Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus zavřel další automobilovou továrnu v Evropě, má ale i pozitivnější dopady
28.2.2020 | Petr Prokopec
Infekce a hlavně obavy z ní se dál šíří světem a přináší řadu dalších preventivních opatření. Jedno z nich povede k nedostatku komponentů pro Toyotu, Fiat, BMW, Renault či Peugeot.
Koronavirus definitivně ovládl prakticky celý svět. Ovšem nikoliv jako nebezpečná pandemie, spíše jde o obavy z něj. Ať už jsou oprávněné nebo ne, přijímaná preventivní opatření jsou rozsáhlá a dotýkají se i fungování řady firem, ty automobilové nevyjímaje.
Momentálně tak oznámila uzavírku své továrny italská společnost MTA. O té možná slyšíte poprvé, neboť nejde o výrobce aut, ale o dodavatele automobilových komponentů. Ten díly zásobuje značky jako Fiat, BMW, Renault či Peugeot, sídlí ale v severní Itálii, tedy v místě, které patří mezi jedny z evropských ohnisek nákazy. Z toho důvodu bylo 600 firemních zaměstnanců posláno na zatím časově neomezenou nucenou dovolenou a podnik zavřel své brány.
Firma MTA přitom nyní usiluje o dohodu s úřady, kdy by jí byl povolen alespoň nouzový provoz, na němž by se podílela zhruba desetina zaměstnanců. Zajištěno by tak bylo alespoň minimální zásobování a své montážní linky by tudíž nemusely odstavovat automobilky. Tedy minimálně ty evropské, jenž spoléhají na komponenty od MTA. Pokud je však řeč o firmách odebírajících díly z Číny, tam je situace horší. Provoz některých továren totiž ani po několika týdnech ještě nebyl obnoven.
Doplatí na to mimo jiné Toyota, která aktuálně uvedla, že pro své japonské továrny má zásobu dílů až do 8. března. Jak tomu ovšem bude poté, je nyní ve hvězdách. Pokud se do té doby nestane zázrak, dojde na další odstávky. To pro Toyotu ovšem bude nemalá rána, neboť v 16 japonských podnicích byla loni vyrobena takřka polovina z celkových 10,7 milionů prodaných aut.
Ve světle těchto skutečností je třeba se ptát, zda se opravdu uskuteční ženevský autosalon. Koronavirus sice není extrémně nebezpečnou chorobou, riziko nakažení je nicméně nemalé, zvláště v obrovské uzavřené hale, kde se budou po dva týdny potkávat davy lidí z celého světa. Organizátoři tedy vybízejí k četnějšímu mytí rukou, prozatím ale nevydali pokyn k uzavření bran.
Dá se nicméně předpokládat, že obavy z infekce se podepíšou na návštěvnosti. Kromě toho již automobilky začaly redukovat své výpravy, na výstaviště Palexpo tedy dorazí mnohem méně manažerů, než původně mělo. Již zmiňovaná Toyota tak kupříkladu vyšle na autosalon pouze vrcholný management. Zástupci jednotlivých trhů ale tentokráte již zůstanou doma. Ženeva tedy oproti minulosti bude v některých ohledech zřejmě připomínat autosalon duchů.
Vše má ale i svou světlou stránku. Nová epidemie se totiž již projevila na finančních trzích, kde ovlivnila ceny ropy Brent. Ty poklesly, což v důsledku znamená jediné - v Evropě začínají padat ceny pohonných hmot. Prozatím jde o mírný vývoj, jenž je navíc patrnější u motorové nafty než u benzinu, ovšem motoristé jsou vždy vděčni za každé zlevnění. Zda se ovšem dotkne i českého trhu, je v těchto chvílích nejisté.
Svou továrnu musela kvůli koronaviru uzavřít také italská společnost MTA. Ta přitom zásobuje Fiat, BMW, Renault či Peugeot, které se tak musí připravit na nedostatek komponentů
Zroj: Reuters
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejčtenější články
- Tesle poprvé po víc jak 10 letech meziročně klesly prodeje, na skladech jí vázne stále víc nejdražších modelů
3.1.2025 - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025 - Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025 - Grafik ukázal, jak by měla vypadat nová generace spalovacího BMW 3 ve vrcholné šestiválcové verzi, nepůsobí úplně zle
3.1.2025 - Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda je k mání skoro nejetá ve verzi, kterou nechce už skoro nikdo
3.1.2025
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus