Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Gallardo LP570-4 Supertrofeo Stradale: nejostřejší Gallardo je tu
12.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Další z dosud tajemných frankfurtských novinek odhalila svou tvář. Hvězdou stánku Lamborghini bude superostré Gallardo Supertrofeo Stradale.
Lamborghini již v začátkem srpna avizovalo, že na autosalonu ve Frankfurtu ukáže nový supersport, jeho dnešní představení tedy až tak velkým překvapením není. A to i když jsme dosud přesně nevěděli, o co půjde. Nejprve se totiž spekulovalo o tom, že by mohlo jít o něco zcela nového, třeba sériové provedení konceptu Sesto Elemento, pozdější informace ale hovořily spíše o vůbec nejsilnější verzi modelu Gallardo. A jak se dnes ukázalo, právě ty byly pravdivé.
Přivítat tak můžeme vůz, který si celým jménem Lamborghini Gallardo LP570-4 Supertrofeo Stradale, pravou novinkou z jeho jména jsou ale hlavně poslední dvě slova. Právě ta odhalují jeho pravou podstatu - jde totiž o silniční provedení vozu, který je volně odvozen od závodního verze Super Trofeo.
Že se jedná o něco mimořádného, je patrné už na pohled. Provedení Supertrofeo Stradale sice nedává prostor k pochybám o tom, že se stále jedná o „staré dobré Gallardo”, zvláště ve vyobrazeném provedení kombinujícím tmavě rudou metalízu Rosso Mars s doplňky z nelakovaného černého plastu vyztuženého karbonovými vlákny (CFRP) nebo jiných materiálů v matné černi má ale daleko ke všem dosud známým verzím vozu. Se zbytkem karoserie kontrastují hlavně části předního nárazníku, střecha, kryt motoru, velké zadní přítlačné křídlo a neméně mohutný difuzor, vše v jednom ze zmíněných černých provedení. Tmavá jsou i kola z lehkých slitin, skrz která prosvítají pro změnu červeně zbarvené třmeny brzd. Lamborghini říká, že je to vůbec poprvé v její historii, co z továrny vyjede vůz s rozzuřeným býkem ve znaku opatřený takto lakovanými brzdiči., A to si váš soused po přetáhnutí reznoucích brzd na své Octavií červeným hammeritem jistě myslel, že ji přiblížil vozům poněkud věhlasnější koncernové značky.
Pozastavit se na chvíli můžeme i samotné červené barvy, která pro Lamborghini není zrovna typická. Proslavilo ji hlavně konkurenční Ferrari v době, kdy si „Lambo” říkaly jen traktory. Automobilka ale svou volbu obhajuje tím, že červená barva je tradiční pro italské závodní vozy všeho druhu, ne nutně jen Ferrari, a tak vrcholnému Gallardu bude slušet stejně jako třeba Ferrari 458 Italia. A pokud byste byli jiné názoru, můžete vybírat i z dalších dvou odstínů - šedé Grigio Telesto a bílé Bianco Monocerus, kontrastující prvky budou ale vždy černé.
Také interiér tohoto supergallarda je pochopitelně specifický a zřejmě vás nepřekvapíme tvrzením, že je opět červeno-černý. Dominují mu přitom dva materiály - alcantara a karbonová vlákna. Alcantaru najdeme uvnitř jak v červeném, tak v černém provedení a to zejména na sedadlech a palubní desce, něco málo se jí ale objevuje i na volantu. Na tom najdeme také trochu „karbonu”, a to na tradičně trapně zploštělé spodní části, více se ho pak nachází na středovém tunelu a na výplních dveří. Tisková zpráva výrobce v tomto případě nehovoří o tom, že by barevné provedení vnitřku mohlo být jakkoli jiné, a tak se červenou a černou zřejmě budete muset smířit, i když karoserie bude hrát barvami medvídka Pandy.
Ale co si budeme povídat, pro nejostřejší verzi Gallarda není tím nejcharakterističtějším prvkem vzhled, ale technika. A tak se pojďme na podívat pořádně podívat i jí. Výrobce samozřejmě hovoří v prvé řadě o tom, jak moc má vůz blízko k závodním provedením účastnícím se seriálu Lamborghini Blancpain Super Trofeo, realitu ale posuďte sami. Úplně stejný jako u soutěžáku je prý srdce vozu, desetiválcový motor dosahující výkonu až 419 kW (570 koní) dosahovaného v 8 000 ot./min, jenž pramení z točivého momentu nejvýše 540 Nm posazeného do 6 500 ot./min.
Prakticky stejný má být u silniční verze též masivní, manuálně nastavitelný zadní spojler. Zadní nápravě prý dokáže dodat až trojnásobek přítlaku ve srovnání s „běžným” Gallardem LP 560-4, což má vozu zajišťovat daleko stabilnější chování ve vysokých rychlostech. Třetím shodným prvkem je pak již zmíněný kryt motoru z CFRP vybavený systémem rychlého upínání pro snadnou manipulaci s ním.
Další podobnosti závodní a silniční verze jsou již pouze vágní, výsledky jsou ale přesto pozoruhodné. Jako první je třeba zmínit hmotnost vozu, která díky masivnímu použití CFRP a hliníku činí jen 1 340 kilogramů. Není to samozřejmě až tak okouzlující hodnota jako třeba u tunového konceptu Sesto Elemento, u modelu, který koncepčně vznikal jako citelně těžší vůz, jde ale přesto o dobrý výsledek. Však je oproti verzi LP 560-4 o 70 kilo lehčí a i díky zvýšenému výkonu se může pochlubit poměrem výkonu a hmotnosti ve výši 2,35 kilogramu na koně.
O přenos výkonu na silnici se starají obě nápravy, o čemž ostatně vypovídá již označení vozu. Převodovkou je bohužel standardní robotizovaný automat E-Gear, který proslul hlavně dvěma vlastnostmi: pomalostí kombinovanou s neskutečně tvrdým řazením. Nevíme, proč se i v tomto skvostu objevuje - podle všeho neupravená - robotizovaná převodová skříň tohoto ražení, ale už se s tím budeme muset smířit. O lepší pocit z této konfigurace se má postarat jen tzv. Thrust Mode, což je podle všeho systém kontroly trakce při startu.
Krom pohonu všech kol se o ten správný kontakt kol se silnicí stará hliníkové zavěšení kol s dvojitými lichoběžníky na obou nápravách. Již zmíněná 19" kola v černém provedení nejsou jen tak pro parádu, jde o lehké disky, z nichž každý váží pouze 13 kilogramů. Abychom byli úplní, obouvají semi-slicky Pirelli P Zero Corsa, které též patří k lehkým, navíc se mohou pochlubit vysokou trakcí.
A jak takto disponované Gallardo jede? Určitě ne špatně: na stovku zrychlí za 3,4 sekundy, hranici 200 km/h zdolá za dalších 10,4 sekundy. Maximální rychlost je pak dána jistě hlavně krátkým zpřevodováním již zmíněné šestistupňové převodovky a činí 320 km/h. Dynamický potenciál vozu pak krotí mohutné kotoučové brzdy s průměrem disků 365 mm vpředu a 356 mm vzadu, do kterých se zakusují osmipístkové třmeny vpředu a čtyřpístkové vzadu. Kdyby vám to bylo málo, připlatit si můžete u za karbon keramické kotouče vskutku monstrózních rozměrů: 380 mm na přední a 356 mm na zadní ose. Když už jsme u extrémní příplatkové výbavy, k dispozici je i ochranný rám do interiéru, čtyřbodové bezpečnostní pásy a hasící systém. Prvků komfortní výbavy je pochopitelně mnohem více.
Jak je vám jistě jasné, Lamborghini Gallardo LP570-4 Supertrofeo Stradale se odhalí veřejnosti poprvé zítra na autosalonu ve Frankfurtu, odkud vám dozajista přineseme jeho živé snímky. Informace o něm ale máme podle všeho kompletní.
Oficiálně uvolněné fotografie Lamborghini Gallardo Supertrofeo Stradale
Živé fotky vozu z frankfurtské večerní předpremiéry
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva