Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Veneno: karbonová jedovka do posledního detailu
4.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Nový býk je oficiálně tady. Má 750 koní a se 1 450 kg hmotnosti zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy, je ale už vyprodaný.
O přítomnosti nejrychlejšího Lamborghini všech dob na letošním ženevském autosalonu se automobilka poprvé zmínila loni v prosinci, kdy anoncovala své padesátileté výročí. Od té doby jsme byli svědky celé řady spekulací, přičemž oleje do ohně přilil ještě šéfdesignér italské značky, který mluvil o „šoku pro celý svět“. Ten jsme si poprvé mohli prohlédnout o tomto víkendu, přičemž minimálně po stránce vizuální nové Veneno vážně bere dech. Spíše než odvážné tvary, které podle značky slibují výjimečně nízký aerodynamický odpor, však mnohého mohla zaskočit cena. Ta totiž nakonec činí tři miliony Eur (tedy asi 75 milionů korun).
Druhé housle tak ve srovnání s Lamborghini, samozřejmě po stránce cenové, hraje Pagani Huayra a Koenigsegg Agera či dokonce Bugatti Veyron Super Sport. Což vypadá vcelku nelogicky, když uvážíme, že po stránce nejvyšší rychlosti Veneno za koncernovým sourozencem výrazně zaostává (431 km/h versus 355 km/h). Náladu si pak Lamborghini nespravuje ani akcelerací z klidu na stovku (2,46 s versus 2,8 s). Opravdové ospravedlnění tak přináší až dostupnost. Oproti třem exemplářům býka je totiž 300 kusů Veyronu tuctovým zbožím.
Vyjma této, spíše bulvární stránky, je tu samotná exkluzivní kompozitní karoserie. A tím rozhodně není míněna italská trikolora zakrývající přechod mezi dveřmi a zadními blatníky, ale daný materiál. Lamborghini totiž při pečení karbonu využilo obdobný přístup jako u edice Sesto Elemento, která byla limitována 20 kusy a mimosilničním využitím. Oproti kupé se základem v modelu Gallardo však Veneno, které vychází z Aventadoru, na veřejné silnice smí.
Ve srovnání s dárcovským vozem přitom díky enormnímu využití karbonu poklesla hmotnost o 125 kg na výsledných 1 450 kg. Lehký materiál přitom nebyl použit pouze na karoserii, mohutném zadním křídle (jehož design vznikal na závodních okruzích) a difuzoru či samotném monokoku (všechny komponenty kryje průzračný metalicky šedý lak, aby byla struktura viditelná), ale také uvnitř vozu. Napříč celým kokpitem, na stropě i na částech sedadel tak najdeme lehká vlákna zvaná CarbonSkin podobná textilu, jež však po nasátí pryskyřice enormně ztvrdnou.
Výjimkou v karbonovém programu nejsou ani přední 20palcová a zadní 21palcová litá kola. Jejich základem jsou sice lehké hliníkové směsi, límec však kryje karbonová turbína, která slouží k dodatečnému chlazení karbon-keramických brzd. Vyjma těchto změn pak již všechny základní komponenty v podobě pomocných hliníkových rámů, zavěšení typu push-rod (s pěti různými režimy nastavení), pohonu všech kol a robotizovaného manuálu ISR byly převzaty jen s lehčími modifikacemi s ohledem na pozměněnou karoserii.
A samozřejmě také s přihlédnutím ke změnám v motorovém prostoru, kde byl vylepšen termomanagement, optimalizováno sání a zvýšeny otáčky 6,5litrového dvanáctiválce. Kromě toho dostalo Lamborghini Veneno speciální výfuk s nižším zpětným tlakem. Poskočení výkonu na 750 koní bychom se tak neměli divit.
Hlavolamem pak není ani samotný název vozu. Veneno znamená nejen jed, ale odkazuje i na nejsilnější (že by odtud pocházela v úvodu zmiňovaná reputace?) a nejagresivnější bojovné býčí plemeno. Zároveň také patří k nejrychlejším, což se prokázalo v roce 1914, kdy jeden z býků smrtelně zranil známého toreadora José Sánchéze Rodrígueze.
Navnadili jsme vás tedy nejen k návštěvě Ženevy, ale také k přepočítávání rodinného majetku? Pak pro vás možná máme jedno menší zklamání. Všechny tři exempláře jsou již prodané. Výstavní kus však nese číslo 0, přičemž Lamborghini doposud ještě nerozhodlo o budoucnosti. Je tak možné, že bude dál pokračovat v jeho vývoji, nebo vám jej po delším přemlouvání a ještě větším hausnumeru prodá.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo ze Ženevy.
Živé fotky Venena z ženevského Palexpa
Enormní křídlo Lamborghini Veneno bylo vyvíjeno na závodních okruzích. I přes svou šířku je přitom legální
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 2 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 3 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva