Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lidmi milované Punto se mělo dočkat nástupce, šéf Fiatu ho zaříznul hned po nástupu. A ucuknout nechce
20.2.2025 | Petr Prokopec
Fiat v posledních dekádách nestvořil větší prodejní hit, přesto s ním sekl. Teď už víme, jak se to seběhlo. A co se dál může stát. Pro legendu svého druhu to znovu dobře nedopadá, sesterské modely mají budoucnost růžovější.
Fiat je přes veškeré své nezdary z posledních let značkou, která koncernu Stellantis generuje nejvyšší prodeje. Italská automobilka navíc nedávno začala prodávat novou generaci ikonického modelu Panda, tentokrát s dodatkem Grande, neboť auto se ještě víc než dosud blíží malému MPV či SUV. Jeho šance na úspěch jsou jistě nenulové, zvlášť když u toho nechybí relativně příznivé ceny, a tak by bychom se nedivili, kdyby prodeje značky letos vzrostly. Svou nejvyšší šanci na návrat na výsluní ale Fiat dál využít nehodlá - ani teď, ani v nejbližších letech.
Současný šéf italské automobilky Olivier Francois se totiž v rozhovoru s kolegy z Autocaru podělil o to, co Fiat čeká. V případě Pandy je vše růžové - nová, už čtvrtá iterace tohoto vozu se bude prodávat po boku té třetí až do roku 2030, což zásah auta jen umocní. A Fiat chce i poté pokračovat stejným směrem. Po zmíněném roce dorazí nástupce menší Pandy, který bude stejně jako nová Grande Panda ovlivněn 80. lety minulého století. „Když je uvidíte vedle sebe, přijde vám na mysl máma medvědice s malým medvídětem, což bude opravdu roztomilé,“ uvedl Francois.
O rok dřív než nová Panda se má objevit nový Fiat 500, který je po fiasku dosavadního provedení s elektrickým pohonem rovnou znovu spojován s tím spalovacím, což jen dokládá, jak moc se toho u koncernu Stellantis během chvíle změnilo. Když v roce 2020 debutovalo stávající provedení, mělo být k dispozici jen jako elektromobil. Jenže zájem o něj postupně klesal natolik, že Fiat musel nejen opakovaně zastavovat výrobu, ale dokonce zahájit vývoj spalovací alternativy, s jejímž příchodem sice při vývoji počítal jako se záchrannou brzdou, sahat po ní ale do poslední chvíle nechtěl.
Brzký přechod jen na elektrický pohon se tak v Itálii již evidentně neočekává, ostatně i zmíněná nová menší Panda má do příští dekády vstoupit se spalovacími motory. Právě to ale - aspoň v tuto chvíli - znovu zabíjí naději na návrat vůbec nejúspěšnějšího Fiatu jeho moderní éry. Tedy Punta, které jako jedno z mála aut dokázalo prodejně překonat i dekády téměř neporazitelný VW Golf. Jeho třetí a dosud poslední generace se začala prodávat již v roce 2005, v roce 2018 však automobilka výrobu ukončila bez nástupce.
Právě zaříznutí nové generace bylo jedním z prvních kroků, které Francois po nástupu k Fiatu v roce 2011 udělal. „Vypadalo v pohodě, ale nebylo super-ikonické,“ říká dnes s tím, že chtěl, aby „šlo o vůz, který bude moci být globálním“ a který „dosáhne na vysoká čísla“. Podle nás to byla fatální chyba, neboť auta jako Golf, Sandero nebo Corsa jsou pořád prodejními megahity. A Fiat dnes žádný takový vůz v nabídce nemá.
Možná i proto Francois návrat Punta nevylučuje, dodává však, že Fiat zatím na ničem takovém nepracuje. Pokud by pak vůz dostal zelenou, s největší pravděpodobností by byl „velmi uhlazený a sportovní, pročež by byl výrazně spojován s budoucností elektromobility“. S elektrickým pohonem by ale jistě neoslovil dostatečné publikum a spalovacím směrem se Francoisovi v jeho případě jít nechce. Toto téma uzavírá slovy, že je ochoten zareagovat na změny nálad na trhu, takže vyloučené není nic, v brzký návrat Punta ale v tuto chvíli nemá smysl věřit. Přijde nám to zvláštní, s Francoisem u vesla se ale situace asi nemá šanci změnit.



Fiat Punto třetí generace se prodávalo v letech 2005 až 2018. Prošlo několika facelifty, v podstatě ale zůstávalo věrné originálnímu pojetí. Italové nástupce zvažovali, nakonec ale nedorazil. A hned tak ani nedorazí, byť dveře úplně zavřené nemá. Foto: Fiat
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
před hodinouPo letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
včeraNová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025
Nejnovější články
Další automobilka nabízí dělníkům až 1,7 milionu Kč za to, aby skončili v práci a šli nadobro domů
před 57 minutamiJízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
před hodinouDesignér ikonického McLarenu F1 strhal vzhled moderních aut, jsou prý autentická jako elektrické krby
včeraJeden z největších držáků mezi moderními auty je jako nový dost drahý, sotva využitá ojetina může být vaše za třetinu
včeraPrvní automobilka, kterou přivedl ke krachu Henrik Fisker, ukázala nový sexy sporťák. Vrací se s ním ke spalovacím motorům
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva