Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Asterion se do výroby nedostane, přednost dostalo SUV Urus
22.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Třetí model značky si vyžádá velkou část pracovních sil i značnou kapacitu továrny. Hybridní sporťák proto musí ustoupit stranou, i když byl kladně přijat.
Italská automobilka před pár týdny konečně potvrdila, že dlouho očekávaný třetí model má zelenou. Ve výrobě bychom přitom Lamborghini Urus měli spatřit za nějaké tři roky, přičemž toto období bude pro značku více než horečnaté. Jak totiž zmínil její šéf Stephan Winkelmann, jde o nemalý krok, který si vyžádal takřka padesátiprocentní navýšení pracovních sil a především výstavbu zcela nové montážní linky. Není proto divu, že Italové pomalu na nic jiného nemají čas.
Momentálně přitom není jasné, nakolik budou příchodem nového SUV ohroženy kupříkladu speciální edice modelů Huracán a Aventador. Jedna oběť této expanze však jistá je, a tou je hybridní Asterion. Ačkoliv se ještě loni v prosinci zdálo, že výroba není věcí nereálnou, nyní ji Winkelmann zcela vylučuje. A zároveň dodává, že koncept měl naznačit, jak by se Lamborghini vypořádalo s výzvou 50kilometrového dojezdu čistě na elektřinu.
„Kvůli bateriím jsme museli vůz postavit větší a prostornější. V tu chvíli jsme chtěli znát názor našich zákazníků, kteří nám sdělili, že inovacím včetně hybridních technologií jsou otevřeni. Ovšem pouze ve chvíli, kdy se navýší sportovní potenciál. Je totiž třeba si uvědomit, že vozy Lamborghini najedou okolo pěti tisíc kilometrů ročně, nikoliv denně. Pokud tedy elektrifikace má být ospravedlněna, musí vylepšit náruživý charakter vozu.“
V tomto ohledu vyznívá možná až poněkud paradoxně, že Asterion je vnímán spíše jakožto luxusní GT než okruhový nástroj. Určen přitom má být lidem, pro které běžná produkce značky je až příliš extrémní, čemuž napomáhá i stavba karoserie. Ačkoliv totiž spodní část karbonového monokoku vychází z Aventadoru, ta vrchní je unikátní a počítá se vzpřímenějším oknem. Nastupování a vystupování je tak o něco snazší.
Maurizio Reggiani, šéf vývoje značky, pak dodává, že samotný vývoj započal před pár lety osazením hybridního ústrojí do karoserie standardního Aventadoru. Následovalo testování, přičemž cílem byla (pochopitelně virtuální) produkce emisí CO2 pod 100 gramů na kilometr a onen 50kilometrový elektrický dojezd. Reggiani totiž naznačuje, že v příštích pár letech budou vozy s klasickým pohonem zcela zapovězeny.
Logicky proto vyvstává otázka, co máme od Lamborghini do budoucna očekávat. Tím si však šéf vývoje zatím příliš jist není. Dodává však, že „regulace mnohých vlád ohledně emisí CO2 jsou stále striktnější. Stojíme tedy proti novým výzvám. Nicméně si myslím, že aby bylo zachováno DNA sportovních vozů, je zapotřebí atmosférických motorů s velkým počtem válců.“
I přesto ovšem Reggiani připouští, že jednou možná bude třeba přistoupit k downsizingu a přeplňování. „Osobně si ale myslím, že plug-in hybridy jsou lepším řešením. Nicméně aktuálně jsou pro sportovní vozy baterie příliš velké a těžké. Za pár let se třeba subdodavatelům podaří vyvinout lehčí a levnější kousky, ale dnešní supersporty takovou penalizaci nemohou akceptovat.“
I z tohoto důvodu tedy nevznikne nejen Asterion, ale také minimálně během příštích pěti let nemáme očekávat ve výrobě ani hybridní Aventador. Přestože první jmenovaný by v konkurenci McLarenu P1 a Porsche 918 Spyder byl skutečně horkým zbožím. Stát měl totiž okolo 350 000 liber (cca 13,5 mil. Kč), což je v porovnání s britským nebo německým vozem de facto pakatel.
Za tuto částku by přitom zákazníci dostali kombinaci 5,2litrového desetiválce, sedmistupňové dvouspojkové převodovky, lithium-iontových baterií a dvou elektromotorů u přední nápravy. Spalovací jednotka by přitom produkovala 610 koní, zatímco dráty a cívky by dodaly dalších 300. Celkově by tak hybridní soustava mohla nabídnout přes devět set koní.
S tímto výkonem pod kapotou by nemělo být problémem zrychlení z klidu na stovku pod tři sekundy a nejvyšší rychlost 320 km/h. Při jízdě čistě na elektřinu by pak Asterion měl zvládnout 125 km/h, kdy do hry by byla zapojena pouze přední kola. V hybridním režimu by proto elektromotory napomáhaly i navýšit ovladatelnost, což by prý vedlo k působivé dynamice na okruhu.
Na to vše ale prozatím můžeme zapomenout. Dá se ale počítat s tím, že ačkoliv Lamborghini má v rámci koncernu VW Group zjevně více autonomie než ostatní sportovní značky, přesto se jednou před EU bude muset sklonit. Je tedy nejspíše otázkou pro zákazníky, jaké zlo chápou jako menší - po přeplňování nebo hybridní systémy.
Lamborghini Asterion sice bylo kladně přijato, nicméně kvůli SUV Urus se momentálně do výroby nepodívá
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva