Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Land Rover Discovery Vision: nové Disco lze ovládat na dálku či gesty
15.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) „Průhledná kapota“ není jedinou finesou britského SUV. Unikátní je i laserové skenování terénu, vodní sonar nebo autonomní řízení mimo asfalt.
Newyorský autosalon sice ještě nezačal, celá řada automobilek však již své novinky neváhala odhalit. Včera jsme si tak mohli prohlédnout nový Nissan Murano, dnes pro změnu přišla řada na Land Rover Discovery Vision. Jde o koncept, který je předzvěstí čtyřčlenné rodiny, jež hodlá zaujmout místo nejen klasického Disca, ale rovněž o trochu menšího Freelanderu. Jeho nástupce se přitom v prodeji objeví jako první, a to ještě letos. Přímo na něj ovšem koncept nepoukazuje, místo toho má mnohem větší souvislost s pravověrným modelem Discovery. Ten bychom však měli spatřit až v příštím roce.
To jsme ovšem trochu předběhli, proto zpátky do New Yorku. Zde se koncept Discovery Vision představil na palubě lodi USS Intrepid ve společnosti raketoplánu SpaceShipTwo, za kterým stojí společnost Virgin Galactic. Pro tu se Land Rover stal vůbec prvním oficiálním partnerem, díky čemuž můžeme začít spekulovat, zda náhodou nové Discovery nebude prvním produkčním vozem ve vesmíru - docela dobře by tak navázalo na Mars Rover, s nímž mají Britové rovněž mnoho společného.
Vraťme se ale na zem, přičemž rozvést bychom měli onu zmiňovanou rodinu. Jak již bylo řečeno, jako první se objeví nástupce Land Roveru Freelander, který bude stát na platformě Range Roveru Evoque a přijde s pěti nebo sedmi sedadly. Další novinkou se pak stane na jízdu v terénu zaměřený sedmimístný model, jehož sourozencem bude první SUV od Jaguaru. Mimo to ovšem Britové chtějí tuto verzi prodávat i pod logem Range Roveru, přičemž v hierarchii firmy se zařadí mezi Evoque a Sport.
Poslední v řadě pak bude pravověrný nástupce Discovery, ten se ale od současného pojení trochu vzdálí. Už se nebude jednat o klasického luxusního pracanta, ale spíše prémiové SUV se sportovní siluetou a mnohem kratšími převisy. Tradiční prvky v podobě kaskádovité střechy nebo „divadlové” koncepce sedadel, jež umožňuje cestujícím ve všech řadách dobrý výhled vpřed, ale zůstane zachována. Stejně tak bude převzat i C-sloupek v barvě karoserie, protentokrát se však dočkáme mnohem většího sklonu.
Novinky lze čekat i na zádi. Pryč je asymetrické provedení, přestože po stránce designové zde schod zůstal zachován. Víko je ovšem jednolité a otevírá se směrem vzhůru, přičemž následně lze ze zavazadelníku vysunout plato, které Land Roveru nazývá „sociálním sedadlem“. Zatím není jisté, zda tato finesa zůstane zachována i u produkčních verzí. Na co ovšem dáme krk, bude absence sebevražedných dveří, jež po otevření odhalují tři řady sedadel s dostatkem prostoru pro nohy i hlavy cestujících.
Samotná sedadla ve druhé a třetí řadě jsou plně nezávislá a mohou být sklopena do podlahy, posunuta či uspořádána do stylu „čtyřmístné limuzíny“. V takovém případě se krajní sedadla v druhé řadě odsunou do stran a sklopí do podlahy, zatímco z prostředního je vytvořen stolík. Pro cestující ve třetí řadě je tak vytvořen maximální možný prostor, který jen podtrhuje onen posun do vyšších sfér.
Vyjma sedadel přitom kabině dominuje rozměrný dotykový displej na středové konzoli, skrze který lze ovládat veškeré funkce vozu (příkazy lze směrovat i tlačítky z volantu). Nechybí pak metalické doplňky či speciální kůže, která odolá vodě i oleji a lze ji snadno omývat. Další finesou jsou pak světla ovládaná pohybem či panoramatická střecha, jejíž propustnost lze regulovat od zcela transparentní až po zatemněnou.
Samozřejmostí je pak i ona „průhledná kapota“, která umožňuje řidiči vidět na přední kola a terén přímo před čelní maskou. Umožněno je to promítnutím obrazu na spodní část čelního okna, stejnou technikou se však chlubí veškeré prosklení vozu. Zmínit pak musíme i laserové světlomety, které skenují cestu před autem a v případě potřeby dovedou automaticky utlumit část paprsku, aby např. neoslnily protijedoucí řidiče.
Další skenování má pak na svědomí systém Terrain Response, který dokáže prozkoumat terén a přednastavit podvozek na ideální konfiguraci. Tato technologie zároveň funguje i jako sonar, když dokáže změřit hloubku vodní překážky. Rovněž umožní autonomní jízdu v menších rychlostech, mimo to lze nový Land Rover ovládat také dálkově pomocí otočného ovladače nebo aplikace pro smartphone.
Závěrem pak jen dodáme, že pomocí laserové projekce zvládá koncepční Discovery promítat na silnici různé obrazce, třeba varovný trojúhelník. Pro pasažéry pak bude vítanou zprávou, že pro každého z nich je připraven 10palcový tablet v opěrce sedadla před nimi. Ani v tomto případě si ovšem nejsme jisti, zda tuto finesu produkční verze převezme. Je ale možné, že nás Land Rover překvapí. V nejistotě ovšem nebudeme dlouho tápat, neboť první člen rodiny Discovery by v produkčním hávu měl dorazit již do Paříže.
Nové Discovery se proměnilo zvenčí i uvnitř. Je prémiovější, na jízdu v terénu ovšem nezapomíná. Bezpečný průjezd ale klidně ponechá autonomnímu řízení
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 37 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 36 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch