Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Land Rover Discovery Vision: nové Disco lze ovládat na dálku či gesty
15.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) „Průhledná kapota“ není jedinou finesou britského SUV. Unikátní je i laserové skenování terénu, vodní sonar nebo autonomní řízení mimo asfalt.
Newyorský autosalon sice ještě nezačal, celá řada automobilek však již své novinky neváhala odhalit. Včera jsme si tak mohli prohlédnout nový Nissan Murano, dnes pro změnu přišla řada na Land Rover Discovery Vision. Jde o koncept, který je předzvěstí čtyřčlenné rodiny, jež hodlá zaujmout místo nejen klasického Disca, ale rovněž o trochu menšího Freelanderu. Jeho nástupce se přitom v prodeji objeví jako první, a to ještě letos. Přímo na něj ovšem koncept nepoukazuje, místo toho má mnohem větší souvislost s pravověrným modelem Discovery. Ten bychom však měli spatřit až v příštím roce.
To jsme ovšem trochu předběhli, proto zpátky do New Yorku. Zde se koncept Discovery Vision představil na palubě lodi USS Intrepid ve společnosti raketoplánu SpaceShipTwo, za kterým stojí společnost Virgin Galactic. Pro tu se Land Rover stal vůbec prvním oficiálním partnerem, díky čemuž můžeme začít spekulovat, zda náhodou nové Discovery nebude prvním produkčním vozem ve vesmíru - docela dobře by tak navázalo na Mars Rover, s nímž mají Britové rovněž mnoho společného.
Vraťme se ale na zem, přičemž rozvést bychom měli onu zmiňovanou rodinu. Jak již bylo řečeno, jako první se objeví nástupce Land Roveru Freelander, který bude stát na platformě Range Roveru Evoque a přijde s pěti nebo sedmi sedadly. Další novinkou se pak stane na jízdu v terénu zaměřený sedmimístný model, jehož sourozencem bude první SUV od Jaguaru. Mimo to ovšem Britové chtějí tuto verzi prodávat i pod logem Range Roveru, přičemž v hierarchii firmy se zařadí mezi Evoque a Sport.
Poslední v řadě pak bude pravověrný nástupce Discovery, ten se ale od současného pojení trochu vzdálí. Už se nebude jednat o klasického luxusního pracanta, ale spíše prémiové SUV se sportovní siluetou a mnohem kratšími převisy. Tradiční prvky v podobě kaskádovité střechy nebo „divadlové” koncepce sedadel, jež umožňuje cestujícím ve všech řadách dobrý výhled vpřed, ale zůstane zachována. Stejně tak bude převzat i C-sloupek v barvě karoserie, protentokrát se však dočkáme mnohem většího sklonu.
Novinky lze čekat i na zádi. Pryč je asymetrické provedení, přestože po stránce designové zde schod zůstal zachován. Víko je ovšem jednolité a otevírá se směrem vzhůru, přičemž následně lze ze zavazadelníku vysunout plato, které Land Roveru nazývá „sociálním sedadlem“. Zatím není jisté, zda tato finesa zůstane zachována i u produkčních verzí. Na co ovšem dáme krk, bude absence sebevražedných dveří, jež po otevření odhalují tři řady sedadel s dostatkem prostoru pro nohy i hlavy cestujících.
Samotná sedadla ve druhé a třetí řadě jsou plně nezávislá a mohou být sklopena do podlahy, posunuta či uspořádána do stylu „čtyřmístné limuzíny“. V takovém případě se krajní sedadla v druhé řadě odsunou do stran a sklopí do podlahy, zatímco z prostředního je vytvořen stolík. Pro cestující ve třetí řadě je tak vytvořen maximální možný prostor, který jen podtrhuje onen posun do vyšších sfér.
Vyjma sedadel přitom kabině dominuje rozměrný dotykový displej na středové konzoli, skrze který lze ovládat veškeré funkce vozu (příkazy lze směrovat i tlačítky z volantu). Nechybí pak metalické doplňky či speciální kůže, která odolá vodě i oleji a lze ji snadno omývat. Další finesou jsou pak světla ovládaná pohybem či panoramatická střecha, jejíž propustnost lze regulovat od zcela transparentní až po zatemněnou.
Samozřejmostí je pak i ona „průhledná kapota“, která umožňuje řidiči vidět na přední kola a terén přímo před čelní maskou. Umožněno je to promítnutím obrazu na spodní část čelního okna, stejnou technikou se však chlubí veškeré prosklení vozu. Zmínit pak musíme i laserové světlomety, které skenují cestu před autem a v případě potřeby dovedou automaticky utlumit část paprsku, aby např. neoslnily protijedoucí řidiče.
Další skenování má pak na svědomí systém Terrain Response, který dokáže prozkoumat terén a přednastavit podvozek na ideální konfiguraci. Tato technologie zároveň funguje i jako sonar, když dokáže změřit hloubku vodní překážky. Rovněž umožní autonomní jízdu v menších rychlostech, mimo to lze nový Land Rover ovládat také dálkově pomocí otočného ovladače nebo aplikace pro smartphone.
Závěrem pak jen dodáme, že pomocí laserové projekce zvládá koncepční Discovery promítat na silnici různé obrazce, třeba varovný trojúhelník. Pro pasažéry pak bude vítanou zprávou, že pro každého z nich je připraven 10palcový tablet v opěrce sedadla před nimi. Ani v tomto případě si ovšem nejsme jisti, zda tuto finesu produkční verze převezme. Je ale možné, že nás Land Rover překvapí. V nejistotě ovšem nebudeme dlouho tápat, neboť první člen rodiny Discovery by v produkčním hávu měl dorazit již do Paříže.
Nové Discovery se proměnilo zvenčí i uvnitř. Je prémiovější, na jízdu v terénu ovšem nezapomíná. Bezpečný průjezd ale klidně ponechá autonomnímu řízení
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před hodinou - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 2 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus