Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Niva bude znovu Lada Niva, Rusové ji po letech vysvobodili z amerického zajetí
10.12.2019 | Petr Prokopec
Ačkoli ikonickému off-roadu Lady snad nikdo neřekne jinak než Niva, faktem je, že Niva už to dávno není. Nyní ale AvtoVAZ udělal zásadní krok k tomu, aby dal věci znovu do pořádku.
V posledních měsících jsme se několikrát zmiňovali o facelitu Lady Niva. Na mysli jsme samozřejmě měli první generaci legendárního ruského off-roadu, který v roce 1977 skutečně zamířil do prodeje se stejným názvem, jaký dostal do vínku také jeden plesnivý sýr. V posledních letech však toto označení budete v portfoliu ruské značky hledat naprosto marně, vůz se totiž prodává pod obchodním označením 4x4. Důvodem je druhá generace, se kterou AvtoVAZ začal koketovat ještě dříve, než se rozpadl Sovětský svaz, původní plány však vzaly zasvé.
Rusové začali na novince pracovat na sklonku 80. let minulého století, přičemž předpokládali, že do prodeje ji pošlou ještě před příchodem nového milénia. Jenže poté se automobilka dostala do existenčních problémů, kvůli níž nakonec v roce 1998 došlo na vytvoření společného podniku s koncernem General Motors. Tento americko-ruský joint venture přitom získal nejen licenci na nový model, ale zároveň také oprávnění užívat název Niva. Ruská klasika se tak od roku 2002 prodává pod označením 4x4, neříká ji tak ale prakticky nikdo.
Nová Niva nejprve stejně jako originální model disponovala 1,7litrovým benzinovým motorem, ten však doznal značné modernizace. Pod kapotou měl ovšem figurovat jen krátce, neboť v plánu bylo nasazení novější jedna-osmy od Opelu. Jenže ani na tento krok nakonec nedošlo a nakonec byl projekt zrušen. Stejně tak zamířily k ledu i plány týkající se zcela nové generace, jenž se jako koncept ukázala v roce 2014. Tyto trable ale nakonec jsou ku prospěchu věci, byť z popsaného vývoje věcí bude těžit především AvtoVAZ.
S ohledem na problémy na ruském trhu totiž nepřekvapí, že řada zahraničních výrobců zemi opouští. GM je zjevně mezi nimi, neboť americký koncern odsouhlasil, že AvtoVAZ odkoupil zpět jeho 50procentní podíl ve zmiňovaném joint venture. To znamená, že práva na název Niva se vrací zpět do ruských rukou. Stejně tak se AvtoVAZ stane i majitelem továrny, ve které se SUV s logem Chevroletu vyrábí. Podnik pak sice bude přejmenován, zaměstnanci se však padáka nedočkají.
Kromě pracovních míst budou zachovány také stávající smlouvy se subdodavateli, minimálně po určitou dobu, kdy se Niva bude vyrábět ještě jako Chevrolet. Nicméně poté bude i toto SUV stoprocentní Ladou, ruská automobilka tak bude mít ve své nabídce hned dva klasické modely s klasickým jménem. Tuto skutečnost potvrdil šéf AvtoVAZu Yves Karakatzanis, dle kterého má převzetí navýšit spokojenost zákazníků s ruskou legendou - nevíme, jestli má pouhé jméno moc tuto věc ovlivnit, určitě ale není od věci, když Lada Niva budeme říkat opět Ladě Niva a nikoli stroji poněkud násilně přejmenovaném na 4x4.









Niva se už léta prodává jen s logem Chevroletu a ještě nějakou chvíli tomu tak bude. Ovšem čeká jí návrat ke značce Lada, neboť AvtoVAZ odkoupil podíl General Motors ve společném podniku
Auto, kterému snad všichni dál říkají Lada Niva, se ve skutečnosti už léta prodává jen jako Lada 4x4
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 11 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nejnovější články
Němci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
před 9 hodinamiAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 11 hodinamiŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
dnesUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
dnesBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva