Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 | Petr Prokopec
Jeho jméno nejspíš utvrdí odpůrce Ruska, že se myšlenkově vrací do časů SSSR, ale to dnes nechme stranou. Vůz možná spíš na pomezí kombíku a hatchbacku ve stylu Škody Scala je zajímavý také tím, že i „po rozvodu” používá platformu Renaultu.
Dorazí úplně nová Lada Niva? To je otázka, na kterou je aktuálně těžké dát jednoznačnou odpověď. Ještě donedávna jsme si mysleli, že celý projekt padl ve chvíli, kdy se naplno rozhořel konflikt na Ukrajině a Rusko stihly rozsáhlé ekonomické sankce. V jejich důsledku Renault prodal svůj podíl v AvtoVAZu a ze země odkráčel. Že na tom Francouzi byli biti, asi nemusíme dodávat, ostatně velkými ztrátami skončilo počínání v Rusku také pro Nissan, Škodu, Volkswagen, Hyundai či Kiu.
Nově se nicméně ukázalo, že Renault po sobě nezanechal jen moskevskou továrnu, kde se dnes vyrábí Moskviče. Lada je zjevně oprávněna použít i platformu CMF-B-LS, tedy nízkonákladovou variantu architektury původně určenou pro veškeré budoucí novinky jak této značky, tak i Dacie. Obě automobilky měly na jejich vývoji úzce spolupracovat, což by projektu ekonomicky prospělo. Když nicméně Renault oznámil svůj ochod, vypadalo to, že Francouzi si sebou odvezou i veškeré know-how.
Na platformě nicméně nakonec bude stát nová Lada, o které si povíme dnes. Těm z nás, kteří s hořkostí vzpomínají na mládí plné frází typu „jiskra - pionýr - svazák - komunista”, jméno Iskra asi moc sympatické nepřijde, právě tak se ale novinka jmenuje. Vyvíjena byla s cílem jednoho dne nahradit modelovou rodinu Granta, oba vozy se nicméně po nějakou dobu budou na trhu doplňovat, neboť výroba prvního zmíněného odstartuje na konci letošního roku a prodej na počátku toho příštího. Granta by pak měla vydržet v nabídce někdy do roku 2026 či 2027, než se za ní zavře propadliště dějin.
Iskra se přitom aktuálně ukázala na vizualizacích z ruského federálního patentového úřadu FIPS, a to jako poněkud kratší kombík. Jen s touto variantou ale Rusové nepočítají, místo toho hodlají své portfolio pořádně zahustit. Dorazí tedy i sedan, stejně jako kombi s jistými terénními prvky ve stylu Lady Vesta Cross. Pohon přitom ve všech případech dostane na starosti 1,6litrový motor naladěný na 90 a 106 koní, jenž by měl doplnit také 1,8litrový čtyřválec se 122 koňmi. Standardem bude pokaždé manuál.
Rusové nicméně předpokládají, že Iskra bude k dispozici také s automatem, přičemž převodovku CVT prý dodají Číňané. Novinka tak bude pomalu ve všem kopírovat zmiňovanou Vestu, které se ostatně vizuálně velmi podobá. To by ale překvapit nemělo, neboť design vychází z návrhů Steva Mattina. Lada navíc od premiéry Vesty v roce 2014 udělala z motivu „X“ své hlavní nosné téma, se kterým ostatně měla počítat i v úvodu zmíněná zcela nová Niva.
Jsme tedy vskutku zvědavi, čeho se v příštích letech od AvtoVAZu skutečně dočkáme. Zatím lze s jistotou říci už jen to, že z montážních linek v Togliatti již měla sjet první várka prototypů, takže Iskra není jen teorií, stane se z ní... pionýr nových Lad dob „po Renaultu”. Tuto skutečnost přitom potvrdil šéf značky Maxim Sokolov s tím, že první vyrobené vozy již zamířily na veřejné komunikace kvůli finálním testům.
Oficiální premiéra je tak nejspíše za rohem, pro tuto chvíli už jen dodáme spekulace o ceně. Iskra bude novým nejlevnějším modelem značky, tedy po skončení Granty. Ta startuje na necelých 700 tisících rublech, což je asi 179 tisíc Kč. Pokud má Iskra kráčet v jejích šlépějích, o moc víc jak 200 tisíc Kč v přepočtu by v základu stát neměla. Zajímavé? Posuďte sami.
Chystaná Lada Iskra se již ukázala na snímcích z patentového úřadu, a to zvenčí i zevnitř. Oproti modelu Granta, který v budoucnu nahradí, lehce povyrostla. Bude také dražší, nečekejme ale víc než pár desítek tisíc korun navrch, pakliže Lada chce zůstat v hledáčku většiny Rusů. Foto: FIPS, CC0 Public Domain
Zdroje: RG, FIPS
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch