Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Egoista: italská stíhačka je tu, nemá ani dveře
12.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(doplněno) Lamborghini se vždy inspirovala letadly. Studie Egoista jde ale tak daleko, že by jí zřejmě nepohrdl ani Maverick z Top Gunu.
Doplněno 13.5.: Přidali jsme další oficiální snímky a upřesnili pár informací, se kterými Lambo zprvu dělalo drahoty. Vše podstatné najdete aktualizovaném v původním textu s doplněnou galerií.
Lamborghini po loňském odhalení Aventadoru J avizovalo, že bude vytvářet více takových zvláštních modelů stojících na základech aut ze své běžné produkce. Podobnou specialitku slíbila už na tento rok, jistě i proto, že letos slaví 50 let své existence. Role tohoto modelu sice bez pochyb připadla hlavně ženevskému Venenu, evidentně v tom ale nezůstane samo. Při příležitosti oslav padesátin došlo i na o poznání méně zvláštní Aventador Anniversario a Gallardo Anniversario, jejich omezenou výjimečnost ale jako by chtěl vyvážit další, teprve před pár hodinami představený počin docela jiného ražení - Egoista.
Jde o dárek šéfdesignéra koncernu Volkswagen Waltera de Silvy, který byl v noci odhalen při jedné z akcí pořádaných na počest padesátiletého jubilea Lamborghini. Jde o po všech stránkách zvláštní auto, od designu až po pojetí mnoha funkčních detailů a možná je i na italskou automobilku až příliš odvážné. Zatím se setkalo ze strany publika s vesměs rozporuplnými reakcemi, hlavně pro svůj svérázný vzhled. Na druhou stranu - italské sporťáky v posledních letech vždy připomínaly americký letoun Lockheed F-117 Nighthawk, též všelijak vyhlížející, ale velmi účinný stroj. A zdá se, že Egoista už si nebere servítky v tom se mu co nejvíce přiblížit.
Začít můžeme u jeho jména, které nenaznačuje, že musíte být sebestředný excentrik (i když to možná také...), abyste si podobné Lamborghini mohli a chtěli koupit. Auto je určeno pouze pro jednoho člověka, řidiče i pasažéra v jedné osobě, a podle svého tvůrce má „vyjádřit jeho osobnost až na entou”. Udělat jednomístné auto ale není žádný um, Eogista je výjimečnější - zcela postrádá dveře a nastupovat do něj můžete jen po vyklopení celého krytu kokpitu (a demontáži volantu), jako ve stíhačce. A vůz jde v přiblížení stíhacím letounům či helikoptérám (inspirací zde byl též zvláštně pokroucený vrtulník Apache) ještě dále - celý interiér je zcela samostatnou jednotkou a ačkoli o tom automobilka otevřeně nemluví, snad by mohla být i katapultována v případě hrozícího neštěstí. Lambo totiž o celé záležitosti hovoří jako o „jednotce pro přežití schopné izolovat a ochránit řidiče”.
Podobností se světem letadel je ale ještě více. Autu nechybí avionikům známá poziční světla, všimněte si také nápisů „Caution” a „No Step” na karoserii, které značí místa, kam není možné při nastupování šlapat. Do interiéru se napodruhé můžeme podívat dobře a také ten připomíná místo, které nejraději sedlal filmový Maverick - volant více připomíná podobné rozhraní u dopravních letadel, nechybí typicky letecké přepínače, vůz má zobrazovat nadstandardní množství údajů s pomocí head-up displeje (že by i zaměřovač?) a přítomna jsou též adekvátně střižená sedadla se čtyřbodovými pásy. Je to strohé, ale i luxusní, jak se u podobného Lamborghini dá očekávat.
O technice stále nevíme mnoho, jisté ale je, že auto pro svůj základ použilo techniku modelu Gallardo. Pohání jej tak motor 5,2 V10 s výkonem 600 koní umístěný před zadní nápravou, který svou sílu posílá na všechna čtyři kola přes automatickou převodovku. Dále víme, že vůz má vyroben hlavně z hliníku a uhlíkových vláken a měl by tedy být velmi lehký, konkrétnější informace ale zatím chybějí. Propracovaná má být také aerodynamika s aktivními prvky na podvozku, které se budou přizpůsobovat aktuálním jízdním podmínkám a požadavkům řidiče.
Vzhled vozu si můžete vychutnat (nebo se jím nechat znechutit, uvidíte...) zatím jen s pomocí jediné oficiální fotky a pák živých záběrů účastníků večera, při kterém byl odhalen. Je opravdu svérázný, my bychom k němu dodali jen tolik, že ani jeho „pokroucení” nemá být samoúčelné, neboť by spolu se speciálním lakem a použitím skel s nulovou odrazivostí mělo zajišťovat neviditelnost vozu pro radary, opět jako u F-117. Může jít jen o další připodobnění špičkovým leteckým produktům, ale třeba tentokrát setře i dopravní policie...
Na závěr přidáme už jen informaci o tom, že na přípravě vnějšího designu vozu se vedle Waltera de Silvy podílel také Alessandro D'Ambrosio (oba jsou Italové, navzdory německo-španělskému jménu šéfdeisgnéra Volkswagenu), interiér měl na starosti hlavně Stefan Sielaff. Auto je zatím prezentováno jen jako studie, dokonce jako „sen, který se nikdy nemá stát skutečností”. Ale máme zato, že Lamborghini nebude mít problém pár kousků vyrobit, pokud o to jeho zákazníci se zbytnými stamiliony Eur na kontech projeví zájem...
Oficiální snímky Lamborghini Egoista
O něco méně kvalitní, ale přesto výmluvné snímky vozu účastníků nočního představení
Živé foto: TeamSpeed
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch