Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lancia Stratos je zpátky, oficiálně
17.8.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Málokdo tomu věřil, ale nakonec je tomu tak. Dlouho spekulovaný projekt nové generace legendární Lancie Staros je skutečností. Samotná Lancia za ním ale nestojí.
Itálie dala světu spoustu slavných aut. Každého hned napadnou Ferrari, Lamborghini, Maserati či Alfy Romeo, jen pár nadšenců vzpomene slávy dnes skomírající Lancie. Ta na rychlostních zkouškách světových dosáhla ohromných úspěchů hned s několika modely. Lancie byly tak dobré, že jim svého času nikdo na světě nedokázal konkurovat. Když se automobilka na začátku minulé dekády z rallye šampionátu stáhla, bylo to jen pro to, že už jí účast v něm nepřinášela patřičný marketingový efekt. Všichni očekávali, že Lancia zvítězí a dalším vítězstím již nebylo možné cokoli získat. Naopak případná prohra by mohla mít efekt ryze negativní.
Jedním z modelů, který si získal přízeň fanoušků motorsportu na celém světě, byla Lancia Stratos HF. Vznikla vyloženě kvůli účasti Lancie na závodech rallye (ačkoli její homologační série v počtu 492 vozů ale byla vyrobena i pro silniční využitíú) a tomu odpovídal její charakter. Malé, lehké auto s aerodynamicky optimální karoserií Marcella Gandiniho sice nesl jméno odvozené od slova stratosféra, ale lépe by jejímu dalšímu působení odpovídalo označení kometa. Na kolbiště světových rallye se totiž vrhla v roce 1974, aby tento rok i další dva získala svým jezdům tituly světových šampionů. A úspěšná by jistě byla i dále, Fiat se ale rozhodl na rallye vyslat jiné koncernové vozy a nejslavnější éra Stratosu tím byla u konce. Ještě začátkem osmdesátých let ale vozy byly úspěšné v rukou jezdců netovárních týmů...
To všechno „vodnés'” čas, dalo by se říci, ale mnohým zůstal Stratos pevně zakořeněn v mysli. I v posledních letech se tak pravidelně vynořovaly spekulace o tom, že světlo světa spatří nová generace Stratosu, což bylo dokládáno i řadou obvykle velmi nevěrohodných špionážních snímků. Jenže to byla pravda, nyní je tu nový Stratos v plné kráse.
Za jejím znovuzrozením ale nestojí Lancia, jakkoli vůz nese její jméno a logo (otázkou je, zda legálně...), ale Michael Stoschek, majitel a šéf firmy Brose, německého výrobce autodílů. Ten si nechal nový Stratos vyprojektovat od Pininfariny a jeho někdejšího designéra Jason Castrioty (dnes vede designové oddělení Saabu). Výsledek můžete vidět sami - cílem bylo zachovat klasické tvary Stratosu a dát jím svěžejší vzhled a vše samozřejmě doplnit tou nejnovější technikou.
Vnitřnosti tak pocházejí z Ferrari 430 Scuderia, jednoho z nejlepších supersportů současnosti. Většina technických detailů bohužel zůstává pod rouškou tajemství, vůz však jistojistě nabídne rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50 a relativní hmotnost jen 2,25 kg na koně (364 koní na tunu).
Další informace se jistě budou postupně dostávat na světlo, vše se pak dozvíme nejpozději v listopadu, kdy si novinka odbude svůj debut před novináři na okruhu Paul Ricard. Masovou produkci přesto neočekávejte - vůz sice nebude unikátní stavbou, ale v tuto chvíli se počítá jen s 25 vyrobenými kusy. Cenovka bude těmto „poměrům” jistě odpovídat...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 minutami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před hodinou - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva