Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby

(+video) Granta byla zatím přetřásána hlavně v souvislosti s testem Vladimira Putina. Podívejme se spíše na fakta než na tuto mediální epizodu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby

17.5.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek

Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+video) Granta byla zatím přetřásána hlavně v souvislosti s testem Vladimira Putina. Podívejme se spíše na fakta než na tuto mediální epizodu.

Chvíli jsme váhali, jestli se nové Grantě vůbec podrobněji věnovat, neboť i když se nyní začíná prodávat v Rusku, bude zřejmě ještě nějaký čas trvat, než se přiblíží našim luhům a hájům. Ale protože v historii Lady potažmo AvtoVazu jde o jeden z nemnoha nových modelů představených v posledních desetiletích, pojďme se na něj podívat podrobněji již nyní.

Lada Granta alias 2190 byla představena široké veřejnosti minulý týden bylo za účasti mnoha lokálních „celebrit”, zejména těch politických. Krom již dobře známé účasti riského premiéra Putina se s Grantou ukázal třeba i moskevský primátor. A není divu, jde o první nový „lidový” model tradičního ruského výrobce automobilů po mnoha letech, který v nabídce Lady naváže na i u nás dobře známé modely 2105/2107, Kalina (1118) a Priora (2170).


Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 1 - Lada Granta 01Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 2 - Lada Granta 02Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 3 - Lada Granta 03

Za pozornost stojí již samotný název vozu. Ten byl vybrán z téměř 170 000 návrhů, které automobilce zaslalo na 48 000 příznivců značky. Vzhledem k tomuto procesu se nám název Granta nezdá být nejšťastnější, ale třeba Rusům zní lépe. Vítězný návrh byl oceněn jubilejním vozem Lada Kalina s výrobním číslem 26 000 000 - ano čtete dobře, za téměř 40 let vyrobila tato ruská automobilka 26 milionů vozů. Kalina je ale od 30. dubna definitivně minulostí, nyní přišel čas Granty.

Vzhled novinky posuďte sami, snad ale nebudeme příliš troufalí, když konstatujeme, že velkou díru do světa Lada v tomto směru jistě neudělá. Nedá se říci, že Granta byla ošklivá, její designéři ale rozhodně nehýřili kreativitou. Vzhled vozu je poměrné konzervativní a to jak svým základním pojetím, který připomene starší modely značky i další malé sedany jako Renault Thalia nebo Dacia Logan, tak jednotlivými detaily. Podobně lze hovořit o interiéru, který lze hodnotit slovy jednoduchý či účelný, stejně jako vůz jako celek.

Několikrát jsme zmínili, že Lada Granta je novým autem, není to ale tak docela pravda. Technicky i konstrukčně vychází právě z modelu Lada Kalina, který na trhu nahrazuje. Jde tedy spíše o jakýsi velký facelift a vůz má být podle výrobce modernější, komfortnější a bezpečnější, což prý mají brzy ukázat i crash testy ADAC.

Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 4 - Lada Granta 06Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 5 - Lada Granta 07Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 6 - Lada Granta 08

Kompletní technické údaje zatím nejsou známy, z toho podstatného víme alespoň rozměry a hmotnost. Na délku vůz měří 4 260 mm, široký je 1 700 mm a výška činí 1 500 mm. Celá karoserie pak stojí na podvozku o rozvoru 2 476 mm a to všechno dohromady váží 1 040 kg. Ze známých parametrů pak osloví i zavazadlový prostor (objem 480 litrů) a na třídu vozu i solidní palivová nádrž (50 llitrů).

Pod kapotou se objeví trojice motorů o jediném objemu. Právě zde byla Lada na technické parametry skoupá a víme jen tolik, že k dispozici bude motor 1,6 8V s výkonem 80 koní následovaný agregátem 1,6 8V (88 koní) a vrcholným 1,6 16V (98 koní). Krom výkonu se hovoří již jen o kombinované spotřebě paliva, která by se u všech jedna-šestek měla pohybovat okolo 7,2 litru benzinu na 100 km jízdy. Sluší se dodat, že základní a nejvýkonnější motor v nabídce můžete znát již ze starších vozů Lada, prostřední „šestnáctistovka” byla nově vyvinuta přímo pro Grantu.

Tyto motory bude možné kombinovat se třemi stupni výbavy Standard, Norma a Lux. V základní výbavě bude vůz k dispozici pouze nejslabší a v nejvyšší pouze nejsilnější jednotkou. Pro střední výbavu by mělo být na výběr z více variant.

Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 7 - Lada Granta 09Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 8 - Lada Granta 11

Největším lákadlem na nové Grantě bude její cena, která začne v přepočtu na 115 tisících Kč za vůz v základní výbavě Standard s nejslabším motorem. Toto provedení bude opravdu spartánské a nenabídne z výbavy prakticky nic krom airbagu řidiče. Za střední stupeň výbavy Norma zaplatíte nejméně 135 tisíc Kč, ale vůz již bude vybaven například centrálním zamykáním, elektrickým ovládání oken, výškově stavitelným volantem či posilovačem řízení. V případě nejvyšší verze Lux s cenou okolo 155 tisíc Kč se již dá hovořit o solidně vybaveném autě, když nabídne mj. vyhřívaná zrcátka, vyhřívaná sedadla, ABS nebo hliníkové disky kol.

Detailní popisy výbav budou zveřejněny později a zůstává otázkou, kolik vůz bude stát v západněji od Ruska (výše zmíněné české ceny vznikly pouhým přepočtem z těch v ruských rublech), ale předpokládáme, že nová Lada sesadí z trůnu nejlevnějšího vozu Dacii Logan.

První Lady 2190 budou ruským zákazníkům dodány v průběhu října tohoto roku, u nás bychom se jej mohli dočkat v příštím roce. V průběhu roku 2012 bude též nabídka doplněna o automatickou čtyřstupňovou převodovku, podobných vylepšení ale jistě čeká Grantu ještě řada.

Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 9 - Lada Granta 04Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 10 - Lada Granta 05Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 11 - Lada Granta 10Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 12 - Lada Granta 12Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 13 - Lada Granta 13Lada Granta: malá-velká láce jde do výroby - 14 - Lada Granta 14
Lada Granta na vybraných oficiálních fotografiích


Oficiální videoprezentace Lady Granta

Autoforum.cz

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.