Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Urus: máme spoustu detailů ke konceptu SUV
21.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Lamborghini se stále tváří, že má odhalování nového SUV Urus pod kontrolou. Ale nemá. K fotkám nyní přinášíme i první technická data.
Doplněno 22.4.: Dále jsme zpřesnili uváděné údaje, teď už můžeme i garantovat jejich přesnost.
Doplněno 22.4., 15:20: Lamborghini uvolnilo kompletní set fotek, doplňujeme proto naši galerii o pár dalších studiových záběrů.
Třetí modelová řada Lamborghini už není dobře střeženým tajemstvím, ale „jen“ veřejným, mohutně propíraným globálním automobilovým tématem. Nový koncept SUV s názvem Urus připravený pro veřejnou prezentaci v Pekingu jste si mohli v předpremiéře prohlédnout na obsáhlé sadě fotek, mnoho technických detailů jsme k němu ale neměli. Minulý čas použitý v předchozí větě v souvislosti s přesnějšími informacemi ovšem nebyl použit jen náhodou.
Únik totiž plodí únik, a tak se nám podařilo získat i spoustu dalších, nejen technických detailů. Teď už můžeme i zaručit, že jsou stoprocentně autentické, takže...
Lamborghini zamýšlí nasadit své SUV jako přímého rivala BMW X6 M a Range Roveru. Koncernové Porsche Cayenne bude pochopitelně ve všech tiskových zprávách oficiálně ignorováno, každopádně Zuffenhausen bude muset rovněž s jistými ztrátami počítat.
Úbytek by ale neměl být nijak velký. Urus má být ve srovnání s vrcholným Porsche Cayenne Turbo citelně dražší (cca 4,7 vs. 3,2 milionu Kč) a Lamborghini navíc neplánuje vyrábět více než cca tři tisíce těchto aut ročně. Pro italskou značku operující pod křídy Audi to ale beztak znamená až ztrojnásobení produkce, čemuž bude muset být náležitě přizpůsobena také výrobní infrastruktura a zaměstnanecké kapacity. Jako cílové trhy Lamborghini uvádí hlavně USA, Velkou Británii, Německo, Rusko, Střední východ a pochopitelně Čínu.
Proslýchá se, že Urus se v sériové podobě objeví až koncem roku 2015, spíše však až v roce 2016, každopádně nejvyšší šéf Lamborghini Stephan Winkelmann jej považuje za stěžejní model schopný zvýšit a stabilizovat zisky i celou italskou manufakturu. Firma se pochopitelně netají tím, segment supersportů je extrémně citlivý na ekonomické výkyvy a velké SUV, které se v garážích movitých řidičů a také klientů Lamborghini vyskytuje se železnou pravidelností, pomůže vykrýt kritická období.
Lamborghini Urus bylo vyvíjeno pod interním kódem LB736. Interní zdroje uvnitř automobilky zdůrazňují, že produkční auto se bude držet vnějších linií konceptu, poněkud konvenčněji ale bude vypadat interiér.
A co je ukryto pod tou dramaticky tvarovanou karoserií? Tak trochu podle očekávání platforma nové, druhé generace chystaného Audi Q7, které zase bude vycházet ze současného Cayenne a Touaregu. Úspěchem byla především drastická a úspěšná dieta, která v případě Porsche a Volkswagenu srazila hmotnost o zhruba dva metráky a u Q7 to má být dokonce ještě o něco více.
Aby Lamborghini nemohlo být obviňováno z unifikace a nedostatku konstrukční originality, v jeho struktuře se ve značné míře uplatní hliník a karbonové kompozity, tudíž bude z celého kvarteta (vlastně s produkčním Bentley EXP 9 F kvinteta) SUV zaručeně nejlehčí.
S délkou 4,99 metru je o oproti koncepčně nejbližšímu BMW X6 M delší o více než deset centimetrů, šířka je podobná (1,99 metru), výška pak o dva centimetry nižší (1,66 metru). Čím se ale chce toto Lambo oproti X6 odlišit je nejen dále zmíněná dynamika, ale i jistá schopnost fungování ve skutečném terénu. Té má napomoci i nastavitelná světlá výška, kterou bavorský konkurent nenabízí, nejrychlejší Range Rover nebo Porsche Cayenne ale ano.
A co motorizace? To je zatím trochu zapeklitá otázka, ve hře totiž byly dvě pohonné jednotky. Není to jisté, ale pod kapotou konceptu se asi ještě objeví zavrhnutý agregát, kterým není nic menšího než atmosférický desetiválec o objemu 5,2 litru z Gallarda. U sériového Lamborghini Urus ale patrně dojde ke změně ovlivněné současnou environmentální politikou EU postavenou hlavně na pokutách za nadlimitní emise. Proto SUV dostane dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,0 l z Audi S6 až S8 a Bentley Continental GT V8.
Největším překvapením v pohonném ústrojí ale nemají být vůbec první turbodmychadla ve voze Lamborghini, ani premiéra sedmistupňové dvouspojkové převodovky, ale nasazení většího než běžného počtu akumulátorových článků a elektromotoru. Ano i do Sant'Agaty zřejmě už brzy dorazí hybridní technika.
Italská značka slibuje nejvýkonnější a zároveň nejlépe akcelerující SUV na trhu a to znamená výkon kolem 440 kW (600 koní) a schopnost pokořit při zrychlení na stovku BMW X6 M, které tuto disciplínu s motorem o výkonu 555 koní zvládne za 4,7 vteřiny. Pohonné ústrojí Urusu bude od převodovky pokračovat permanentním pohonem všech kol a plné využití potenciálu zajistí maximální rychlost atakující 300 km/h.
Downsizing a hybridní technika znační, že ani Lamborghini nemůže být lhostejná papírová spotřeba, a proto se v základní výbavě objeví chytré řízení alternátoru jinak též popisovaného jako regenerativní brzdění, elektrický posilovač řízení a systém stop-start. Při vysokých rychlostech se zase uplatní adaptivní podvozek s pneumatickým pérováním a automatickým snižováním světlé výšky.
Pondělní ráno, které bude v našich zeměpisných šířkách ekvivalentem času oficiálního odhalení Lamborghini Urus v Pekingu, by už nemělo přinést nic dramaticky nového. Minimálně pár zpřesnění ohledně techniky či budoucí výroby bychom se ale od manažerů automobilky dočkat mohli. Nepochybujte o tom, že pokud se něco takového stane, u nás se o tom dozvíte.
Ve výrobě by se měl Urus objevit v roce 2016. Také jako hybrid.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva