Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Land Rover DC100: nový Defender je na světě
31.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zatím si říká koncept, automobilka jím ale jasně naznačuje, co nás nemine - slavný Land Rover Defender se po sedmdesáti letech dočká druhé generace.
Ze slova „ikonický” se kvůli jeho nadměrnému používání v nemístných souvislostech (zejména pak poté, co jsem se dočetl, že Fabia RS je ikonický naftový hot hatch...) beznadějně stalo klišé, ale v případě Land Roveru Defender mě žádné vhodnější nenapadá. Však jak jinak označit off-road, který o zákazníka začal bojovat již ve čtyřicátých letech minulého století a od té doby mu stačila pouze dílčí vylepšení na to, aby se v tomto boji úspěšně udržel? A co více, v otázce jízdních vlastností v terénu v něm dokonce trvale vítězil. Není žádných pochyb o tom, že Defender je ikonou mezi terénními vozy a může se jen šibalsky pousmát, pokud se jiná automobilka odváží použít stejné slovo pro svůj vůz podobného ražení.
Nedávno jsme vám současný Defender představili v jeho inovovaném provedení pro rok 2012, a tak by se mohlo zdát, že jej čeká ještě dlouhý život. Bohužel, z jiných souběžných zpráv bylo zřejmé, že realitou je pravý opak. Výrobce nejprve začal ústy svých manažerů veřejně spekulovat, že by Defender mohl na trhu nadobro skončit. Už tehdy jsme pojali podezření, že to nemyslí až tak vážně a spíše nás připravuje na to, co dříve nebo později bude muset přijít - příchod nové, teprve druhé generace vozu. Však zákazníci budou takovou výměnu jistě vnímat pozitivněji za situace, kdy se kolem Defenderu vytvoří příběh, podle nějž by bez generační výměny musel už žádný Defender také být nemsel. Však lepší něco než nic, že...
Že tyto zvěsti nestojí na vodě se pak ukázalo už o několik dní později. To se začalo hovořit o tom, že již na frankfurtském autosalonu automobilka odhalí koncept nového Defenderu. Nyní je jasné, že se to skutečně stane. Přivítejte Land Rover DC100, předobraz nové generace, která by se na trhu měla objevit během několika let.
O novince zatím máme jen kusé informace a dvojici oficiálních snímků, jenž zachycují většinu jeho klíčových linií. Z těch lze usoudit jen tolik, že vůz ctí designové linie Land Roverů posledních let, jen lehce kombinované s těmi, které známe z klasického Defenderu. Možná si řeknete, že o vzhledu vozu prakticky nemá smysl hovořit, však je pro zákazníky jeho současné generace důležitý asi tak jako Vánoce pro muslima, ale automobilka nepřichází s novou generací kvůli nim. Spíše naopak chce s vozem zaujmou širší klientelu a pro tu už vzhled důležitý je.
Rozhodně je vhodné si na tomto místě položit otázku, zda je vůbec nutné Defender nahrazovat a nebylo by lepší přijít s jiným, podobně orientovaným modelem jiného jména a tohoto sedmdesátníka už nechat dožít jeho „jednogenerační” život, ať už bude dlouhý jak chce. Takový postup by dával svůj smysl, jenže výrobce evidentně chce slavného jména marketingově využít. Však to v automobilismu není poprvé - stačí vzít jméno, jehož sláva je vytvořena faktickými přednostmi, jenž ovšem většina zákazníků není s to využít. Poté jej stačí nalepit na vůz mnohem kompromisnějšího ladění a užívat si obchodního úspěchu u úplně jiné klientely než ta, která mu dala jméno a slávu. Raději nebudeme jmenovat žádné konkrétní příklady, na dnešním trhu jich najdeme řadu. Ostatně i posouzení, jestli jde o svatokrádež, nebo chytrý obchodní tah, necháme na vás.
Automobilka se tváří, že je pro ni nahrazení Defenderu velmi delikátním krokem, je ale jasné, že uvažuje ve výše zmíněných intencích. Počítá tedy s tím, že velkou část dnešních zákazníků vozu ztratí, doufá však, že je nahradí násobkem jiných. „Nahrazení ikonického Defenderu je jednou z největších výzev ve světě automobilového designu,” říká Gerry McGovern, designový šéf Land Roveru. „Toto není ani předprodukční vůz, ale začátek naší čtyřleté cesty vedoucí k nalezení Defenderu adekvátního 21. století,” pokračuje. Automobilka tedy plánuje přijít s novou generací až v roce 2015, do té doby je prý ochotna přizpůsobit koncept reakcím potenciálních zákazníků i zcela změnit směr vývoje, pokud by první pokus zcela zklamal.
Šéf firmy John Edwards dokonce říká, že firma chce zapojit do vývoje i současné zákazníky, ale pořád se nám to zdá spíše jako přetvářka. Však jediné, co je nyní známé, je vzhled a ten opravdu atraktivitu Defenderu pro dnešní zákazníky neurčuje. Ten nový se podle nás líbit bude a technika vozu je zatím neznámou. Již z informací z minulých týdnů víme, že ani sama automobilka netuší, zda vůz postaví na zcela nové platformě, nebo na základech současného modelu Discovery. Pokud vůz navíc bud mít za úkol oslovit novou klientelu, pak chtě nechtě bude muset ztratit něco ze svých dnešních schopností na úkor běžné využitelnosti.
Ale nespekulujme. Informací je zatím k dispozici opravdu minimum a o technice nevíme zhola nic. A i kdybychom něco věděli, do roku 2015 může být ještě všechno jinak. Snad nám Land Rover o svých záměrech více řekne při odhalení toho okonceptu ve Frankfurtu, kde nebudou chybět naši fotografové a reportéři.
Koncept DC100 jakožto předobraz teprve druhé generace Defenderu zatím takto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 4 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 7 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva