Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 | Petr Prokopec
Jeho jméno nejspíš utvrdí odpůrce Ruska, že se myšlenkově vrací do časů SSSR, ale to dnes nechme stranou. Vůz možná spíš na pomezí kombíku a hatchbacku ve stylu Škody Scala je zajímavý také tím, že i „po rozvodu” používá platformu Renaultu.
Dorazí úplně nová Lada Niva? To je otázka, na kterou je aktuálně těžké dát jednoznačnou odpověď. Ještě donedávna jsme si mysleli, že celý projekt padl ve chvíli, kdy se naplno rozhořel konflikt na Ukrajině a Rusko stihly rozsáhlé ekonomické sankce. V jejich důsledku Renault prodal svůj podíl v AvtoVAZu a ze země odkráčel. Že na tom Francouzi byli biti, asi nemusíme dodávat, ostatně velkými ztrátami skončilo počínání v Rusku také pro Nissan, Škodu, Volkswagen, Hyundai či Kiu.
Nově se nicméně ukázalo, že Renault po sobě nezanechal jen moskevskou továrnu, kde se dnes vyrábí Moskviče. Lada je zjevně oprávněna použít i platformu CMF-B-LS, tedy nízkonákladovou variantu architektury původně určenou pro veškeré budoucí novinky jak této značky, tak i Dacie. Obě automobilky měly na jejich vývoji úzce spolupracovat, což by projektu ekonomicky prospělo. Když nicméně Renault oznámil svůj ochod, vypadalo to, že Francouzi si sebou odvezou i veškeré know-how.
Na platformě nicméně nakonec bude stát nová Lada, o které si povíme dnes. Těm z nás, kteří s hořkostí vzpomínají na mládí plné frází typu „jiskra - pionýr - svazák - komunista”, jméno Iskra asi moc sympatické nepřijde, právě tak se ale novinka jmenuje. Vyvíjena byla s cílem jednoho dne nahradit modelovou rodinu Granta, oba vozy se nicméně po nějakou dobu budou na trhu doplňovat, neboť výroba prvního zmíněného odstartuje na konci letošního roku a prodej na počátku toho příštího. Granta by pak měla vydržet v nabídce někdy do roku 2026 či 2027, než se za ní zavře propadliště dějin.
Iskra se přitom aktuálně ukázala na vizualizacích z ruského federálního patentového úřadu FIPS, a to jako poněkud kratší kombík. Jen s touto variantou ale Rusové nepočítají, místo toho hodlají své portfolio pořádně zahustit. Dorazí tedy i sedan, stejně jako kombi s jistými terénními prvky ve stylu Lady Vesta Cross. Pohon přitom ve všech případech dostane na starosti 1,6litrový motor naladěný na 90 a 106 koní, jenž by měl doplnit také 1,8litrový čtyřválec se 122 koňmi. Standardem bude pokaždé manuál.
Rusové nicméně předpokládají, že Iskra bude k dispozici také s automatem, přičemž převodovku CVT prý dodají Číňané. Novinka tak bude pomalu ve všem kopírovat zmiňovanou Vestu, které se ostatně vizuálně velmi podobá. To by ale překvapit nemělo, neboť design vychází z návrhů Steva Mattina. Lada navíc od premiéry Vesty v roce 2014 udělala z motivu „X“ své hlavní nosné téma, se kterým ostatně měla počítat i v úvodu zmíněná zcela nová Niva.
Jsme tedy vskutku zvědavi, čeho se v příštích letech od AvtoVAZu skutečně dočkáme. Zatím lze s jistotou říci už jen to, že z montážních linek v Togliatti již měla sjet první várka prototypů, takže Iskra není jen teorií, stane se z ní... pionýr nových Lad dob „po Renaultu”. Tuto skutečnost přitom potvrdil šéf značky Maxim Sokolov s tím, že první vyrobené vozy již zamířily na veřejné komunikace kvůli finálním testům.
Oficiální premiéra je tak nejspíše za rohem, pro tuto chvíli už jen dodáme spekulace o ceně. Iskra bude novým nejlevnějším modelem značky, tedy po skončení Granty. Ta startuje na necelých 700 tisících rublech, což je asi 179 tisíc Kč. Pokud má Iskra kráčet v jejích šlépějích, o moc víc jak 200 tisíc Kč v přepočtu by v základu stát neměla. Zajímavé? Posuďte sami.
Chystaná Lada Iskra se již ukázala na snímcích z patentového úřadu, a to zvenčí i zevnitř. Oproti modelu Granta, který v budoucnu nahradí, lehce povyrostla. Bude také dražší, nečekejme ale víc než pár desítek tisíc korun navrch, pakliže Lada chce zůstat v hledáčku většiny Rusů. Foto: FIPS, CC0 Public Domain
Zdroje: RG, FIPS
Bleskovky
- Automobilka nabízející dosud jen elektromobily nově nabídne i spalovací motory, v EU se tak vyhne dovozním clům
včera - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
5.11.2024 - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024
Nejnovější články
- Projet už nesmí nikdo, nejen spalovací auta. Paříž zakázala průjezd centrem všem autům bez rozdílu
před 5 hodinami - Absurdní čtyřválcový Mercedes C63 AMG je propadák všude. Ani o 1,1 milionu levněji než u nás se ho nedaří prodávat
před 6 hodinami - Další automobilka, která se chtěla prosadit jen s pomocí elektroaut, je na hraně krachu a propouští. Nepomohla jí ani NASA
před 8 hodinami - Ford po tragických výsledcích vezme manažerům 65 procent jejich prémií. Proč jim je ale při miliardových prodělcích vůbec dává?
před 9 hodinami - Nová značka „horších aut”, kterými si Audi nechtělo kazit jméno, si bude říkat Audi. A ne, neděláme si legraci
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 11.08. 22:40 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.08. 21:55 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s dieselem? 11.08. 18:41 - Zajda
- Volkswagen obecne 11.08. 18:39 - abgx1
- Rychlodotazy 11.08. 17:24 - Brus
- BMW Divize 11.08. 12:51 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.08. 11:08 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 11.07. 23:13 - M.Z.