli několika měsícům mizivých prodejů a nejasným vyhlídkám daří hodně mizerně a propouští jako na běžícím pásu. Následky těchto očekávání z části známe, automobilky se budou snažit prodávat elektrická auta, která by jejich průměrné emise výrazně snížila, zájem o ně je ale minimální a pro výrobce má smysl je dotovat jen do chvíle, dokud je jejich prodej bude stát méně než prodej konvenčních aut zatížených pokutami. A nůžky jsou tady rozevřeny stále příliš mnoho.
Výrobci si tedy budou muset poradit s auty, která prodat lze, a tak některé výkonné modely nebudou nabízet vůbec, u jiných přistoupí k jistým kvótám. Například koncern VW podle našich informací plánuje, že si spočítá, kolik bude moci pustit do Evropy výkonnějších verzí a více jich neprodá, i kdyby poptávka po nich byla jakkoli vysoká. Může se tak stát, že třeba nová Octavia RS bude „na příděl”, neboť s dvoulitrovým motorem a 245 koňmi bude mít CO2 příliš vysoké. Kdy naposledy se u nás stály fronty na auta? Tato doba se může vrátit, nakonec i tehdy se tak dělo proto, že si „někdo” myslel, že je chytřejší než trh a do vztahu nabídky a poptávky zasahoval více, než by bylo zdrávo.


Dle studie PA Consulting žádná automobilka limity CO2 v EU nesplní ani příští rok a všechny budou platit
Následkem toho se z aut jako Mercedes-AMG C63 může stát buď zcela nedostupné, nebo nedostatkové zboží - výrobci budou jejich dodávky na trh limitovat, aby nastavené limity nepřesáhli
Zdroj: PA Consulting
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 3 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před hodinouŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 3 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 4 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 6 hodinamiDosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva