Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Veneno: karbonová jedovka do posledního detailu
4.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Nový býk je oficiálně tady. Má 750 koní a se 1 450 kg hmotnosti zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy, je ale už vyprodaný.
O přítomnosti nejrychlejšího Lamborghini všech dob na letošním ženevském autosalonu se automobilka poprvé zmínila loni v prosinci, kdy anoncovala své padesátileté výročí. Od té doby jsme byli svědky celé řady spekulací, přičemž oleje do ohně přilil ještě šéfdesignér italské značky, který mluvil o „šoku pro celý svět“. Ten jsme si poprvé mohli prohlédnout o tomto víkendu, přičemž minimálně po stránce vizuální nové Veneno vážně bere dech. Spíše než odvážné tvary, které podle značky slibují výjimečně nízký aerodynamický odpor, však mnohého mohla zaskočit cena. Ta totiž nakonec činí tři miliony Eur (tedy asi 75 milionů korun).
Druhé housle tak ve srovnání s Lamborghini, samozřejmě po stránce cenové, hraje Pagani Huayra a Koenigsegg Agera či dokonce Bugatti Veyron Super Sport. Což vypadá vcelku nelogicky, když uvážíme, že po stránce nejvyšší rychlosti Veneno za koncernovým sourozencem výrazně zaostává (431 km/h versus 355 km/h). Náladu si pak Lamborghini nespravuje ani akcelerací z klidu na stovku (2,46 s versus 2,8 s). Opravdové ospravedlnění tak přináší až dostupnost. Oproti třem exemplářům býka je totiž 300 kusů Veyronu tuctovým zbožím.
Vyjma této, spíše bulvární stránky, je tu samotná exkluzivní kompozitní karoserie. A tím rozhodně není míněna italská trikolora zakrývající přechod mezi dveřmi a zadními blatníky, ale daný materiál. Lamborghini totiž při pečení karbonu využilo obdobný přístup jako u edice Sesto Elemento, která byla limitována 20 kusy a mimosilničním využitím. Oproti kupé se základem v modelu Gallardo však Veneno, které vychází z Aventadoru, na veřejné silnice smí.
Ve srovnání s dárcovským vozem přitom díky enormnímu využití karbonu poklesla hmotnost o 125 kg na výsledných 1 450 kg. Lehký materiál přitom nebyl použit pouze na karoserii, mohutném zadním křídle (jehož design vznikal na závodních okruzích) a difuzoru či samotném monokoku (všechny komponenty kryje průzračný metalicky šedý lak, aby byla struktura viditelná), ale také uvnitř vozu. Napříč celým kokpitem, na stropě i na částech sedadel tak najdeme lehká vlákna zvaná CarbonSkin podobná textilu, jež však po nasátí pryskyřice enormně ztvrdnou.
Výjimkou v karbonovém programu nejsou ani přední 20palcová a zadní 21palcová litá kola. Jejich základem jsou sice lehké hliníkové směsi, límec však kryje karbonová turbína, která slouží k dodatečnému chlazení karbon-keramických brzd. Vyjma těchto změn pak již všechny základní komponenty v podobě pomocných hliníkových rámů, zavěšení typu push-rod (s pěti různými režimy nastavení), pohonu všech kol a robotizovaného manuálu ISR byly převzaty jen s lehčími modifikacemi s ohledem na pozměněnou karoserii.
A samozřejmě také s přihlédnutím ke změnám v motorovém prostoru, kde byl vylepšen termomanagement, optimalizováno sání a zvýšeny otáčky 6,5litrového dvanáctiválce. Kromě toho dostalo Lamborghini Veneno speciální výfuk s nižším zpětným tlakem. Poskočení výkonu na 750 koní bychom se tak neměli divit.
Hlavolamem pak není ani samotný název vozu. Veneno znamená nejen jed, ale odkazuje i na nejsilnější (že by odtud pocházela v úvodu zmiňovaná reputace?) a nejagresivnější bojovné býčí plemeno. Zároveň také patří k nejrychlejším, což se prokázalo v roce 1914, kdy jeden z býků smrtelně zranil známého toreadora José Sánchéze Rodrígueze.
Navnadili jsme vás tedy nejen k návštěvě Ženevy, ale také k přepočítávání rodinného majetku? Pak pro vás možná máme jedno menší zklamání. Všechny tři exempláře jsou již prodané. Výstavní kus však nese číslo 0, přičemž Lamborghini doposud ještě nerozhodlo o budoucnosti. Je tak možné, že bude dál pokračovat v jeho vývoji, nebo vám jej po delším přemlouvání a ještě větším hausnumeru prodá.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo ze Ženevy.
Živé fotky Venena z ženevského Palexpa
Enormní křídlo Lamborghini Veneno bylo vyvíjeno na závodních okruzích. I přes svou šířku je přitom legální
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejčtenější články
- Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024 - Velké SUV Renaultu jako nové propadlo. Jako ojeté je na tom snad ještě hůř, stojí ale pakatel
2.10.2024 - Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 12:27 - řidičBOB
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien