Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Granta Sport: 235 ruských turbokoní
12.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(3 x video) Lada od loňska opět vydělává a zisky roztočila ve velkém stylu. Pro sérii značkových závodů připravila ostrou verzi nového modelu Granta.
Společnost Avtovaz, výrobce automobilů značky Lada, operuje na docela velkém písečku, nicméně pořád téměř výhradně na tom ruském. Také proto se snaží jakýmkoli způsobem zviditelnit své produkty a nově si to teď konečně může i dovolit. Po předchozích chudých letech, kdy byla ve značné ztrátě kolem 30 miliard korun ročně, se ji loni opět podařilo dostat do černých čísel. Zákon volné poptávky s tím má ovšem pramálo společného. Lada profitovala hlavně zásluhou státních dotací, přesněji díky šrotovnému, které vyčlenila ruská vláda na čele s premiérem Putinem, a de facto tím Avtovaz zachránila před reálně hrozícím bankrotem.
Lada si při budování lepšího renomé i černých čísel na svých kontech hodně slibuje od nového modelu Granta, který jsme si již dříve velmi podrobně představili. Pro jeho věčnou slávu ovšem vymyslelo marketingové oddělení výrazně atraktivnější formu propagace, než se povedla Putinovi poté, co se mu přímo před televizními kamerami povedlo nastartovat až na několikátý pokus a i to jen za asistence člověka z automobilky.



Ta forma se jmenuje Lada Granta Cup, a jak už název naznačuje, jde o značkový pohár. V něm si to rozdávají známá jména ruského automobilového sportu i společensky známé osobnosti. Lada rovněž získala na svou stranu Vitalija Petrova, prvního Rusa ve formuli 1, který sice závodní Grantu nesedlá, ale v rámci svých povinných PR aktivit se „zúčastnil testování“.
Ani tento závodní seriál není úplné nový a pokud sledujete novinky okolo Avtovazu, patrně jste o něm již slyšeli. K nám si informace o něm našly cestu až v souvislosti s jeho prezentací zaštítěnou právě Vitalijem Petrovem, a tak ani s jistým zpožděním nechceme toto téma pominout. Naopak bychom vám o Granta Cupu i vozu, který se tohoto poháru účastní, rádi řekli co nejvíce.
Podnik Lada Granta Cup odstartoval 10. června na moskevském autodromu (s délkou 3 275 m), 8. července pokračoval na zbrusu novém okruhu v Nižném Novgorodu (3 222 m) a třetí i čtvrtý závod se jel 30. 7. a 5. 8. na Smolenském okruhu (3 362 m), kde lze jezdit rychlostmi kolem 240 km/h, což zde již předvedl speciál DTM. Celý ansábl se na konci srpna opět přestěhuje do Moskvy, a pokud se do 16. září podaří homologovat 3 700 metrů dlouhý okruh v Kazani, Lada Granta Sport se představí i tady. Netrpělivě se také čeká na dokončení okruhu v mateřském Togliatti (část trasy se pojede přímo na pozemcích Avtovazu), kde by měl Lada Granta Cup vyvrcholit 30. září, pouhých pár týdnů po finalizaci všech stavebních prací.
Zbývá nám ještě představit samotný závodní stroj. Granta Sport není „silhouette”, tedy extrémní speciál s nějakou kompozitovou karoserií vzdáleně připomínající původní auto, protože má základ v sériovém voze. Karoserie byla kompletně odstrojena a dostala trubkový rám chránící pilota, ačkoli podle detailů svarů se zdá, že technikům při práci asistovala láhev vodky.
V kabině se rovněž objevil volant OMP, sedačky Recaro a místo klasické řadičky prodloužená páka 5stupňové sekvenční převodovky. Ta spolupracuje se samosvorným diferenciálem a čtyřválcem, který nám dovoluje naznačit, že by Lada mohla mít v příštích letech ambice nasadit svůj stroj také do šampionátu WRC. Jde o přeplňovanou šestnáctistovku s výkonem 235 koní při 6 500 otáčkách a maximálním točivým momentem 280 newtonmetrů.
Vůz je schopen při hmotnosti 1 080 kg akcelerovat na stovku za 5,6 s, maximální rychlost je v tomto případě spíše podružným údajem daným aktuálním zpřevodováním, ve výchozím nastavení činí 220 km/h. O zpomalení se starají brzdy AP Racing - vpředu čtyřpístkové s kotouči o průměru 330 mm, vzadu dvoupístkové a 260 mm.
Stabilitu vozu a kontakt s asfaltem zajišťují sedmnáctky se šířkou devět palců, které si vynutily značné rozšíření karoserie. Kola jsou vpředu zavěšeny na vzpěrách MacPherson, vzadu na šikmých vlečených ramenech, nechybí stavitelné tlumiče a stabilizátory, které lze rovněž nastavovat. Jak se auto chová na dráze, vědí asi jen piloti, ale Vitalij Petrov se po prvních testovacích kolech vyjadřoval na adresu Granty Sport velmi zdrženlivě a upozorňoval na vibrace při brzdění.
Nevíme, jestli by vám Lada takové auto byla ochotna vyrobit pro soukromé použití mimo značkový pohár, zatím na každý pád vzniklo deset exemplářů Granty Sport s cenou 1,8 milionu rublů (aktuálně něco málo přes 1 milion Kč) a osm z nich prý již bylo prodáno. Na budoucnost nápadu se značkovým pohárem i sportovní verze Granty jako takové si musíme počkat.
Oficiální představení Granty Sport od Avtovazu
Reportáž z testování vozu Vitalijem Petrovem
Další reportáž s Grantou Sport v hlavní roli
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva