Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron
1.10.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Lamborghini v Paříži ukázalo vůz, který nazývá supersportem budoucnosti. Silná slova? Jistě, ale aspoň na papíře se koncept Sesto Elemento zdá být vskutku přelomovým vozem. Zajímá vás, proč? Pak čtěte dále.
Lamborghini po uplynulých několik týdnů tak trochu unavovalo čtenáře automobilových periodik z celého světa postupným odhalováním konceptu svého nového sporťáku. Vzhledem k tomu, že na nich beztak nic podstatného nebylo vidět, jsme vás této hry ušetřili a přinášíme vám rovnou plné představení vozu s mnoha zajímavými informacemi a fotografiemi.
Novinka Lamborghini se jmenuje Sesto Elemento neboli Šestý Element a je zatím ryzím konceptem. Jeho podivné jméno nemá tendenci zazářit na filmovém plátně s Brucem Willisem po boku, ale je možné jej přeložit také jako šestý prvek, šestý prvek chemické tabulky prvků. Protonové číslo šest má uhlík, což naznačuje jeho mohutné využití při stavbě vozu. Není ale jen tak ledajaké.
Z uhlíku alias karbonu je totiž vůz prakticky celý a i když doba pokročila, stál by vůz takto postavený z klasického plastu vyztuženého karbonovými vlákny jedním slovem „raketu.” Jenže u Sesto Elemento tomu tak není. Konstrukce vozu je totiž výsledkem vývoje nové výrobní technologie, kterou automobilka vyvinula ve spolupráci Boeingem. Ta již vyrábí „karbonové” letadlo, a tak má značné zkušenosti s použitím uhlíku pro konstrukci prakticky celého velkého stroje. Lamborghini tedy díky Boeingu použilo pro kontrukci Sesto Elemento nový materiál, který zatím nemá žádný okrasný název a říká si „zpevněný karbon”.
Vyznačuje se tím, že jeho výroba je zásadně jednoduší a tedy i levnější a je tak možné jej použít pro konstrukci prakticky celého vozu, aniž by náklady na jeho vývoj vyletěly do extrémních výšin. Je stejně lehký jako CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) a dle slov Lamborghini je i „téměř stejně” pevný. Na vozu je z něj vyroben rám, dveře, střecha, přední kapota, nárazníky, nápravy a jak je vidno na přiložených snímcích, i téměř celý interiér. Lamborghini pochopitelně považuje tuto konstrukci za přelomovou a očekává, že ovlivní budoucí vývoj automobilsmu.
Proč? Inu, celý vůz je velmi lehký, má hmotnost pouhých 999 kilogramů. S desetiválcem Gallarda Superleggera o výkonu až 570 koní dosahuje dynamiky, s níž se dnes mezi auty chlubí jen Bugatti Veyron. Má totiž 570 koní výkonu na hmotnosti a to je více než cokoli co známe z dnešní nabídky srovnatelně velkých vozů - např. Ferrari 458 Italia má při své hmotnosti a výkonu jen 370 koní na tunu a to je rozdíl několika tříd.
Dynamika poměru výkonu a hmotnosti odpovídá - zrychlení na stovku za 2,5 sekundy a 400 metrlů s pevným startem za méně než 10 sekund jsou fascinující čílsla. Maximální rychlost už hmotnost neovlivňuje, a tak je stejná jako u Gallarda Superleggera, 320 km/h.
Sesto Elemento je skutečně působivý vůz a to zdaleka ne jen svým vzhledem. Pokud by vývoj automobilismu směřoval skutečně touto cestou a konečně se zbavil ohromných mezigeneračních přírůstků hmotnosti (ještě před deseti lety byla třeba auta nižší střední třídy o 30 % lehčí než dnes!), které devastují dynamiku u ekonomiku provozu, byla by to nesporně skvělá zpráva.
Jaká však bude budoucnost doopravdy, to ukáže jen čas. Lamborghini pochopitelně slibuje, že se řešení ze Šestého Elementu objeví na každém dalším produkčním modelu, ale aby nezůstalo jen u slov, nebo příliš malých částí...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch