Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů
5.2.2020 | Petr Miler
Ačkoli mnozí nevěřili tomu, že virus ovlivňující v prvé řadě dění v Číně může mít následky na globální automobilový průmysl, už se to děje. A dokud se nepohnou ledy v Číně, bude jen hůř.
Když jsme před pár dny psali o tom, že Koronavirus může automobilový průmysl poslat do kolen, ozvali se nám někteří z vás s tím, že přeháníme. Popravdě řečeno bychom byli rádi, kdyby tomu tak bylo, ale není. Rozsah opatření přijatých v Číně k zamezení šíření viru spolu s provázaností čínské výroby prakticky s produkcí prakticky čehokoli světově významného vyráběného kdekoli jinde na Zemi a moderními logistickými postupy může takové problémy způsobit i ve velmi krátkém časovém horizontu. Vlastně už je způsobuje.
Hyundai oznámilo, že právě kvůli koronaviru zastavuje výrobu ve všech svých domácích továrnách. Jak patrně víte, Hyundai není čínská, ale korejská automobilka a omezení nezavádí kvůli nemoci samotné. Problém je, že ve větší míře využívá dílů od dodavatelů z Číny a vzhledem k tomu, že dvě třetiny čínské automobilové produkce (tedy i výroby dílčích komponentů) je soustředěno do provincií s nejpřísnějšími omezeními, Korejcům prostě došly díly, aby mohli ve výrobě nových vozů pokračovat.
Firma konstatuje, že zastavování výroby už započalo a všechny továrny postupně přeruší svou činnost během tří dnů. Omezení pak bude trvat nejméně do 11. února, tedy příštího úterý, to ale jen za předpokladu, že čínské restrikce přijaté pro změnu do neděle 9. února pozbudou platnosti. Pokud se nic nezmění, výroba v Koreji bude stát dál.
Přímo Hyundai navíc není jedinou korejskou automobilkou, která podobná opatření přijímá. Prakticky stejně se zachovala i sesterská Kia, která zavírá továrny v Hwason a Gwangju vyrábějící modely K3, K5 a Bongo primárně pro domácí trh. Ssangyong pak zastavil výrobu v Pyeongtaeku, a to nejméně do 12. února. Situace už přiměla reagovat i korejského prezidenta, který k věci řekl: „Musíme spěchat s přípravou komplexních protiopatření, abychom minimalizovali dopady na ekonomiku země i v tom nejhorším případě, tedy když nastalá situace bude pokračovat,” řekl Moon Jae In.
Situace je tedy vážná a pokud se v dohledné době nic nezmění, bude postupně dopadat na další a další výrobce. Na automobilky z Evropy má situace vzhledem k větší vzdálenosti od Číny méně bezprostřední dopady, vzhledem k realitě fungování současného světa ale nepředpokládáme, že by na starém kontinentu existoval jediný výrobce, který by nepoužíval ani jeden díl od dodavatelů z Číny či uměl tyto dodávky rychle nahradit z jiných zdrojů. Pakliže se tedy nestane zázrak a Číňané omezení nezruší, čekejme jen další a další komplikace.
Při všech zmínkách o sekundárních dopadech bychom ale neměli zapomínat na to, jak to nyní vypadá v čínském Wu-chanu, epicentru šíření samotného viru. Tam jsou přijatá opatření nejdrastičtější a v městě s více jak 10 miliony obyvatel bylo naprosté většině místních zakázáno vycházet. Z jindy přeplněné metropole, kde žije více lidí než v celé České republice, se tak rázem stalo město duchů. Nejlépe to ukazují přiložené záběry New York Times z dronu - silnice o mnoha proudech s pár aut, liduprázdné centrum, jindy ve švech praskající místní letiště bez jediného živáčka... To jsou skutečně smutné pohledy. Můžeme jen doufat, že se situace zlepší co nejdříve.



Kvůli výpadkům dodávek dílů stojí mimo jiné výroba Hyundai Santa Fe...
Pohled do ulic čínského Wu-chanu, epicentru celého problému, ukazuje drastičnost přijatých opatření. Naprostá většina z 11 milionů lidí je doma
Zdroje: Hyundai Motors, Kia Motors, Bloomberg, The New York Times
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 3 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 4 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 6 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 7 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11